سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - پنجشنبه 07 اسفند 1393

نبویان در جمع مردم اصفهان:

لغو کامل تحریم‌ها خواسته رهبری و ملت ایران است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه لغو کامل تحریم‌ها خواسته رهبری و ملت ایران است، گفت: دولت یازدهم درصدد امضای دیکته آمریکایی‌هاست.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در جلسه‌ای که به منظور تحلیل و بررسی روند مذاکرات هسته‌ای در مسجد نورباران به همت بسیجیان و جمعی از مردم انقلابی اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: دولت در 3 آذر 92 وارد مذاکرات هسته‌ای شد و روند مذاکرات عملاً به صورت رسمی آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: تشریح ابعاد مختلف توافق‌نامه ژنو و بررسی آنچه ما در لوای امضای این توافق‌نامه به دست آورده‌ایم و امتیازاتی که به طرف مقابل داده‌ایم برای مردم بسیار مهم و حیاتی است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با ابراز گله‌مندی از اینکه متأسفانه دولتمردان و دستگاه دیپلماسی مردم و امت ایران را محرم خود نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: اصرار دولت برای عدم تشریح زوایای نهفته و جزئیات توافق‌نامه ژنو جای سئوال است.

وی تأکید کرد: طرف مذاکره‌کننده غربی، آمریکایی در آخرین اظهارنظرهای خود از رسیدن به توافق هسته‌ای به صورت قطعی در یازدهم فروردین‌ماه خبر داده است و متأسفانه سخنگوی دولت یازدهم نیز بر این امر تأکید کرده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس تشریح کرد: توافق خوب که مدنظر مقام معظم رهبری است یعنی تأمین منافع ملت و نظام، یعنی عدم اجازه کُند شدن پیشرفت ایران و یعنی لغو کامل تحریم‌ها به صورت یکجا؛ این شرایط توافق‌نامه خوب است.

وی بیان کرد: متأسفانه براساس یکسری رفتارها، گفتارها و مواضع از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی و دولت یازدهم شاهد هستیم که دولت یازدهم درصدد امضای دیکته آمریکایی‌هاست.

وی در پایان چنین توضیح داد: لغو کامل تحریم‌ها خواسته رهبری و ملت ایران است؛ تحریم‌ها علیه ایران چند بخش دارد که شامل تحریم از سوی اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا، شورای امنیت، سازمان ملل و شخص رئیس جمهور آمریکاست که تیم مذاکره‌کننده گروه 5+1 تنها قول‌های مساعدی به صورت شفاهی برای لغو تحریم‌ها از سوی رئیس جمهور آمریکا داده‌اند.

* در بحث هسته‌ای فقط منافع ملی مطرح است

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: توافقنامه هسته‌ای ژنو یک بحث ملی است و باید از دریچه منافع ملی و ملت ایران به آن نگاه کرد و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم باید به آن نگریست.

نبویان تشریح کرد: متأسفانه عده‌ای در داخل بر این عقیده هستند که نشست و برخاست با آمریکایی‌ها، مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند، اما آنها باید بدانند که زهی خیال باطل، یک دشمن قسم‌خورده دوست نمی‌شود.

وی متذکر شد: موضع دولت یازدهم نسبت به تفاهمنامه مشترک ایران با گروه 1+5 رسیدن به یک دستاورد و موفقیت در زمینه تأمین حقوق هسته‌ای ایران، حق غنی‌سازی، خطوط قرمز نظام است و در ضمن موجبات لغو تحریم‌ها را فراهم کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس توضیح داد: نخستین انتقاد وارده به تفاهمنامه ژنو این است که طبق قواعد بین‌المللی تمامی تفاهمنامه‌های امضا شده بین ایران و هر کشور دیگر باید به دو زبان طرفین مذاکره تنظیم شود که متأسفانه این تفاهمنامه ژنو فقط به زبان انگلیسی تنظیم شده است.

نبویان افزود: تفاهمنامه ژنو شامل 5 قسمت مهم از جمله مقدمه، گام اول، گام میانی، گام نهایی و نتیجه نهایی است که در حال حاضر در مرحله گام نهایی هستیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه با قرائت و تحلیل بندهای متعدد توافق‌نامه ژنو و ابراز تأسف شدید از برخی از آنان، عنوان کرد: از جمله نقدها به این توافقنامه این است که عنوان این توافقنامه هسته‌ای با نام (طرح مشترک برای عمل) آمده است که دلیل این امر چنین است که طبق اصل 107 قانون اساسی باید هرگونه توافقنامه مشترک میان ایران با کشورهای دیگر به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

نبویان تصریح کرد: از دیگر نقدهایی که به توافق‌نامه ژنو وارد است و حتی اخیراً مورد گلایه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است، استفاده از کلمات، واژگان، الفاظ و قیودی است که جنبه کیفی دارند و از آنها می‌توان تفاسیر متعددی کرد.

وی یادآور شد: توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد در حقیقت اهرم فشاری برای پر بودن دست ایران در مذاکرات بود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولتمردان آمریکایی و اروپایی می‌گویند که گروه 1+5 با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد ایران برای نخستین‌بار امنیت اسرائیل را تأمین کرده است.

وی اضافه کرد: از جمله خطوط قرمز مدنظر رهبری که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظف به حفظ آن بود، آب سنگین اراک و رآکتور اراک است که متأسفانه در توافقنامه ژنو رعایت نشد.

نبویان عنوان داشت: آب سنگین 10 برابر آب سبک شارژ نوترونی دارد و مستکبران در بستن آب سنگین اراک برای نرسیدن ایران به فواید بی‌نظیر آب سنگین اهتمام ورزیدند و ایران اسلامی باید در باز نگهداشتن و استفاده از آن به جد پافشاری کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بیان داشت: برای راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای بوشهر و تولید یک هزار مگاوات برق، حداقل 90 تن اورانیوم غنی‌سازی شده 3.5 تا 5 درصد لازم است و همچنین به طور سالانه نیازمند 30 تن اورانیوم با 5 درصد غنی‌سازی هستیم که برای این امر به 54 هزار سانتریفیوژ فعال نیاز داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گریزی هم به اهداف گروه 5+1 برای محدود کردن ایران در تولید سانتریفیوژ‌ها کرد و متذکر شد: در حال حاضر طبق توافقی که دولت یازدهم در برابر گروه 5+1 کرده است، ایران مجاز به داشتن فقط 8 هزار سانتریفیوژ فعال است و نباید حتی یک عدد به آن هم اضافه کند.

این فعال سیاسی بیان کرد: امروز جزئیات توافقنامه‌های هسته‌ای برای مردم ایران در هاله‌ای از ابهام است.

* راه‌حل رفع مشکلات، چشم دوختن به دست آمریکایی‌ها نیست

نبویان ابراز داشت: آمریکایی‌ها همواره در فکر تحقیر مردم ایران و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، بنابراین نشست و برخاست با آنها برای ما منافعی ندارد و مشکلات داخلی را رفع نمی‌کند.

وی در پایان تشریح کرد: افزایش ظرفیت فکری ملت، دستاوردی است که بر طبق نظر مقام معظم رهبری در لوای مذاکرات با گروه 5+1 حاصل شده است و این ارزشمند است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.