سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:00 - سه شنبه 05 اسفند 1393

بسته ویژه مشاور سلامت

علائم «اضطراب»/جایگزین نمک/ بهترین زمان مصرف دسر

به گزارش اصفهان شرق؛ برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند، همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد. یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط […]

به گزارش اصفهان شرق؛ برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند، همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

علائم جسمانی و روانی «اضطراب»

امیرمحمد شهسوارانی، روانشناس،  اضطراب را حالت برانگیختگی عنوان کرد و اظهار داشت: فرد مضطرب احساس دلشوره، نگرانی، ناآرامی و نوعی احساس مبهم ترس دارد که منبعی خارجی و مشخص برای آن متصور نیست، همچنین یکی از حالت‌های استرس‌زا در انسان اضطراب است و در واقع اضطراب هم ایجاد استرس می‌کند و هم ناشی از آن است.

این متخصص بهداشت روان با بیان آثار اضطراب در افراد گفت: اضطراب موجب می‌شود تا فرد حالت ناسازگارانه پیدا کند و روابط  فردی و اجتماعی او مختل کند، همچنین به دلیل وضعیت برانگیختگی مزمن ، به بروز آسیب‌های جدی به دستگاه عصبی و اندام‌های داخلی بدن منجر می‌شود که از آن به عنوان کلی سندرم «انطباق عمومی» یاد می‌شود.

این روانشناس گفت: عرق کردن کف دست‌ها، کف پاها، زیر بغل، خشکی گلو، احساس سرگیجه، تنگی نفس، تند شدن تنفس، افزایش ضربان قلب، برانگیختگی، تاری دید، سر درد کمربندی از شقیقه‌ها تا پیشانی، مشکلات گوارشی مانند سوزش معده، چنگ زدن معده،‌دل‌درد و ناتوانی در بلع جزو علائم جسمانی اضطراب است.

این متخصص بهداشت روان اظهار داشت: احساس بی‌قراری، تردید، تشویش، ناتوانی در تصمیم‌گیری، ترس مزمن و بدون علت، احساس فلج‌کننده هراس و احساس ترس در موقعیتی که فرد مبتلا نمی‌تواند با آن مقابله کند نیز جزو علائم روانشناختی اضطراب است.

بهترین جایگزین برای نمک

مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تغذیه ایران، در توصیه‌هایی برای کاهش مصرف نمک در کودکان بالاتر از یکسال، اظهار داشت: بهتر است تا غذای خانواده با نمک کم تهیه شود، همچنین برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک از سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون و ریحان، یا اقلامی همچون سیر، پیاز و آب لیموترش یا نارنج تازه استفاده شود.

وی نسبت به مصرف سوپ‌های آماده، سس‌ها و محصولات فرآوری شده‌ای همچون فست‌فودها (پیتزاها، همبگر، سوسیس، کالباس و غیره) هشدار داد و تأکید کرد: مصرف این گونه غذاها باید در برنامه غذایی کودکان به حداقل برسد.

وی به حذف تنقلات شور مانند فرآورده‌های غلات حجیم شده، چیپس، چوب‌شور و سایر تنقلات کم ارزش و شور از برنامه غذایی کودکان اشاره کرد و گفت: از ذرت و جبوبات بوداده خانگی کم نمک مانند عدس برشته شده کم‌نمک و مغزهایی مانند گردو، فندق و بادام (خام و بدون نمک) به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید.

وی بار دیگر تاکید کرد: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها، به جای نمک از سبزی‌های تازه، سیر، آب لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و غیرهاستفاده کنید.

 نشانه‌های سیاه سرفه

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی  سیاه سرفه را بیماری‌ عفونی واگیر دستگاه تنفسی دانست و اظهار داشت: این بیماری از طریق استنشاق قطره های تنفسی شخص بیمار، سرایت می‌کند و تمام سنین را درگیر می‌کند ولی در کودکان شایع‌تر است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: سرفه‌های شدید، سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه است و علت نامگذاری این بیماری نیز به سبب همین سرفه‌هاست.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: این بیماری در کودکان کمتر از پنج سال، از شیوع بالایی برخوردار است و بیشتر از افراد سالمند به آن مبتلا می‌شوند.

مردانی خاطرنشان کرد: سیاه سرفه در کودکان با علایم ذکام و برونشیت شروع می‌شود و کودک خسته و بی‌اشتها می‌شود و هنگام حمله سرفه فرو بردن نفس به سختی و با سر و صدا است و حتی لحظه‌ای تنفس بند آمده و کودک کبود می‌شود و در پایان کودک نفس عمیق کشیده و ممکن است استفراغ کند.

وی گفت: از مهمترین عوارض سیاه سرفه سینه پهلو و آنسفالیت است بنابراین در صورت مشاهده این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید و به کودک مایعات زیاد بخورانید.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن در کودکی است و خوشبختانه در ایران این واکسن به شکل اجباری تزریق می‌شود.

بهترین زمان مصرف دسر

 علی حسینی، متخصص طب سنتی، در مورد آداب صحیح غذا خوردن از دیدگاه طب سنتی، اظهار داشت: بهتر است با شکم سیر غذا خورده نشود، بهترین زمان غذاخوردن، زمانی است که فرد احساس گرسنگی داشته باشد، همچنین غذاخوردن با آب و نوشیدنی درست نیست.

این متخصص طب سنتی افزود:  بهتر است قبل از ناهار کمی سکنجبین، آب لیمو، یا انار ترش میل کرد چون این مواد در معده اثر بدی ایجاد نمی کند و برنامه روزانه هم طوری باید تنظیم شود که در ساعات مشخصی غذای اصلی و میان وعده‌ها مصرف شود.

وی ادامه داد: نحوه نشستن سر سفره غذا یا میز غذاخوری هم مهم است . نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، تشدید گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و بالطبع کاهش لذت از غذاخوردن می تواند باعث بلع بی اختیار و زودهنگام لقمه غذا نیز شود بنابراین بهتر است موقع غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.

حسینی گفت: بهتر است بعد از خوردن غذا، خوردن دسر، میوه و کیک 3 ساعت به تأخیر انداخته شود.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.