سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - شنبه 09 اسفند 1393

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان:

اجرای اقتصاد مقاومتی در همه ارگان ها ضروری است / آمار بیماری ها با نابودی فضای سبز و آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد

در حال حاضر بیماریها بسیار شایع شده و آماری سرسام‌آور از این بیماری ها رو به افزایش است و به گفته کارشناسان این آمار با از بین رفتن بخش قابل توجهی از جنگلها و فضای سبز و آلودگی هوا در ارتباط است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز،رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا(س) وگرامی داشت بیست و هشتمین سالگرد شهادت شهید خرازی به سالگرد ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: با توجه به گذشت یکسال از ابلاغ این سیاست ها به نظر میرسد دستگاه های مختلف ازجمله شهرداری به بازخوانی اقدامات یکسال گذشته بپردازند.

رضا امینی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در همه دستگاهها ادامه داد: شهرداری لازم است بر مواردی چون مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی،صرفه جویی در هزینه‌های عمومی با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید،- شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی و تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی در این زمینه و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج تاکید بیشتری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از گفته های خود از ۱۵ اسفند ماه روز جهانی منابع طبیعی و هفته درختکاری سخن به میان آورد و در مورد فواید اظهار داشت: فواید درختان ایجاد سلامتی و آسایش با جذب گازهای سمی از جمله گازکربنیک و ساخت اکسیژن ـ که یکی از اساسی‌ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است ـ باعث دوام حیات انسان و حیوان می‌شوند اشاره کرد.

بهبود کیفیت آب و خاک و هوا با بازگشت آب به چرخه طبیعت و افزایش کیفیت خاک درختانِ همیشه سبز، قادرند گرد و غبار و سایر آلودگی های موجود در هوا را بر روی سطح برگ خود جذب کنند. شستشوی این مواد در اثر بارندگی، به همراه خار و خاشاک و برگ درختان در فصل پاییز موجب افزایش حاصلخیزی خاک در دراز مدت می‌شود.

وی بر ممنوعیت قطع درختان تاکید کرد و اظهار داشت: در منابع روایی اسلام،از قطع درختان به شدت منع شده است یقینا پاسبانی از درختانی که در خیابانها، پارکها و اطراف شهرها کاشته می‌شود، مربوط به تمام افراد جامعه است و افزون بر لزوم حفظ این درختان توسط تک تک افراد جامعه، هر گونه از بین بردن آن، علاوه بر گناه بی‌توجهی به دستور اسلام، گناه ضرر و زیان به بیت‌المال مسلمین را نیز به همراه دارد.
به گفته وی،بررسیها نشان می دهد هنگام کربن گیری درختان، از ۲۶۴ گرم ئیدرید کربنیک هوا مقدار ۱۲۹ گرم اکسیژن آزاد می شود.

از این نظر هر هکتار جنگل قادر است سالانه ۵/۲ تن اکسیژن (اکسیژن لازم برای ۱۰ نفر در سال) را آزاد کند. با این حساب فقط جنگلهای شمال کشور می تواند اکسیژن لازم برای ۱۹ میلیون نفر را در یک سال تأمین کند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: هم اکنون آلودگی هوا به گونه‌ای است که بیماریها بسیار شایع شده و آماری سرسام‌آور به دست می‌دهد که به گفته کارشناسان از بین رفتن بخش قابل توجهی از جنگلها و فضای سبز از جمله عوامل آن است.

متاسفانه در شرایط کنونی که آلودگی های زیست محیطی در حد اعلای خود هستند و نیاز به افزایش انبوه درختان بسیار بیشتر از قبل است ، علیرغم اینکه سالیانه تعداد زیادی درخت به روش های متنوع در اختیار مردم و نهادها قرار میگیرد و کاشته می شود اما به دلیل عدم توجه به محل استقرار درختان در زمان صدور پروانه ها تعداد قابل توجهی از درختان در تعارض با ساختمان ها قرار میگیرند ومحکوم به زوال میشوند.

بخش دیگر نطق پیش از دستور رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به کمک خیرین در ماه پایانی سال به نیازمندان اصفهانی اختصاص پیدا کرد تا قشر محروم نیز با شادی بیشتری روزهای پایانی سال را سپری کنند.

امینی در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه موضوع اختلاف نظر بین معاونت شهر سازی و سازمان نظام مهندسی در مورد ساز وکار پاسخ به متقاضیان صدور پروانه برطرف نشده به نظر میرسد به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی ، شهرداری از اقدام درزمینه پاسخگویی به متقاضیان پروانه بدون ارجاع به سازمان نظام مهندسی وثبت موضوع در سازمان مذکور امتناع نماید تا هر دو دستگاه به اشتراک نظر برسند و از بروز مشکلات احتمالی برای مهندسین و متقاضیان در آینده جلوگیری شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.