سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 16:10 - جمعه 01 اسفند 1393

امام جمعه شهر نصرآباد:

در برابر جنگ اقتصادی و فرهنگی دشمن عقب نشینی نکنیم

امام جمعه شهر نصرآباد گفت: دشمن پس از ناکامی در جنگ تحمیلی، تمام توان و سرمایه گذاری خود را بر روی جنگ اقتصادی و فرهنگی متمرکز کرده و ما باید مراقب باشیم تا در برابر دشمن عقب نشینی نکنیم.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی، در اولین روز از آخرین ماه سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، یکصد ودهمین نماز جمعه شهر نصرآباد، به امامت حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ ، امام جمعه محترم این شهر، برگزار شد.
حجت الاسلام علیرضا فرهنگ، حفظ زبان از گناه و معصیت را یکی از نمونه های مهم تقوا برشمرد و در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به راه های ترویج و نشر احکام الهی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: گفتار و حرف های ناشایست یکی از عوامل ایجاد غم و اندوه و در پی آن ایجاد ناآرامی در وجود انسان و جامعه است.
امام جمعه شهر نصر آباد با استناد به آیات و روایات، زبان را منشا بسیاری از خطاها دانست و بر دقت در صحبت و موقع شناسی گفتار تاکید نمود و گفت: گاهی نجات انسان در سکوت است و گاهی در حرف زدن؛ چه بسا انسان جایی که باید ساکت باشد، حرفی را می زند و فتنه ای به پا می کند و در عوض گاهی شبهه ای در جامعه منتشر می شود که لازم است انسان سکوت را بشکند و با بیان خویش رفع شبهه نموده و جلوی فتنه را بگیرد.

وی با بیان این که زبان یک وسیله ارتباطی است، افزود: عدم دقت در گفتار با والدین، فرزندان، همکاران، فامیل و دیگر افراد جامعه و به کار بردن الفاظی که حکایت از توهین، تحقیر و انتقامدارد، روابط سالم و آرامش را از بین می برد و انسان را از مسیر زندگی دینی خارج می کند.

* کنترل زبان را به عقل بسپاریم
نامبرده در ادامه به تشریح راه کارهای حفظ زبان به عنوان یکی از موانع ایجاد آرامش در فرد و جامعه پرداخت و گفت: با توجه به این که شخصیت هر فردی به زبان و گفتار او وابسته است و تحت تاثیر محیط و اطراف می باشد، پرهیز از گفتارهای برخواسته از هوا و هوس و ضرورت سپردن کنترل زبان به عقل مورد تاکید است. همان گونه که مولای متقیان حضرت علی علیه السلام فرموده اند باید ابتدا حرفی را که می خواهیم بزنیم سنجیده و به عقل و معرفت عرضه نماییم و اگر دیدیم حرفمان برای خدا و در راه خداست، آن را بیان کنیم و در غیر این صورت سکوت اختیار کنیم.
فرهنگ با عنوان کردن این مطلب که زبان و گفتار ما آبرو و زینت ایمان ماست، تصریح کرد: باید با مردمی به نرمی صحبت نموده و از کاربرد حرف های زشت دوری نماییم و توجه داشته باشیم که قرار نیست همه حق در این دنیا داده شود لذا بیشتر وقت ها لازم است، در مواجهه با حرف های زشت دیگران سکوت نماییم و اگر جایی ناخواسته حرف بی ربطی زدیم، فوری عذرخواهی کنیم و این گونه آرامش خود و دیگران را حفظ کنیم.
خطیب مذکور در پایان این مبحث با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام قول و گفتار نیکو در جامعه را مایه برکت و اسباب نزول رحمت، عامل افزایش مال و رشد رزق، سبب تاخیر مرگ و وسیله ایجاد محبوبیت فرد در خانه، جامعه و سرانجام ورود به بهشت دانست.

