سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 11:09 - شنبه 09 اسفند 1393

در جشنواره غذاهای سنتی شهر هرند مطرح شد:

احیای سبک زندگی سنتی پای میز جشنواره ها

امام جمعه شهر هرند گفت: احیای سبک زندگی سنتی نه در قالب نمایش بلکه جلوگیری از تجملات در زندگی نسل حاضر باشد.

به گزارش اصفهان شرق: جشنواره غذاهای سنتی برای سال دوم به کار خود پایان داد و این در حالی بود که جمعیتی دو برابر سال گذشته با تنوع بهتری از غذاها شرکت فعال داشتند. بر ان شدیم تا گزارشی از چگونگی اجرای این برنامه فرهنگی تهیه کنیم تا بتوان با انعکاس برداشت های متفاوت مسئولان گامی موثر برای ترویج این قبیل برنامه ها برداریم.

حجت الاسلام سید مهدی اصل حسینی در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق با توجه به برگزاری جشنواره غذاهای سنتی اظهار کرد: یکی از برنامه بسیار خوبی که می تواند همه خانوده ها را درگیر کارهای فرهنگی نماید موضوعات فرهنگی و برپایی جشنواره های خانوادگی است که همه خانواده ها با آن سرکار داشته و مورد تاکید اسلام قرارگرفته است.
امام جمعه شهر هرند با اشاره به آیات قرآن گفت: طبق آیه قرآن که می فرماید: « فلینظر الانسان الی طعامه » انسان باید به غذا خوردن و نوع آن و همچنین ارزش غذایی آن توجه داشته باشد.
وی در ادامه اشاره ای به دستورالعمل مقام معظم رهبری در این مورد نموده و تاکید کرد: دستورالعمل مقام معظم رهبری مبنی بر زندگی ایرانی و اسلامی است و می بایست در این زمینه با به کار گیری سلایق و هنر اسلامی تجدید نظر کنیم تا بتوان با روی آوردن به سمت غذاهای سنتی از تنوع غذایی غربی و تجملات دوری کنیم.
حسینی در پایان صحبتهای خود پیشنهاد کرد که اگر سعی کنیم همان غذاهای سنتی را نه در قالب نمایش بلکه در زندگی روزمره به کار گیریم تا در دنیای امروزی حرف برای گفتن در این زمینه داشته باشیم.
وی در پاسخ به نکته قابل توجه جشنواره امسال و سال قبل، تصریح کرد: به نظر می رسد استقبال بیشتر بوده ولی بایستی در تبلغیات برای حضور خانمها بیشتر برنامه ریزی شود و وقت مناسب و همچنین جایگاه مخصوص را برای بهتر برگزار شدن آن در نظر گرفت.

DSC07242
حمیدشهبازی با توجه به ارتقاء شرکت کنندگان در این جشنواره افزود: با تجربه سال قبل و پیگیری های انجام شده استقبال از این مراسم به بیش از 2 برابر ارتقاء یافت که این نشان از علاقه مردم به کارهای فرهنگی است.
شهردار شهر هرند تصریح کرد: امسال کیفیت غذاها و شیوه تزئین آن به گونه ی مطلوب تر اجرا شد تا بتوان به هدف اصلی که اجرای سبک زندگی اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری و برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی است برسیم.

DSC07215
حسینی با تبریک عرض میلاد خجسته حضرت زینب(س) و تشکر از شهرداری و شورای اسلامی در برگزاری این مراسم که سال دوم خود را طی می کند، اظهار کرد: این مراسم در راستای شناسایی فرهنگ اصیل و سنتی شهر هرند با هدف حفظ و احیاء و شناساندن برنامه هایی که در قدیم اتفاق افتاده است انجام گرفت.

بخشدار بخش جلگه با ابراز خوشحالی از حضور مادران مسن در این مراسم گفت: در عصری که تمایل بیشتر خانواده ها به سمت استفاده از غذاهای فست فود و غذاهایی که مشکلاتی برای سلامتی انسان ها دارد برگزاری این جشنواره ها و شناساندن این غذاهای سنتی به نسل جوان می تواند مفید باشد که امیدواریم این جشنواره ها ادامه پیدا کند و امیدواریم نسل جوان ما و عزیزانی که الان در این مراسم هستند بتوانند از این غذاها استفاده بیشتری کنند.

وی با مقایسه جشنواره امسال و سال قبل خاطرنشان کرد: جشنواره امسال بسیار عالی و پربارتر بوده و با توجه به اینکه سال گذشته 20 نفر شرکت نموده و غذاهای خود را ارائه کردند امسال بالغ بر 60 نفر در این جشنواره شرکت کرده که نوید بسیار خوبی است برای اجرای این جشنواره در سالهای بعد است.

DSC07243

جعفری هرندی یکی از وظایف شهرداری ها و شورای اسلامی شهر را توجه به فرهنگ دانست و اذعان کرد: یکی از این مقوله ها احیاء غذاهای سنتی است که می بینیم بسیاری از غذاهای سنتی از یاد رفته و وسایل آن به موزها سپرده شده است و با اجرای این برنامه ها می توان فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی را به نسل جدید نشان داد.
رئیس شورای شهر هرند با ذکر مضرات غذاهای آماده و فست فودی گفت: پخث انواع ساندویچ و پیتزا و انواع غذاهای خارجی متاسفانه باعث روآوردن نسل جوان و نوجوان ما به این نوع غذا شده و اگر غافل شویم از این امر قطعا ضررهای آن در آینده در جامعه بیشتر خواهد بود و امیدواریم فرهنگی که ما در گذشته داشتیم و بعنوان میراث به ما رسیده را فراموش نکنیم و این غذاهای سنتی به خانه ها راه پیدا کند.

DSC07300
خانم نیک آیین از داوران این جشنواره با اشاره به تنوع غذاهای موجود در مراسم امسال افزود: طبق تدارکاتی که شهرداری هرند اندیشیدند امسال تنوع غذاها خوب بوده و چند غذای جدید نسبت به سال گذشته افزوده شد تا جایی که توانستیم عادلانه بررسی کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم سالهای آینده این قبیل جشنواره ها برگزار شود تا سبک پخت غذاهای سنتی در جامعه بیشتر جلوه کند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.