سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:10 - یکشنبه 10 اسفند 1393

با واگذاری نیروگاه کوهرنگ به چهارمحال و بختیاری؛

باز هم زاینده رود تکه تکه می شود؟

با وجودی که برطبق تصمیم وزارت نیرو شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود تشکیل شده یکی از نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری خواستار واگذاری هر چه سریعتر نیروگاه کوهرنگ به آب منطقه ای این استان شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ در ماده اول مصوبه شورای عالی آب برای احیای زاینده رود که در دی ماه سال ۹۲ به تصویب رسید وزارت نیرو مکلف شد نسبت به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود در منطقه اقدام کند چرا که یکی از مهمترین مشکلات این حوضه چند پارچه شدن مدیریت حوضه زاینده رود شد.
با این وجود نماینده مردم شهرستان های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس با انتقاد از عدم واگذاری نیروگاه کوهرنگ به آب منطقه ای این استان، واگذاری هرچه سریعتر این نیروگاه را خواستار شد.
حمیدرضا عزیزی در جلسه شورای اداری این استان که با حضور معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، واگذاری نیروگاه کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری را از چالش های حوزه انتخابیه خود عنوان کرد و می گوید: پس از گذشت سالها و گذراندن مراحل قانونی و اخذ مجوز انتقال نیروگاه کوهرنگ به آب منطقه ای استان، هنوز این امر محقق نشده است.
اختیار نیروگاه کوهرنگ در دستان آب منطقه اصفهان
نیروگاه برق آبی کوهرنگ با ظرفیت ۴۰ مگاوات در مسیر سرشاخه رودخانه زاینده رود و در جوار شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد و امکان تولید و انتقال سالانه ۱۲۸ میلیون کیلو وات برق به شبکه سراسری کشور را دارد و هم اکنون در اختیار آب منطقه ای استان اصفهان است.
عزیزی به درآمد ناچیز این نیروگاه برای استان چهارمحال و بختیاری اشاره می کند و می افزاید: در سفر اخیر رییس جمهوری به استان اصفهان، نماینده وزارت نیرو و آب منطقه ای اصفهان در شهرستان کوهرنگ حاضر شدند و در شورای تامین شهرستان نیز واگذاری این نیروگاه مصوب شد.
وی همچنین به تاکید بازرسی کل کشور دائر بر ضرورت واگذاری این نیروگاه به آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد.
چهارمحالی ها به دنبال آب بیشترند
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در واکنش به صحبت های این نماینده چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایمنا، گفت: چهارمحالی ها با این خواسته به دنبال دستیابی بیشتر چهارمحالی به آب بیشتر زاینده رود هستند.
اسفندیار امینی تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت سد و تونل های زاینده رود و همچنین خود نیروگاه گوهرنگ در اختیار آب منطقه ای اصفهان است البته این به منظور کسب درآمد نیروگاه برای اصفهان نیست.
وی با تاکید بر اینکه این درآمد دولتی به حساب استان واریز نمی شود، تصریح کرد: درآمدهای دولت اهم از دریافتی های مالیاتی و سایر خدمات دولت همچون پول آب، گاز، برق و … وارد حساب خود دولت می شود و از مرکز کشور برای آن برنامه ریزی می شود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه به لحاظ درآمدی مهم نیست که نیروگاه کوهرنگ دست چه استانی باشد، اظهار داشت: اصل درآمد نیروگاه کوهرنگ در مقایسه با نیروگاه ها و سدهای احداثی بر سرشاخه های کارون که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده اند، بسیار ناچیز است.
وی تصریح کرد: اگر استان چهارمحال و بختیاری به دنبال کسب درآمد است به طور منطقی باید از نیروگاه های سرچشمه های کارون درآمد کسب کند چرا که تولید برق آنها زیاد است.
واگذاری نیروگاه کوهرنگ فقط جنبه کسب درآمد ندارد
امینی تاکید کرد: اگر فقط یکی از نیروگاه های سرشاخه های کارون در اختیار چهارمحال قرار گیرد چند برابر نیروگاه کوهرنگ تولید برق و درآمد دارد اما به فرض اینکه نیروگاه کوهرنگ در اختیار چهارمحال و بختیاری قرار گیرد صرفا برای کسب درآمد نیست.
وی گفت: در حال حاضر تاسیسات انتقال آب یزد از جمله ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه و ایستگاه های بین راهی در استان اصفهان قرار دارد اما به دلیل حیاتی بودن موضوع آب برای استان یزد مدیریت آن در اختیار همان استان است و اصفهان نیز تلاشی برای در دست گرفتن مدیریت آنها نکرده است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان ادامه داد: علاوه بر این نیروگاه هایی که در مسیر کارون است درست است که در حوزه جغرافیایی چهارمحال قرار دارد اما مدیریت آن در دست جهارمحال نیست چرا که برخی موضوعات به مباحث ملی برمی گردد.
مدیریت نیروگاه کوهرنگ برای اصفهان حیاتی است
وی با بیان اینکه گفته می شود بالای ۹۰ درصد آب زاینده رود در اصفهان مصرف می شود، گفت: بنابراین مدیریت این نیروگاه برای اصفهان حیاتی است.
امینی با اشاره به اینکه از زمان تصویب قانون استقلال آب استان ها، مدیریت آب چندپارچه شد و اصفهان دچار مشکلات بسیاری شد، تصریح کرد: اگر مدیریت تونل ها و سد زاینده رود و همچنین نیروگاه کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری داده شود اوضاع بدتر از این خواهد شد.
وی از نمایندگان مجلس خواست که در استوارنامه خود در مجلس با وجودی که رای خود را از مردم استان های خود کسب می کنند اما باید قبل از اینکه نماینده شهرستان خود باشند باید نماینده کل مردم کشور باشد.
انتقال نیروگاه کوهرنگ به چهارمحال به ضرر اصفهان است
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه حوضه زاینده رود به خصوص در اصفهان به اندازه کافی دچار مشکل است، گفت: برخی نمایندگان با اهداف سیاسی خود وضعیت آب اصفهان را بدتر از شرایط موجود نکنند.
وی گفت: در حال حاضر کل کشور متوجه شد که با برهم خوردن مدیریت حوضه ای آب مناطق مختلف کشور دچار مشکل شدند و اکنون در تلاشیم که شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه زاینده رود تشکیل شده از چند تکه شدن این حوضه جلوگیری کنیم.
امینی تصریح کرد: انتقال نیروگاه کوهرنگ به چهارمحال و بختیاری نه تنها منفعتی برای استان چهارمحال و بختیاری ندارد بلکه به ضرر اصفهان است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان برای اینکه درآمد نیروگاه کوهرنگ را به خود اختصاص دهد اصرار به حفظ آن ندارد، ادامه داد: اگر قسمتی دیگر رودخانه به دست چهارمحال و بختیاری بیفتد همانند پمپاژهای غیر مجاز و غیرقانونی وضع اصفهان را بدتر از گذشته خواهد شد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.