اصفهان شرق

توصیه‌های دامپزشکی برای نگهداری حیوانات خانگی

کدخبر: 54484
1393/12/01 در ساعت 15:00

به گزارش اصفهان شرق؛ مازیار منشئی با اشاره به اینکه نگهداری حیوانات خانگی از نظر علمی با رعایت چند نکته خطرناک نیست، اظهار کرد: واکسیناسیون، استفاده از داروهای ضد انگل، رعایت اصول بهداشتی و اقدامات دامپزشکی مناسب از مواردی است که نگهداری این حیوانات را ایمن می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تماس مستقیم کودکان و نوزادان با حیوانات خانگی توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: سیستم ایمنی نوزاد کاملا تکامل نیافته و ممکن است پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زا نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد و تماس مستقیم نوزادان با حیوان ممکن است موجب بروز حساسیت در نوزاد شود.

منشئی ادامه داد: نگاه غرض ورزانه به نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه قابل پذیرش نیست و نگهداری این حیوانات در خانه می‌تواند نکات مثبتی نیز داشته باشد.

این دامپزشک با بیان اینکه بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های شایع میان انسان و حیوانات به خصوص سگ و گربه است، اضافه کرد: این تفکر غلط است که تمام سگ‌ها و گربه‌ها هاری دارند. هاری یک بیماری ویروسی است و واکسن آن از ابتلای حیوانات به این ویروس جلوگیری می‌کند و با رعایت اصول بهداشتی خطری از این لحاظ انسان را تهدید نمی‌کند.

منشئی با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری گزش توسط حیوان هار است، ادامه داد: واکسیناسیون حیوانات خانگی بر عهده کلینیک‌های دامپزشکی است و در بخش حیوانات گله‌ای، سازمان دامپزشکی سگ‌های گله و سگ‌های روستای واکسینه می‌کند.

وی در خصوص شیوه انتقال انگل توکسوپلاسما از حیوان به انسان اظهار کرد: میزبان اصلی این انگل گربه و قابلیت انتشار آن توسط مدفوع این حیوان است که می‌تواند پستانداران و پرندگان را آلوده به این انگل کند.

این دامپزشک با بیان اینکه راه‌های انتقال توکسو پلاسما به انسان، مصرف گوشت خام و نیم‌پز و همبرگرهای غیربهداشتی است. افزود: همچنین خاک از طریق مدفوع گربه‌ای به این انگل آلوده می‌شود و استفاده از سبزیجات که به خوبی ضدعفونی نشده‌اند، خطر انتقال این انگل را دارد. از سوی دیگر بزاق دهان گربه، آلوده به انگل توکسوپلاسما نیست اما تماس بزاق گربه با زخم انسان، آن را عفونی می‌کند.

وی به زنان باردار توصیه کرد: حتی الامکان در منزل از خرد کردن گوشت خودداری و در صورت انجام این کار از دستکش استفاده کنند زیرا امکان فرو رفتن گوشت زیر ناخن‌ها و بلع آن وجود دارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا