اصفهان شرق

ژاپن آماده همکاری برای رفع چالش‌های حوضه آبریز زاینده‌رود است

کدخبر: 54489
1393/12/01 در ساعت 16:00

به گزارش اصفهان شرق؛ سوچیروسکی، قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن با رسول زرگرپور استاندار اصفهان دیدار و در خصوص مسائل مربوط به محیط‌زیست و گسترش همکاری‌های 2 جانبه گفت‌وگو کرد.

سوچیروسکی در این دیدار با ابراز تمایل برای گسترش روابط 2 کشور، ‌اظهار داشت: حفظ محیط‌زیست برای ژاپن بسیار اهمیت دارد و در این راستا از هرگونه همکاری در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: علاقه‌مند به انتقال تجربیات خود در زمینه های زیست محیطی به دیگر کشورها هستیم و خوشبختانه تفاهم‌نامه سران 2 کشور ایران و ژاپن زمینه لازم را برای این کار فراهم کرده است.

سوچیروسکی بیان کرد: کشور ژاپن آماده هر نوع کمک و همکاری برای شناخت چالش‌های زیست محیطی بمنظور اتخاذ بهترین تصمیم‌‌ها و خصوصا تصمیم گیری درباره مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود است.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار، ضمن بیان ظرفیت‌های اصفهان در زمینه‌های علمی، ‌اقتصادی، ‌فرهنگی خواستار انتقال تجربیات متخصصان ژاپنی درباره مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود و گسترش و توسعه همکاری‌های زیست محیطی شد.

رسول زرگرپور با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان اصفهان، آلودگی هوا و کمبودآب را از جمله عمده‌ترین این مشکلات برشمرد که در طول سالیان گذشته به وجود آمده و حل نشده باقی مانده و اظهار داشت: با توجه به تجربیات خوب کشور ژاپن در مسائل زیست محیطی، از پیشنهادات گروه حاضر برای رفع مسائل و مشکلات استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در گذشته به عنوان معاون وزیر نیرو، همکاری و تعامل خوبی با کارشناسان ژاپنی داشتیم و طرح‌های آبی مشترکی را با جایکا اجرا کرده‌ایم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بر همین اساس تجربه موفقی از همکاری در بخش آب داشته و امیدوار هستیم در قالب تفاهم‌نامه‌ همکاری دوجانبه زیست محیطی میان 2 کشور ایران و ژاپن که در فروردین ماه امضا شد، همکاری‌ها ادامه یابد.

وی افزود: توافقات صورت گرفته میان رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن به منظور تقویت همکاری‌های همه جانبه میان 2 کشور، به ویژه در زمینه محیط زیست نویدبخش تکرار سابقه خوب همکاری‌ها است.

زرگرپور بیان کرد: در مباحث همکاری، ‌موضوعات خاص مدنظر قرار گیرد و مسئله حوضه آبریز زاینده‌رود یکی از این موضوعات است که خوشبختانه بازدید از آن مسائل را روشن‌تر کرد.

وی با اشاره به حضور خود به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در همایش های بین المللی آب در کشور ژاپن گفت: در این همایش‌ها دیدگاه‌های کشور ایران را درباره چالش‌های بین‌المللی آب ارائه کردم.

استاندار اصفهان افزود: همچنین آشنایی با ظرفیت ها و مزیت های سایر کشورها خصوصا کشور ژاپن در مسائل آب از نتایج حضور در این همایش‌ها بود.

وی به حضور جانشین امپراطور ژاپن در یکی از اجلاس های جهانی آب و دیدار با وی اشاره کرد و افزود: این موضوع که جانشین امپراطور ژاپن  به عنوان یک متخصص آب در این اجلاس حضور داشته و تاریخچه‌ای درباره رودخانه‌های ژاپن و مسائل آبی آن ارائه کرد، برای من جالب بود.

قائم مقام وزیر در امور محیط زیست جهانی ژاپن، دبیر اول سفارت ژاپن در ایران و کارشناسان محیط زیست این کشور از حوزه بالا دست رودخانه زاینده رود و پایین دست بازدید کردند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم