سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:30 - یکشنبه 03 اسفند 1393

مدیرکل محیط زیست اصفهان

وزارت نیرو حق‌آبه محیط زیست را به تالاب گاوخونی اصفهان اختصاص دهد

مدیرکل حفاظت ‌محیط زیست استان اصفهان گفت: وزارت نیرو باید حق‌آبه محیط زیست اصفهان را به صورت جداگانه در تالاب بین‌المللی گاوخونی اختصاص دهد تا مشکل این تالاب ‌برطرف شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید ظهرابی پیرامون وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: ما رهاسازی آب را قریب به یک ماه داشتیم و قبل از آن در غرب، مرکز و شرق کشور بارش‌های خوبی را در استان اصفهان داشتیم اما به دلیل برداشت‌های بخش کشاورزی سهم تالاب تامین نشده و آب‌های موجود در ورودی تالاب به طور عمده آب‌های برگشتی از مزارع، زه‌آب‌ها و آب‌هایی است که از آن بخش هدر می‌رود.

وی افزود: انتظار من از وزارت نیرو تحویل سهم محیط زیست به صورت جداگانه در تالاب بین‌المللی گاوخونی است که این اتفاق شکل نگرفته است. البته می‌دانیم مسائل و مشکلات و کمبودها در حوزه زاینده‌رود زیاد است اما با این وجود وزارت نیرو باید برنامه‌ریزی را انجام داده و با کاهش مصرف از سایر بخش‌ها حق واقعی که در واقع حق محیط زیست بوده را تأمین کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه ابتدا باید حق‌آبه محیط زیست تأمین شود و بعد از آن سایر بخش‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر سایر بخش‌ها از بستر محیط زیست برداشت می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت کنونی تالاب گاوخونی چگونه است، بیان کرد: وضعیت تالاب پس از رها شدن آب بهتر شده و باید کاری کنیم که آب وارد تالاب شود.

ظهرابی افزود: البته تالاب گاوخونی چند سال خشک بوده و طبیعی است که تنوع زیستی آن‌جا به شدت آسیب دیده اما باز هم آب در بخش‌های مختلف رها‌سازی می‌شود و همکاران در مجموعه وزارت نیرو قول دادند که اگر بارش به اندازه کافی باشد، رودخانه را پایدار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در فصولی که کشاورزی کمتر است اگر آبی رهاسازی شود، می‌توانیم بخشی از سهم تالاب را تأمین کنیم.

مدیرکل حفاظت ‌محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به اینکه برنامه سازمان ‌برای نجات تالاب چیست، گفت: ما به طور جدی پیگیر هستیم تا سهم بخش‌های مختلف را با توان آب‌دهی سرزمین متناسب کنیم که لازمه آن کاهش مصرف بخش کشاورزی است؛ این کاهش مصرف با تغییر الگوی کشت و بهبود راندمان کشاورزی و با استفاده از کشاورزی حفاظتی  ‌اتفاق می‌افتد.

وی افزود: بالای 84 درصد از آب در بخش کشاورزی و بقیه آن، بخشی در صنعت و بخشی در شرب مصرف می‌شود البته اولویت ما این است که هرکدام از این بخش‌ها مصرف خود را به نوعی کاهش داده و البته توسعه نداشته باشیم تا از آب باقی مانده به عنوان حق‌آبه محیط زیست و پایداری رودخانه بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.