اصفهان شرق

تسليت محمدجواد ظريف به رييس دولت اصلاحات/ ایران در حال کامل کردن محاصره اسرائیل است

کدخبر: 54801
1393/12/05 در ساعت 15:00

به گزارش اصفهان شرق؛ روزنامه‌های امروز سه‌شنبه ۵ اسفند ۹۳ در ستون اخبار ویژه خود خبرهای مختلف و متنوعی را به عرصه افکار عمومی آورده‌اند.
برخی از این خبرها را در ادامه می‌خوانید.
اعتماد
سفر ظريف از ژنو به بغداد

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان شب گذشته با پايان اين دور از مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و ١+٥ از سوييس راهي عراق شد. ديدار با نخست‌وزير و رييس‌جمهور عراق در زمره برنامه‌هاي كاري رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در بغداد، در اين سفر يك روزه خواهد بود. از سوي ديگر سيد عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه كشورمان نيز براي رايزني و گفت‌وگو با يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شب گذشته از ژنو راهي وين شد و مجيد روانچي، معاون اروپا و امريكاي وزرات امور خارجه هم براي انجام ديدارهاي دوجانبه به كپنهاگ پايتخت دانمارك رفت.
انتشار اسناد محرمانه درباره ارزيابي اسراييل از برنامه هسته‌اي ايران
شبكه تلويزيوني الجزيره قطر به زودي اسنادي محرمانه درباه ارزيابي اسراييل از برنامه هسته‌اي ايران منتشر مي‌كند. به گزارش ايلنا، شبكه تلويزيوني الجزيره قطر اعلام كرد كه با همكاري روزنامه «گاردين» انگليس به زودي سلسله گزارش‌ها و اسنادي محرمانه را طي سه روز منتشر مي‌كند. الجزيره تاكيد كرد كه اين اسناد توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي جهان در رديف فوق سري طبقه‌بندي شده‌اند. اين شبكه تلويزيوني تصريح كرد كه تاريخ اين اسناد محرمانه بين سال‌هاي ۲۰۰۶ تا دسامبر ۲۰۱۴ را شامل مي‌شود و حاوي گزارش‌هاي مفصل و تحليل‌هايي است كه توسط جاسوسان دستگاه امنيتي آفريقاي جنوبي معروف به «اس اس‌اي» نوشته شده‌اند. در اين اسناد، اطلاعاتي درباره ابلاغ موضع موساد به هم‌پيمانان رژيم صهيونيستي درباره اينكه ايران در واقع به دنبال توليد سلاح هسته‌اي نيست، منتشر مي‌شود. اين ابلاغ يك ماه پيش از هشدار نخست‌وزير اسراييل درباره اينكه ايران با توليد سلاح هسته‌اي فقط يك سال فاصله دارد، صورت گرفت.
جام جم
حال و روز پدر یک دختر جهاد نکاحی

