سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 13:10 - شنبه 02 اسفند 1393

رئیس حوزه علمیه اصفهان:

موبایل و ماهواره برخی‌ها به خانه شیطان بیشتر شبیه است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: بی‌توجهی ما به انجام فریضه نماز باعث شده که موبایل و ماهواره که می‌توان از آنها استفاده درست کرد به خانه شیطان تبدیل‌ شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز آیت‌الله‌ حسین مظاهری اظهار کرد: می‌توانیم به‌واسطهٔ اهمیت به نماز کارهایی کنیم. می‌توانیم برای دیگران کارهایی کنیم. هم برای دنیایشان و هم برای آخرتشان. و متأسفانه ما شیعیان اهمیت به نماز نمی‌دهیم و مسجدهای ما خلوت است. الان در خیابان‌ها در مغرب کسی رو به مسجد نمی‌رود و ترافیک عجیبی در خیابان‌هاست. مابقی را نمی‌گویم که در پارک‌ها بین دختر و پسر چه خبرهاست. معلوم است که این دختر و پسر بدبخت می‌شوند. «فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ».

وی در ادامه تصریح کرد: وای به کسی که اهمیت به نماز نمی‌دهد و در اول وقت به‌جای اینکه نماز بخواند، مشغول کار دیگری است. اگر خدا به کسی بگوید: وای به تو! معلوم است که گرفتار است و غم و غصه و نگرانی و توهمات و تخیلات دارد و معلوم است که از نعمت‌های خدا برای جهنم رفتن استفاده کردند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این موبایل خوب است، اما الان یک اتاق شیطان و یک قوطی شیطان برای جوان‌ها شده است. الان موبایل وسیلهٔ رفیق‌بازی شده و آن‌هم رفیق دختر و پسری که قرآن می‌فرماید: مثل زنا است. قرآن می‌فرماید: دختر شایسته و پسر شایسته آن است که اهل زنا نیست، «لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ» «و لا مُتَّخِذی أخدان» رفیق نامحرم هم ندارد و رفیق‌بازی نمی‌کند. یعنی از نظر قرآن، این رفیق‌بازی‌ها برمی‌گردد به فواحش‌گری. یعنی این‌قدر گناهش بزرگ است. وقتی اهمیت به نماز ندادیم، پروردگار عالم دست عنایتش را از روی سر ما برداشت، می‌افتیم در ضلالت‌ها.

آیت‌الله مظاهری افزود: من از همه و مخصوصاً جوان‌ها تقاضا دارم این دعای پیامبر اکرم «صلّی‌الله‌علیه وآله وسلّم» در دل شب را خیلی بخوانید: «اللَّهُمَّ وَ لَا تَکلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَه عَینٍ أَبَدا»، حال اگر نمی‌توانید عربی بخوانید، به فارسی بگویید: خدایا! مرا یک آن به خودم وامگذار. این ذکر پیامبر اکرم «صلّی‌الله‌علیه و آله و سلّم» است و راوی می‌گوید: زن‌های پیغمبر نقل می‌کنند که پیامبر اکرم «صلّی‌الله‌علیه و آله و سلّم» مثل باران گریه می‌کرد و در سجده که محل سجده از گریه تر می‌شد و می‌گفت: «اللَّهُمَّ وَ لَا تَکلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَه عَینٍ أَبَدا»

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: خدا اگر انسان را یک‌لحظه به خودش واگذاشت، می‌رسد به آنجا که موبایل یک قوطی شیطان می‌شود. ماهواره خوب است، اما الان جهنم شده است. خانه‌ای که در آن ماهواره باشد، جهنم است. نعمت است، اما ما از این نعمت سوءاستفاده می‌کنیم. وقتی اهمیت به نماز ندادیم و وقتی با خدا رابطهٔ عاطفی نداشتیم، خدا دست عنایتش را از روی سرمان برمی‌دارد و وقتی دست عنایتش را از روی سرمان برداشت، شیطان انسی و شیطان جنی ما را فریب می‌دهد و موبایل ما نه‌تنها غیر مقدس می‌شود، بلکه آلت دست شیطان برای گمراه کردن جوان‌ها می‌شود و یک مفسدهٔ عجیب در خانه‌ها می‌شود. ماهواره همین است و اینترنت و موبایل و سایر چیزها همین است.

وی افزود: البته این‌ها نعمت‌های بزرگی است و خدا داده، اما ما سوءاستفاده می‌کنیم؛ برای اینکه اهمیت به نماز نمی‌دهیم. این اهمیت ندادن به نماز موجب می‌شود خدا دست عنایتش را از روی سر ما بردارد و وقتی ما را به خودمان واگذاشت، صفت رذیله جلو می‌آید و معنای صفات رذیله همین است که: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً» یک انسان بی‌ادبی بار می‌آید.

آیت‌الله مظاهری گفت: شما بدانید که اگر بشود عفت را مجسم کنند، یک خانم می‌شود. اما اگر بی‌ادب شد، اگر رذالت را مجسم کنند، یک خانم می‌شود. این دست خودش است و خودش باید عفت داشته باشد. وقتی خودش عفت داشت، مجسمهٔ عفت می‌شود که اگر عفت را مجسم کنند، این خانم می‌شود. اما وقتی بی‌انصافی کرد و از نعمت خدا استفاده نکرد و رابطه با خدا نداشت، این رابطه نداشتن با خدا خیلی مصیبت‌زاست. اگر هیچ نداشتیم جز همین‌که: «فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ» وای به کسی که نماز را سبک می‌شمارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.