سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:25 - چهارشنبه 13 اسفند 1393

طرح جدید برای پول:

حذف نماد انرژی هسته‌ای و حدیث پیامبر (ص) در طرح جدید اسکناس ۵ هزار تومانی/ دولت به جای تغییر شکل، ارزش اسکناس را حفظ کند

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: توصیه من به دولت این است که به جای تغییر شکل، قیافه و رنگ اسکناس ارزش آن را حفظ کنند چراکه این تغییرات سودی جز هزینه های اضافی بر نظام پولی بانکی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ طرح جدید اسکناس ۵۰۰۰ تومانی با موضوع سر در دانشگاه تهران رونمایی شد و احتمالا در بهار سال ۱۳۹۴ منتشر می‌شود.

اگر چه گفته می شود به مناسبت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، که رییس کل و قائم مقام بانک مرکزی و چند تن از وزراء از جمله طیب‌نیا- وزیر امور اقتصادی و دارایی- حضور داشتند، از طرح جدید اسکناس پنجاه هزار ریالی نیز رونمایی شد، اما با توجه به طرح جدید و حذف طرح قبلی شائبه های زیادی در خصوص اقدامات پشت پرده دولت به وجود آمد.

طرح قبلی که تصویری از سرزمین ایران با یک نماد هسته ای بود در حاشیه خود سخنی از پیامبر(ص) را مبنی بر اینکه دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت، نشان می داد.

در حقیقت مسئولان بانک مرکزی با حذف این سخن از پیامبر و نماد هسته ای تنها عکس سر در دانشگاه تهران را جایگزین آن کردند که در این طرح سر در دانشگاه تهران به رنگ بنفش که رنگ انتخاباتی دولت یازدهم است به چشم می خورد.

03673f12-fe6c-405b-b960-c3394b0effc3

 

در شرایط فعلی که توهین به پیامبر از یک سو و روند مذاکرات هسته ای از سوی دیگر در جریان است، حذف سخنی از پیامبر و نماد هسته ای از روی اسکناس ها نه تنها کار شایسته ای نبوده، بلکه این شائبه را به وجود می آورد که دولت به دنبال تعامل بیشتر با شیطان بزرگ یعنی آمریکا هستند.

cfc91a98-df43-4e14-a2bf-067bc12dd6ef

 

در همین باره، طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خصوص تغییر شکل و شمایل اسکناس های ۵ هزار تومانی اظهار کرد: توصیه من به دولت این است که به جای تغییر شکل، قیافه و رنگ اسکناس ارزش آن را حفظ کنند چرا که این تغییرات سودی جز هزینه های اضافی بر نظام پولی بانکی ندارد.

وی همچنین صرف هزینه برای تغییر شکل اسکناس را یک هزینه بیهوده خواند و افزود: طراحی اسکناس یک هزینه جدا و حکاکی و نقش و نگاری که روی فولاد زده می شود هزینه ای مجزا دارد. ضمن اینکه رعایت نکات امنیتی و چاپ آن نیز شامل هزینه هایی می شود که به نظر صرف این هزینه ها بیهوده است و سودی ندارد.

375202863939308

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره ملاک و معیارهای تغییر شکل اسکناس ها نیز گفت: طبق قانون طرح اسکناس و ساخت اسکناس جدید با پیشنهاد بانک مرکزی و تایید وزیر اقتصاد و دارایی انجام می شود که در قوانین پولی و بانکی نیز همین مسئله آمده است.

رئیس اسبق بانک مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: رنگ و شکل نیست که به اسکناس اعتبار می دهد، بلکه حفظ ارزش آن است که اهمیت دارد. رنگ و لعاب دادن ها جزو مسائل فرعی است.

مظاهری در بخش پایانی اظهارات خود به دلایل احتمالی تغییر شکل اسکناس های ۵ هزار تومانی پرداخت و گفت: این امکان وجود دارد که تشابه شکل و شمایل اسکناس ۵۰۰۰ تومانی با اسکناس ۵۰۰ تومانی به عنوان توجیه این تغییر شکل مطرح شود. اما اگر این دلیل برای تغییر شکل اسکناس ها مطرح باشد، باید گفت که مردم به قدری سواد دارند که این ۲ نوع اسکناس را از یکدیگر تمیز دهند.

منبع: راه دانا

یک نظر در مورد “حذف نماد انرژی هسته‌ای و حدیث پیامبر (ص) در طرح جدید اسکناس ۵ هزار تومانی/ دولت به جای تغییر شکل، ارزش اسکناس را حفظ کند”

  1. حاج حسن گفت:

    ایا رئیس سابق بانک مرکزی خودش ارزش پول را حفظ کرد
    یا دلار 900 تومان را 3500کرد – حالا نصیحت گو شده برای ما

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.