*حضرت زینب مدافع امام زمان خویش
امام جمعه نصرآباد در خطبه دوم با بیان این که اگر همه دست به دست هم بدهیم و مساجد و مجالس معنوی را رونق بخشیم، باران رحمت الهی بر این امت نازل خواهد شد ؛ خطبه دوم را با دعا جهت نزول باران رحمت الهی آغاز کرد.
وی با اشاره به 5 جمادی الثانی سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار، به تشریح شخصیت والای این اسوه صبر و استقامت و بردباری پرداخت و گفت: این بانوی بزرگوار در سخت ترین شرایط، بر اساس بصیرت والایی که داشت، به دفاع از امام زمان خویش پرداخت و با آگاهی از سرسختی دشمنان و بی وفایی اکثر یاران امام به قافله کربلا ملحق شد و به بهترین نحو رسالت خویش را به جا آورد.
فرهنگ پا فشاری بر ارزش ها و دفاع آنها در هر شرایطی ، ترس راه ندادن به خود در مقابل دشمنان و پوچ دانستن قدرت دشمن و توکل بر خدا و تکیه بر معنویات را از جمله درس هایی برشمرد که از زندگی این بانوی بزرگوار باید آموخت، کما این که رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس در عمل این را نشان داند.
وی با اشاره به صدور حکم عدم استعمال تنباکو، در اول اسفند 1309، توسط میرزای شیرازی بزرگ و عنایت امام زمان علیه السلام در این زمینه ، که کاخ سلطنت را به لرزه در آورد؛ گفت: همواره روحانیت چنین نقشی را در جامعه داشته، همان گونه که الان مقام معظم رهبری با تکیه به ذات اقدس الهی هدایت و رهبری ایران اسلامی و جهان اسلام را بر عهده دارند و لرزه بر اندام استکبار انداخته اند.

*حرکت پشت سر رهبری ضامن پیروزیست
امام جمعه نصرآباد با اشاره به شهادت بیش از 4300 نفر روحانی در دوران دفاع مقدس افزود: روحانیت نسبت به دیگر اقشار بیشترین تعداد شهید را داشته، که این خود بیانگر نقش روحانیت در تبیین و دفاع از ارزش های اسلامی است.
تشریح فرازهایی از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان، بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه نصرآباد بود، که علیرضا فرهنگ ضمن تبیین 3 محور مهم از این ارشادات، گفت: مقام معظم رهبری ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، بر توجه مسوولان به مردم به عنوان متولیان اصلی انقلاب اسلامی و توجه دادن آنها به استفاده از این ظرفیت داخلی تاکید داشتند و راهکارهایی را برای حل مشکلات اقتصادی؛ از جمله توجه به اقتصاد مقاومتی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی و توجه به مدیریت مصرف و کیفیت بخشیدن به تولید داخلی و تشویق به استفاده از محصولات تولید داخل و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی و مهمتر از همه عدم اتکا به درآمدهای نفتی ارائه نمودند.
علیرضا فرهنگ با اشاره به تاکید مجدد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر ضرورت دشمن شناسی متذکر شد: دشمن پس از ناکامی در جنگ تحمیلی، تمام توان و سرمایه گذاری خود را بر روی جنگ اقتصادی و فرهنگی متمرکز کرده و ما باید مراقب باشیم که در برابر دشمن عقب نشینی نکنیم چرا که هر قدم ما عقب بیاییم،آنها چند قدم جلوتر آمده و فشار را بیشتر می کنند و تا زمانی که مردم و مسوولان متحد و در صحنه و پشت سر رهبر باشند، دست لطف و عنایت خداوند متعال بالای سر رهبری، مردم و مسوولان این کشور خواهد بود.
امام جمعه نصرآباد در پایان با اشاره به سوال هایی که درباره ایام فاطمیه و تعیین تکلیف برای برگزاری برخی مراسم ها از جمله عقد و عروسی می شود، گفت: روایت اول در رابطه با سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مصادف با 13 اسفند ماه است که تا 15 اسفند و دو روز قبل از آن شایسته است حرمت نگه داشته شود و برنامه های شاد مثل عقد و عروسی برگزار نشود و روایت دوم مصادف با 4 فروردین 94 است که یکی دو روز قبل از آن و دو روز بعد از آن لازم است جشن و برنامه شاد به احترام این ایام نداشته باشیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.