سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - جمعه 08 اسفند 1393

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان

بناهای تاریخی اصفهان تا ۲ سال آینده از شرایط بحران خارج می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در زمینه مرمت بنا، بناهای تاریخی شاخص اصفهان تا ۲ سال آینده از بحران خارج می‌شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ فریدون اللهیاری با اشاره به مرمت کاخ تاریخی چهلستون اصفهان اظهار داشت: مرمت این بنای تاریخی از نزدیک به 2 ماه پیش آغاز شده و چهلستون یک پروژه بزرگ به شمار می‌رود که مرمت آن باید زودتر شروع می‌شد.

وی افزود: حقیقت این است که چهلستون از نظر سقف و سازه‌های بام، مشکلات اساسی داشت و می‌توان گفت در 50 سال گذشته اقدامات ویژه‌ای برای ترمیم آن صورت نگرفته بود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، صنایع دستی و گردشگری اصفهان بیان کرد: زیر سقف و آرایه‌های این سازه چوبی با ریزش مواجه شده و ممکن بود این مشکل به بقیه بنا و تزئینات انتقال یابد.

وی درباره اینکه چرا این مرمت زودتر از این زمان انجام گرفت، اظهار داشت: ممکن است در مدیریت قبلی محدودیت‌ها و اولویت‌های دیگری برای مرمت بناهای تاریخی وجود داشته زیرا در اصفهان  بیش از 20 هزار اثر تاریخی قرار دارد که از آن تعداد نزدیک به 1800 اثر ثبت شده داریم و این بناها نیاز به مرمت و توجه دارد؛ شاید اولویت‌ها مانع از این شده بود که به چهلستون و این قسمت  پرداخته شود.

اللهیاری با اشاره به اینکه میراث فرهنگی با کمبود اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی مواجه است، خاطرنشان کرد: اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این بنای تاریخی در شروع قرارداد، محدود بود اما پروژه با رقم 100 میلیون تومان از اعتبارات ملی پیرامون مرمت بناهای تاریخی شروع به کار کرد.

وی افزود: اما این پروژه حدود 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه به قول‌ها و اعتباراتی که در پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی پیش‌بینی شده، حدود 400  تا 500 میلیون تومان اعتبار به آن افزوده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: برای شروع مرمت چهلستون مشکلات زیادی داشته‌ایم زیرا مرمت این سازه بسیار سخت و با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است که با مطالعات، شورای فنی، کمیته‌های کارشناسی جلسات متعددی را در نحوه شورع پروژه سپری کرده است.

وی با اشاره به بازدید رئیس میراث فرهنگی کشور از عمارت چهلستون اظهار داشت: از ابتدای سال دغدغه مرمت چهلستون را داشته‌ایم تا اینکه در پائیز امسال در بازدید سلطانی‌فر و استاندار اصفهان از چهلستون، نظر بر این شد که پروژه مرمت آن شروع شود و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور نیز حمایت جدی برای مرمت این بنا و پرداخت عتبارات بدون وقفه را اعلام کرد.

اللهیاری بیان کرد: مرمت چهلستون یکی از پروژه‌های مهم است که  در سفر ریاست جمهوری نیز برای آن درخواست اعتبار شد و با توجه حمایت‌های دولت در مرمت بناها تاریخی مشکل خاصی برای تامین اعتبارات نداریم و با یک برنامه‌ریزی اصولی این پروژه در 2 سال آینده به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم این کار بدون وقفه پیش رود و سعی بر این است که در 2 سال کار تمام شود؛ اما اگر محدودیت اعتباری پیش آید، ممکن است که این مسئله طولانی‌تر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: اولویت میراث فرهنگی اصفهان این است که بناهای شاخص اصفهان را در 2 سال آینده از شرایط بحران خارج کند.

وی با بیان اینکه تعطیلات نوروزی و ورود گردشگران به اصفهان و بازدید آنها از بناهای تاریخی نزدیک است، گفت: به دلیل نزدیک شدن به نوروز و مهمانان نوروزی این مرمت در گوشه‌ای از ایوان صورت می‌گیرد تا برای بازدید مشکلی نباشد و اتاق‌هایی که بازدید از آنها ممنوع بود، با اعلام برنامه خاص، مورد بازدید قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.