پدر دختر ۱۵ ساله انگلیسی که دخترش برای جهاد نکاح به سوریه رفته است به آسوشیتدپرس گفت: گریه ما متوقف نمی‌شود، به شدت افسرده شده ایم و شرایط پر از استرسی را تجربه می کنیم، پیام ما به آمیرا این است که به خانه بازگرد، دل ما برای تو تنگ شده است.
به گزارش نامه نیوز، پدر این دختر انگلیسی در حالی که یک خرس تدی را که دختر در روز مادر به مادرش هدیه کرده بود، به دست گرفته بود، گفت: هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه دخترمان قصد سفر به سوریه دارد وجود نداشت.
وی با بیان اینکه ممکن است دخترش در این باره با دوستانش صحبت کرده باشد، افزود: وی در باره علاقه اش برای سفر به سوریه و پیوستن به داعش با ما صحبت نکرد.
این پدر دختر انگلیسی، افزود: آنچه که دختر ما انجام می دهد به طور کامل خارج از عقل و منطق است. دخترم به یاد بیاور که ما چقدر تو را دوست داریم، خواهر و برادر تو مدام در حال گریه کردن هستند.
آسوشیتدپرس در این باره نوشت که این دختر انگلیسی به بهانه رفتن به عروسی از خانه خارج شده بود و رفتار عادی داشت.
اولویت انتخاب اصلاح طلبان
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) تصریح کرد که در جریان انتخابات اولویت انتخاب افراد زبده اصلاح طلب است.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین “سید هادی خامنه ای” شامگاه یکشنبه در جمع اصلاح طلبان استان کرمان با تاکید بر لزوم گفت وگوی بیشتر اصلاح طلبان با مردم گفت: باید به مردم گفته شود که وظایف نمایندگان مجلس چیست و نمایندگان چه صلاحیت هایی دارند تا مجلس دچار ناکارآمدی نشود.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در خصوص جوانان گفت: آن هایی که آمدند و به اسم جوانگرایی کار را به افراد بی تجربه سپردند ضربه بزرگی به جوانان زدند و شعار جوانگرایی نباید باعث شود افراد بی تجربه به صورت فله ای وارد مدیریت ها شوند.
کناره گیری نوری مالکی به خواست رهبری
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: نوری المالکی٬ نخست وزیر پیشین عراق به خواست رهبری از مقام خود کناره گیری کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید یحیی رحیم صفوی در نخستین اجلاسیه گرامیداشت شهدای دانشجوی افزود، نوری مالکی ۹۵ کرسی مجلس عراق را به دست آورده بود اما در حین جریانات نخست وزیری، حضرت آقا به وی پیام داد اگر حق هم با تو است به خاطر مسائل شیعه و عراق کنار بیا که مالکی از نخست وزیری کنار آمد و این نشان از ولایت مداری عراقی ها است.
وی به سرنوشت حامیان صدام اشاره کرد و گفت شوروی در سال ۱۹۹۱ تکه تکه شد و به ۱۵ کشور تبدیل شد، امریکایی ها در عراق ۵ هزار و ۷۰۰ کشته دادند و حیثیت انها در دنیا رفت و عربستان هم ان شا الله به زودی به سزای عمل خود می رسد.
داعش: در حال رسیدن به ایتالیا هستیم
تازه ترین تهدید تبلیغاتی داعش علیه ایتالیا با عنوان « با دستانی بر روی ماشه، در حال رسیدن به رم (پایتخت ایتالیا) هستیم»، بر روی توئیتر وابسته به جهادی های لیبیایی، منتشر شده است.
به گزارش نشریه ایتالیایی زبان ایل پانوراما، سپس، دو تصویر بر روی توئیتر منتشر شده است: تصویر اول، نشان دهنده یک مبارز مسلح در برابر دریا بوده که از دور دست به بنای کولوسئوم نگاه می کند. پرچم سیاه البغدادی در حال تکان خوردن بر روی کولوسئوم است. یک نوشته ای نیز با عنوان داعش «در حال رسیدن از لیبی به رم است»، به چشم می خورد.
در عوض، تصویر دوم، نشان دهنده خط لوله گرین استریم است که از وفا در لیبی به جلا در جزیره سیسیل در ایتالیا می رسد. این خط لوله، یکی از اصلی ترین خطوط لوله های تامین انرژی ایتالیا است.
این نشریه نوشت، داعش در پیام تهدید آمیزی نوشته است: «هنوز امواج ما را از یکدیگر جدا می کنند، اما این دریایی کوچک است. وعده ای به پیامبر ما است». «مراقب باشید، هر اقدام احمقانه، برای شما هزینه بر خواهد بود».
در این پیام، به عمر المختار، قهرمان لیبیایی مقاومت ضد ایتالیایی در سال های دهه بیست قرن پیش نیز اشاره شده است.
بنای تاریخی کولوسئوم که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان شهرت دارد، در رم پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد.
کولوسئوم در زمان امپراطوری رم باستان به عنوان یک تماشاخانه بیضی وار در مرکز شهر رم فعلی در کشور ایتالیا ساخته شده است.
دنياي اقتصاد
تسليت محمدجواد ظريف به سيد محمد خاتمی

ايرنا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که هم‌اکنون در ژنو به‌سر می‌برد با ارسال پیامی درگذشت مرحومه سیده فاطمه خاتمی را به سید محمد خاتمی تسلیت گفت. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، متن این پیام به این شرح است:
بسمه تعالی
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ضایعه درگذشت مرحومه مغفوره سعیده سرکار خانم خاتمی همشیره گرامی جنابعالی موجب تاثر و تالم اینجانب گردید. خواهشمندم در این ضایعه غم‌بار مراتب تسلیت عمیق و ابراز همدردی اینجانب را پذیرا باشید. از خداوند منان برای آن بانوی مومنه، رحمات و غفران الهی و برای آن برادر ارجمند و سایر بازماندگان محترم شکیبایی و اجر جزیل از درگاه باری‌تعالی مسالت می‌کنم.
سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران
فارس: جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در ماه آوریل (فروردین و اوایل اردیبهشت) راهی تهران می‎شود تا اولین مقام ارشد استرالیایی باشد که طی بیش از یک دهه گذشته به ایران می‌آید. پایگاه «بریزبین تایمز» با اعلام این خبر، سفر خانم بیشاپ به تهران را اقدامی موثر در مبارزه با گروه تروریستی داعش دانسته و ضمنا نوشته است که این سفر «می‌تواند به ایجاد فرصت‌های اقتصادی پرسود برای استرالیا منجر شده و مراوداتی را که زمانی در زمینه تحصیلات، گندم، گوشت و دیگر موارد رو به گسترش بود، احیا کند.»
این پایگاه همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته است که کاخ سفید شدیدا از انجام این سفر استقبال کرده و «امیدوار است با توجه به دشمن مشترکی که در عراق، سوریه و حالا لیبی در حال تاخت و تاز است، استرالیا مسیری برای انجام گفت‌وگوی سازنده جدید میان واشنگتن و تهران فراهم آورد». «بریزبین‌تایمز» نوشته است سفر خانم بیشاپ به تهران، به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صورت می‌گیرد. آخرین وزیر خارجه استرالیایی که به ایران سفر کرد، الکساندر داونر بود که در سال ۲۰۰۳ به تهران آمد. «امین سیکل» استاد دانشگاه امنیت استرالیا سفر خانم بیشاپ به تهران را «بسیار مهم» ارزیابی کرده است. او در این رابطه گفت: «نشانه‎های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد (ایران و آمریکا) تا ۳۱ مارس یک توافقنامه سیاسی امضا می‌کنند، آن‌وقت او اولین مقام بلندپایه در میان متحدان غربی خواهد بود که از این کشور بازدید می‌کند.» سیکل افزود: «اگر توافق جامع صورت گیرد، راه ایران باز می‌شود. در آن صورت بازار بزرگی در انتظار استرالیا است.
كيهان
یدیعوت آحارونوت: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله غافلگیر خواهد شد

نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از ماهیت درگیری‌های احتمالی آینده با حزب‌الله لبنان و اقدامات غافلگیرکننده احتمالی این حزب مانند ورود به منطقه الجلیل و برخی اقدامات پیش‌بینی نشده، در حال افزایش است ضمن آنکه این رژیم حزب‌الله و نه داعش را تهدید اصلی خود می‌داند. گروهی از پژوهشگران عضو مرکز پژوهش‌های امنیتی ملی رژیم صهیونیستی با تصریح به خطر حزب‌الله و امکان انجام گرفتن اقدامات غافلگیرکننده توسط حزب‌الله اعلام کردند سازمان داعش برای اسرائیل خطر به شمار نمی‌آید.
شبکه المنار با تهیه گزارشی در این خصوص گفت: تصویر جنگ آینده اسرائیل با حزب‌الله چگونه خواهد بود، محور بحث و بررسی تصویری پایگاه یدیعوت آحارونوت با شماری از پژوهشگران مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی بوده است. این بررسی و تحقیق منعکس‌کننده نگرانی عمیق و آشکار نتایج جنگی احتمالی با حزب‌الله بود، محافل صهیونیستی از ماهیت جنگ‌های آینده و اقدامات غافلگیر‌کننده در برابر ارتش اشغالگر و قواعد جدید حزب‌الله برای مقابله با ارتش اسرائيل بسیار نگران هستند.
دودی سیمانتوف از پژوهشگران مرکز پژوهش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: حزب‌الله اوضاع را از جلوگیری از شکست خود به پیروزی در برابر ما تبدیل کرده است. آنها از اشغال الجلیل و موشک‌هایی با هدف‌گیری بسیار دقیق صحبت می‌کنند. ما به جای اینکه در موضعی تهاجمی باشیم در موضعی دفاعی قرار گرفته‌ایم.
عوفر عیناف یکی دیگر از کارشناسان صهیونیست گفت: اقدام غافلگیرکننده‌ای که ممکن است حزب‌الله به آن دست زند تصرف الجلیل خواهد بود که نصرالله از سال ۲۰۱۱ درخصوص آن صحبت می‌کند. این مسئله‌ای تبلیغاتی است اما نصرالله در آنچه می‌گوید جدی است و چه بسا که حزب‌الله به اقدام غافلگیرکننده‌ای دست بزند که ما نظیر آن را در جنگ سال ۲۰۰۶ ندیدیم.
پژوهشگران صهیونیست همچنین درخصوص ناآمادگی برای جنگ آینده و آماده نکردن ارتش اسرائیل برای جنگ براساس ماهیت و تناسب با تهدیدهای جدید هشدار دادند.
دودی سیمانتوف گفت: ما در مقابل حزب‌الله و حماس فقط مثل گذشته آماده جنگ هستیم در حالی که طرف مقابل در حال پیشرفت و تغییر است و جهش‌های قابل توجهی انجام داده و برای ما دام‌هایی تدارک دیده است که امکان دارد در آن بیفتیم.
عوفر عیتاف نیز تاکید کرد: حضور حزب‌الله در بلندی‌های جولان همراه با جنگی که با محور بشار اسد و ایران مشاهده می‌کنیم می‌تواند با تسلط آنها بر منطقه جولان برای ما یک غافلگیری استراتژیک به شمار آید چرا که حزب‌الله در مثلث مرزی نزدیک طبریا نیز حضور دارد و تنها در جنوب لبنان نیست و از این رو می‌تواند جبهه شمالی را به طور کامل بازگشایی کند.
بی‌بی‌سی: مردم پای نظام هستند جمهوری اسلامی جایگزین ندارد
شبکه دولتی انگلیس اذعان کرد باور مذهبی جامعه ایران به همراه سلامت زندگی اغلب مقامات و عدم وابستگی به خارج همچنان موجب ماندگاری جمهوری اسلامی خواهد بود.
این شبکه که اساسا برای معارضه با جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده در تحلیلی به علل ماندگاری جمهوری اسلامی پرداخت و با اشاره به «طبیعت مذهبی حکومت» نوشت: اسلام هنوز هم در بخش قابل توجهی از جامعه ایران از جاذبه بالایی برخوردار است. این بخش از جامعه از سیستم موجود با تمام وجود دفاع می‌کنند. این نیرو، در همه سطوح جامعه، از ادارات دولتی گرفته تا مدارس و دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ و غیره حتی در برابر مخالفان می‌ایستد و همسو با نیروهای امنیتی با مخالفان مقابله می‌کند.
