سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:00 - یکشنبه 10 اسفند 1393

برسد به دست خانم قیومی!

اصفهاني‌ها سوال سراسري نپرسند،‌ قمي‌ها بپرسند؟!

چند هفته‌ای بیش نیست که از سیزدهمین سفر استانی دولت تدبیر و امید می گذرد؛ سفری که مقصد آن دیار نصف جهان بود. سرزمینی که اهالی آن در استقبال از رییس دولت یازدهم کم نگذاشته و مشتاقانه به صحنه آمدند.

به گزارش اصفهان شرق، استقبال مردم اصفهان از دولت «اعتدال» به قدری قابل توجه بود که دفتر ریاست جمهوری پس از پایان این سفر بیانیه‌ای در قدردانی از حضور پرشور مردم شهر گنبدهای فیروزه‌ای صادر کرد؛ اتفاقی که شاید در گذشته کمتر رخ داده بود.
اگرچه این بار سنت‌ها شکسته شد و خبرنگاران پایتخت نشین اقبال همراهی با رییس جمهور را نیافتند اما، اصحاب رسانه اصفهان اخبار مربوط به سفر کاروان تدبیر و امید را تمام و کمال پوشش داده و در اختیار عموم گذاشتند؛ بی آنکه کاستی و نقصانی در کار باشد.
گویا در سفرهای استانی رييس جمهوري، عادتی مرسوم است که شعار «اعتدال» این دولت را در دل خود جای داده است و آن؛ قرعه‌کشی برای انتخاب سوال کنندگان از شخص رییس جمهور در کنفرانس خبری پایان هر سفر است. البته باید گفت که بنابر سفارش و توصیه مؤکد «طاهره قیومی»، رییس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس جمهوری، سوال کنندگان تنها باید پرسش‌های مربوط به مسایل و موضوعات استان خود را مطرح کرده و از آن حیطه خارج نشوند، زیرا طرح مسایل کلان و اصلی کشور تنها به حوزه خبرنگاران پايتخت نشين اختصاص دارد. برای مثال، طرح موضوعاتی همچون مذاکرات هسته‌ای ارتباط چندانی با استان اصفهان که خود یکی از قطب‌های هسته‌ای کشور محسوب می‌شود، ندارد! تورم؛ موضوعی که اقتصاد را بسیار تحت تاثیر قرار داه است، ارتباط چندانی با استان اصفهان که یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید، ندارد! و …
کاروان تدبیر و امید اما در اواخر هفته گذشته در ایستگاه قم توقف کرد و اقامتی دو روزه در دومین پایتخت معنوی ایران اسلامی داشت. تصور همگان بر این بود که کنفرانس خبری رییس جمهور با اصحاب رسانه قم نیز، فرآیندی مشابه اصفهان را طی کند؛ اما ورق به گونه‌ای دیگر چرخید. سوال‌کنندگان از رییس جمهور، هم جویای آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای از شیخ دیپلمات شدند و هم تورم و حواشی پیرامون آن را مورد پرسش قرار دادند. بر اصحاب رسانه قم هیچ خرده‌ای وارد نیست، چراکه آنان به رسالت خبری خود عمل کردند بي آنکه حاضر به پذیرش قید و شرط‌ها شوند. در این میان اما آنانی درخور انتقاد هستند که اخبار و موضوعات کشور را سهمیه‌بندی می‌کنند؛ در مورد سوالات شرط و شروطهاي خاص قائل مي شوند. این روزها گويا پایتخت نشینی نه یک فرصت که یک امتیاز محسوب می‌شود. اگرچه بی توجهی از سر غفلت، از جمله خصایص انسانی است اما انصاف نیز از صفات برگزیده آدمی است؛ چه بسیارند رسانه‌های مکتوب و مجازی کشور که شاید هر روزه بسیاری از اخبار و مطالب برگزیده خود را وام‌دار تراوشات قلم همین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به اصطلاح «شهرستانی» هستند.
آنچه مشخص است بستن محدوده سوالات آن هم در شرايطي كه مبحث تورم يا مباحث هسته‌اي مباحث عمومي است و بر همه كشور اثرگذار است، كار پسنديده‌اي نيست. ناگفته نماند كه در فضاي برهان و استدلال مي توان اين اصل را پذيرفت كه پرسيدن سوال توسط خبرنگاران شهرستاني با رويكرد بومي كه كمتر در دستور كار رسانه‌هاي پايتخت نشين قرار داشته و هيچگاه رسانه‌هاي ملي،‌ خبرگزاري‌ها و نشريات سراسري به خوبي روي آن تمركز نداشته‌اند،‌ ارجحيت دارد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.