سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 15:15 - چهارشنبه 06 اسفند 1393

استاندار اصفهان:

تحقق احیای گاوخونی با حرکتی جهادی/ کوره های آجر پزی به شعاع 50 کیلومتری شهرها منتقل می شود

استاندار اصفهان گفت: حرکت جهادی را در رابطه با احیای گاوخونی ایجاد کنیم تا بتون در احیای رودخانه زاینده رود که مطالبه اصلی مردم است محکم تر قدم نهیم.

رسول زرگرپور در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به وسعت حوضه آبریز زاینده رود اظهار کرد: این حوضه از کوه های زردکوه بختیاری شروع و به تالاب گاوخونی ختم می شود و مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب در جهت احیای این حوضه قرارگرفت.
استاندار اصفهان تبدیل رودخانه زاینده رود از فصلی به دائمی شدن را از اهداف این شورا عنوان و افزود: در این طرح پیشنهاد شده است در شرایط عادی و نرمال 170 میلیون متر مکعب تخصیص برای تالاب پیش بینی شود چرا که اگر این تخصیص اجرا شود رودخانه فصلی زاینده رود تبدیل به رودخانه دائمی خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به عدم اجرای کامل مصوبات 9 ماده ای هنوز امکان تخصیص آب برای دائمی شدن زاینده رود ایجاد نشده ولی بخشی از رودخانه شامل این تخصیص قرار گرفته است.

* گاوخونی را احیا کنیم
زرگرپور با مهم خواندن احیای تالاب گاوخونی در جهت حفظ محیط زیست منطقه تاکید کرد: تالاب عملکرد وسیعی در رابطه با منطقه دارد و هرگونه مشکلی که برای تالاب به وجود آید اثرات مخربی را برای استان و شهرستان به وجود خواهد آورد.
وی از پیگیری های مسئولان استانی و شهرستانی در رابطه با مساله گردو غبار خبر داد و گفت: حدود شش ماه قبل با پیگیری قضیه گرد و غبار و ریزگردها و اثرات ان برای استان اصفهان این معضل مطرح و جلساتی در بررسی کامل این موضوع برگزار شد.
استاندار اصفهان با ذکر سه کانون مهم گرد و غبار در استان اصفهان تصریح کرد: در بررسی های انجام گرفته آران و بیدگل تا نایین کانون اول گردو غبار شناسایی شد و در این رابطه منابع طبیعی اقدامات مطلوبی را در جهت تثبیت این موضوع انجام داد، همچنین خوروبیابانک به عنوان کانون دوم ریزگردها از سوی مسئولان ذیربط عنوان شد.

*گاوخونی اصلی ترین کانون گردو غبار
وی کانون اصفهان تا گاوخونی را از اصلی ترین کانون های ایجاد گردو غبار خواند و خاطرنشان کرد: در ماههایی از سال جهت باد از غرب به شرق است و در ظاهر مشکل خاصی را ایجاد نمی کند ولی در فصول دیگر سال که عمدتا در تابستان اتفاق خواهد افتاد جهت باد از شرق به غرب است و به فرسایش سطح زمین و ایجاد ریزگردها منجر خواهد شد که شرایط بحرانی و نگران کننده ای را بریا منطقه اصفهان تا شعاع 150 کیلومتری ایجاد می کند.
زرگرپور با اشاره به ده ها فواید تالاب گاوخونی گفت: در کنار ده ها فایده این تالاب یکی از اصلی ترین برکاتش این است که با ایجاد رطوبت در ماسه هایی که با حرکت باد از شرق به غرب می آیند و ته نشین کردن آن تپه های شنی را پدید اورده و باعث عدم گسترش ریزگردهابه فضاهای شهری می شود.
وی اذعان کرد: ظرف سه ماه گذشته طرح مطالعاتی کنترل گردو غبار را در استان اصفهان شروع و تا اخر فروردین ماه ادامه خواهد داشت که هدف آن شناسایی محور ایجاد ریزگردها و راهکارهای کنترل این گرد و غبار است.

*اکوسیستم را به وضع قبلی برگردانیم
زرگر اینجاد طاقزارها و مالچ پاشی را از فعالیت هایی مطرح کرد که در جهت بازگرداندن اکوسیستم به وضعیت قبلی و جلوگیری از حرکت مخرب نقش بسیاری دارد.
وی راه چاره در ایجاد شرایط زیست محیطی مطلوب را احیای تالاب طرح کرد و افزود: اگر بخواهیم حفظ محیط زیست استان اصفهان را داشته باشیم هیچ راهی به غیر از احیای تالاب نخواهیم داشت، همچنین اهمیت احیای تالاب به اندازه احیای زاینده رود برای ما مهم و ضروری است واگر این اتفاق نیفتد خسارت غیر قابل جبرانی را خواهد گذاشت.
استاندار با اشاره به برخی فعالیت های انسان ساز در ایجاد گردو غبار خاطرنشان کرد: کوره های اجرپزی و گچ در برخی شهرستان های شمالی استان به فعالیت مشغول هستند که در کنار مراکز جمعیتی مستقرند و در این زمینه با برنامه ریزی امیدواریم این نقاط به شعاع 50 کیلومتر شهرها انتقال خواهند یافت.
وی افزود: اداره منابع طبیعی از سال آینده با ظرفیت کامل فعالیت های تثبیت شن و ماسه را در جهت جلوگیری از فرسایش خاک آغاز خواهد کرد و قول دادیم تا منابع و نیروهای لازم را در اختیارش بگذاریم.

*حرکتی جهاد در احیای تالاب گاوخونی
زرگرپور نقش مردم را در ایجاد کمیته های مردمی مهم دانست و تاکید کرد: مردم ساکن در هر منطقه اشرافیت کافی در بررسی مشکلات را به عهده دارند و انشالله با ایجاد کمیته مردمی در ورزنه بتوان راهکارهای لازم در حفظ محیط زیست توسط مردم را به ساکنان ورزنه ای ارائه دهیم.
وی در پایان محور حرکت سازمان محیط زیست را پیش روی به سمت حرکت های بسیجی و مردمی عنوان و بیان کرد: حرکت جهادی را در رابطه با احیای گاوخونی ایجاد کنیم تا بتون در احیای رودخانه زاینده رود که مطالبه اصلی مردم است محکم تر قدم نهیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.