سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 19:23 - چهارشنبه 13 اسفند 1393

در دبیرستان دخترانه محدثه حسن اباد

خانواده در بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات آسیب می بیند

جلسه آموزش خانواده دبیرستان محدثه با حضور والدین و دبیران در سالن این دبیرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: در این جلسه محمد صادقی یکی از مشاوران منطقه در مورد آسیب های اینترنت و راه های مقابله با آن اظهار داشت:
اینترنت، از تازه ترین دستاورد های بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم به زندگی انسان گذاشته و در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کند. دنیای اینترنت، دنیایی مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت های دارد. در جهان مجازی، انسان با سرزمینی بدون مرز متوجه می گردد که فرهنگ های مختلف تشکیل شده است.
وی در ادامه گفت: با توجه به این که اینترنت ابزاری وارداتی است، به رغم جنبه های سودمند فراوان، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروه های سنی خاصی را تهدید می کند که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند. بنابراین، قشر نوجوان در معرض تهدیدات جدی قرار دارد، زیرا کودکان تا قبل از بلوغ از انگیزه های قوی جنسی بر خوردار نیستند و در جوانی هم، رشد عقلانی بهتر می تواند بر غرایز مهار بزند.
این کارشناس مربوطه تصریح کرد: یکی از وسائلی که امروزه در فضای خانه مشکل آفرینی و حتی روابط والدین و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار می دهد، بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات در خانواده است که علاوه بر همه موارد گفته شده ، گاه زمینه ضعف تحصیلی یا افت تحصیلی را فراهم می نماید و در مواقعی نیز موجی اصطکاک بین والدین و فرزندان می شود.

برخی عوامل راه یابی به دنیای مجازی:
– به وجود آمدن روحیه خشونت گرایی در اثر تماشای فیلم های خشن و تقلید از هنر پیشه های این قبیل فیلم ها
– ترویج فرهنگ غربی و عناصر فرهنگی نادرست در جامعه . از طریق اینترنت ، ارزش یا ارزش هایی از فرهنگ های دیگر وارد فرهنگ جامعه ما می شود که با سایر عناصر فرهنگی ما سنخیتی ندارد و نوعی جا به جایی فرهنگی صورت می گیرد.
-تغیر و دگرگونی ارزش ها و هنجار های جامعه
-جایگزینی تفکرات مادی و دنیا گرایی به جای معنویات و اخلاق
-بروز عوارض روحی و روانی ناشی از تماشای عکس های مبتذل و مستهجن، مانند احساس گناه، اضطراب، رفتار های وسواسی
-افزایش کجروی ها و انحرافات اجتماعی
راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی
الف) تدابیر پیشگیرنده توسط والدين
ب) تدابیر پیشگیرنده توسط اولیای مدرسه
ج) تدابیر پیشگیرنده توسط دوستان و هم سالان

یک نظر در مورد “خانواده در بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات آسیب می بیند”

  1. علی گفت:

    سلام کارشناس مربوطه در ارتباط با پیشگیری از این گونه آسیب ها فقط به صورت کلی تدابیر پیشگیرانه را مطرح می نمایند. تا آن جا که بنده ی حقیر اطلاع دارم اکثر وا لدین دعوت شده به این گونه جلسات سواد وشناختی در ارتباط با فضای مجازی ندارند اگر داشتند حاضر نمی شدند برای بهترین سرمایه های زندگیشان حد اقل موبایل های پیشرفته بخرند که این جوانان ونوجوانان به راحتی رمز گذاری نموده تا کسی نتواند به اطلاعات ان ها دستیابی پیدا نماید . همه جا هم دنبال آن ها هست ولی والدین ، اولیای مدرسه وودوستان وهمسالان خوب همیشه همراه آن ها نمی باشند.
    همچنین برای این گونه افراد تفریحی ایجاد نشده که از آن روش اوقات خود را پر نمایند.
    شاید هم سیاستی باشد تا این گونه افراد همیشه سرشان توی لاک خودشان باشد،همانگونه که در جامعه به وفور دیده می شودکه افراد با تلفن های همراه خود در حال بازی هستند.
    به نظر بنده باید کاری کرد که خود افراد خود را واکسینه نمایند بستن و بد گویی زیاد موجب کنجکاوی بیشتر خواهد شد ونتیجه ی عکس می دهد چرا که در هر صفحه از فضای مجازی که افراد حتی برای تحقیق که بروند هم شاید دارای تبلیغات با تصاویر بد ومستهجن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.