بی‌بی‌سی سعی کرد ضمنا بخشی از این حمایت را بر برخورداری از امتیازات نسبت دهد حال آن که عناصر دنیاطلب سر بزنگاه‌های خطر در وسط میدان نمی‌مانند حال آن که رصدگران سرویس‌های خارجی طراح فتنه ۸۸ و ۷۸ – نظیر MI۶ انگلیس- به وضوح دیدند که چگونه نیروهای انقلابی به سیاق جانفشانی در برابر گروهک‌های تروریستی اول انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس پای نظام ایستادند.
بی‌بی‌سی درباره «نحوه زندگی رهبران و مقامات» اذعان کرد: مقامات رده بالای کشور، حداقل به آن صورت که به چشم مردم می‌خورد، از تجملی که مثلا خاندان پهلوی و وابستگانشان از آن بهره‌مند بودند، برخوردار نیست. این امر، به لحاظ روانی، تاثیر مخربی را که تمرکز قدرت به وجود می‌آورد کاهش می‌دهد.
این شبکه درباره عدم وابستگی سیاسی نظام هم گفت: حکومت توانسته از فرمان بردن از نیروهای بیگانه سر باز زند. این عامل که یکی از نقاط عمده درگیری حکومت شاه با مخالفانش بود، در مورد حکومت فعلی ایران، نقشی در مخالف‌سازی بازی نمی‌کند.
شبکه دولتی انگلیس همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی فاقد جایگزین است. در طول ۳۶ سال گذشته هرگز جریانی در مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی ظهور نکرده که بخش عمده‌ای از جامعه آن را به عنوان آلترناتیو حکومت بپذیرند.
ایران در حال کامل کردن محاصره اسرائیل است
شبکه ۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از افزایش گستره محور مقاومت تا دریای سرخ به شدت ابراز نگرانی کرد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم «عودد گرانوت» تحلیلگر امور عربی در شبکه ۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی، به قدرت رسیدن انقلابیون یمن و منحل کردن پارلمان و اعلام شورای ریاستی را مانند قدرت یافتن حزب‌الله در لبنان و راه یافتن به کاخ ریاست‌جمهوری دانست و هر دوی این اتفاقات را به نفع ایران و ضرر رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
گرانوت گفت: «در خاورمیانه نوین و متزلزل، کشورهایی وجود دارند که ایران در آنها حضور دارد، نقش ایران را در بلندی‌های جولان دیدیم، در لبنان نیز ایران، از طریق حزب‌الله حضور دارد و اینک در یمن حضور یافته است».
این کارشناس صهیونیست تاکید کرد: «تحولات یمن سبب شده است نیروهای طرفدار ایران به قدرت برسند و این به آن معنی است که ایران می‌تواند کنترل باب‌المندب را به دست گیرد و جلوی دریانوردی به سمت بندر ایلات (در فلسطین اشغالی) را بگیرد. از آن سو، به قدرت رسیدن حزب‌الله در لبنان، خطری به تمام معنا برای اسرائیل است.»
«حسن شقیر» نویسنده و پژوهشگر سیاسی در برنامه «العین الاسرائیلیه» از شبکه خبری العالم در این خصوص گفت: «یمن، از موقعیتی راهبردی در دریای سرخ برخوردار است و تنگه باب‌المندب شریان اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. پیروزی انقلاب یمن به رهبری «سیدعبدالمالک الحوثی» دریای سرخ را به امتدادی برای مقاومت فلسطین تبدیل خواهد کرد و این مسئله به چالش بزرگی در هر دو زمینه امنیتی و اقتصادی برای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد.»

منبع: ایمنا