اصفهان شرق

خانواده در بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات آسیب می بیند

کدخبر: 55575
1393/12/13 در ساعت 19:23

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: در این جلسه محمد صادقی یکی از مشاوران منطقه در مورد آسیب های اینترنت و راه های مقابله با آن اظهار داشت:
اینترنت، از تازه ترین دستاورد های بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم به زندگی انسان گذاشته و در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کند. دنیای اینترنت، دنیایی مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت های دارد. در جهان مجازی، انسان با سرزمینی بدون مرز متوجه می گردد که فرهنگ های مختلف تشکیل شده است.
وی در ادامه گفت: با توجه به این که اینترنت ابزاری وارداتی است، به رغم جنبه های سودمند فراوان، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروه های سنی خاصی را تهدید می کند که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند. بنابراین، قشر نوجوان در معرض تهدیدات جدی قرار دارد، زیرا کودکان تا قبل از بلوغ از انگیزه های قوی جنسی بر خوردار نیستند و در جوانی هم، رشد عقلانی بهتر می تواند بر غرایز مهار بزند.
این کارشناس مربوطه تصریح کرد: یکی از وسائلی که امروزه در فضای خانه مشکل آفرینی و حتی روابط والدین و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار می دهد، بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات در خانواده است که علاوه بر همه موارد گفته شده ، گاه زمینه ضعف تحصیلی یا افت تحصیلی را فراهم می نماید و در مواقعی نیز موجی اصطکاک بین والدین و فرزندان می شود.

برخی عوامل راه یابی به دنیای مجازی:
– به وجود آمدن روحیه خشونت گرایی در اثر تماشای فیلم های خشن و تقلید از هنر پیشه های این قبیل فیلم ها
– ترویج فرهنگ غربی و عناصر فرهنگی نادرست در جامعه . از طریق اینترنت ، ارزش یا ارزش هایی از فرهنگ های دیگر وارد فرهنگ جامعه ما می شود که با سایر عناصر فرهنگی ما سنخیتی ندارد و نوعی جا به جایی فرهنگی صورت می گیرد.
-تغیر و دگرگونی ارزش ها و هنجار های جامعه
-جایگزینی تفکرات مادی و دنیا گرایی به جای معنویات و اخلاق
-بروز عوارض روحی و روانی ناشی از تماشای عکس های مبتذل و مستهجن، مانند احساس گناه، اضطراب، رفتار های وسواسی
-افزایش کجروی ها و انحرافات اجتماعی
راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی
الف) تدابیر پیشگیرنده توسط والدين
ب) تدابیر پیشگیرنده توسط اولیای مدرسه
ج) تدابیر پیشگیرنده توسط دوستان و هم سالان