سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:08 - دوشنبه 11 اسفند 1393

مشکی و آبی یا طلایی و سفید، این لباس چه رنگی است؟

چالش رنگ لباس در فضای مجازی!+عکس

مدتی است در شبکه‌های اجتماعی تصویر لباسی منتشر شده که در مورد رنگ آن بحث‌های فراوانی صورت می‌گیرد، عده‌ای آن را آبی و سیاه می‌بینند و عده‌ای سفید و طلایی‌، اما علت این تفاوت در چیست؟

به گزارش اصفهان شرق؛ چند وقتی است رنگ یک لباس به خصوص فکر کاربران در فضای مجازی را به خود مشغول کرده است. «این لباس آبی و سیاه است یا سفید و طلایی؟» سوالی است که از سوی دوستان شما در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و گوگل پلاس و یا نرم افزارهای پیام رسان موبایلی نظیر وایبر و واتس اپ برایتان ارسال می شود و شما نیز بدون درنگ مثلا می گویید آب و سیاه، اما مسئله آنچنان هم که فکر می‌کنید حل شده نیست چراکه این لباس به خصوص حالا به یک مسئله مشکل جهانی تبدیل شده است. موضوع رنگ این لباس حالا به قدری در شبکه های اجتماعی مورد بحث است که کمتر کسی است که دوست نداشته باشد این لباس را از نزدیک لمس کند و یا بپوشد،  لباسی که بسیاری از ستاره های سینمای جهان و مدیران فناوری در خصوص آن اظهارنظرهای متفاوتی داشته اند.

دکتر هاردیمن مک کارتنی مشاور بالینی و اپتومتریست از کالج سلطنتی بریتانیا دلیل این تفاوت میان این درک رنگ را سیستم تصحیح رنگ در مغز انسان می‌دانند. امکان اینکه در تصویری تمام عوامل نورپردازی طوری کنار هم قرار گیرند که در حدود ۵۰٪ از مردم رنگ آن را اشتباه ببیند یک در میلیون است. به گفته‌ی دکتر مک کارتنی نوارهای بارکد مانند لباس در کنار نور پس زمینه‌ی روز فرصت نادری را برای مغز انسان فراهم می‌آورد که رنگ‌ها را به شکلی غیر واقعی تشخیص دهد.

مغز افرادی که به طور ناخودآگاه به دنبال دیدن جزئیات در خطوط افقی سیاه و سفید هستند، تصویر را طلایی خواهند دید بنابراین رنگ آبی نیز از بین خواهد رفت و با یک برگشت مغز آن را به سفید تبدیل می‌کند. افراد دیگر که مغزشان در ناحیه‌ی آبی تصویر تمرکز کرده تصویر را با همان رنگ واقعی یعنی آبی و سیاه می‌بینند.

این مشکل در تشخیص رنگ‌ها مشخص کننده‌ی هیچ حالت درونی یا مشکل در چشمان افراد نیست بلکه واقعیتی را نشان می‌دهد که سیستم پردازش تصویر مغز انسان چگونه می‌تواند واقعیت‌ها را تحریف کرده و چیزهایی بسازد که کاملاً واقعی به نظر می‌رسند؛ البته از این ماجرا یک برنده بیرون آمد. برای تولید کننده‌ی آن این لباس به رنگ سبز پول بود.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.