سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:45 - جمعه 01 اسفند 1393

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اصفهان:

۳۲۰ هزار نفر بیمار دیابتی در استان اصفهان شناسایی شد

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اصفهان گفت: اصفهان تبدیل به بالاترین شهر کشور از اظر آمار مبتلایان به بیماری دیابت شده و ۳۲۰ هزار دیابتی در استان اصفهان وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد طیفوری شامگاه پنجشنبه در گردهمایی انجمن سینماگران اصفهان برای انتخاب بازرس اظهار داشت: اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای که سراسر افتخار است متاسفانه تبدیل به بالاترین شهر مبتلا به دیابت در ایران شده است و ۳۲۰ هزار دیابتی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه دیابت را ام الامراض می‌دانند، تصریح کرد: سرطان را ام‌الامراض نمی‌‌خوانند ولی دیابت را مادر تمام بیماری‌ها می‌دانند زیرا بیماری‌های کلیوی، چشمی، پوستی، قطع اعضای بدن وغیره از جمله عوارض این بیماری است. تکرر ادرار از نخستین نشانه‌های دیابت و پرخوری، پرنوشی، گزگز نوک انگشتان، بوی بد دهان و غیره از دیگر نشانه‌های دیابت است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اصفهان افزود: قند خون بین 95 تا 100 طبیعی، 105 تا 126 مستعد دریافت قند خون و از 126 به بالا بیمار است. بسیاری از افراد بعد از اطلاع از بیماری قند خونشان، اظهار می‌کنند که ما نمی‌دانستیم که به این بیماری مبتلا هستیم.

وی  بیان اینکه بیماری قند خون را بیماری موریانه نیز می‌نامند، خاطرنشان کرد: همانطور که موریانه تا جان ساختمان را از بین نبرد، دست بردار نیست، قند خون نیز همین کاررا با بدن انسان انجام می‌دهد.

طیفوری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند “همانا شما مامور حفظ و سلامت بدن هستید”، تصریح کرد: بعضی از آمارها بسیار نگران کننده است و استرس در اصفهان در خانواده و میادین شغلی آمار بالایی دارد. فست فودها که در چرخه پزشکی به نام سم سلامتی هستند،بسیار مضر بوده و برای از بین بردن کالری و انرژی اضافه باید پیاده روی کرد که متاسفانه اکثر مردم با آن بیگانه‌اند و تعدادی دیگر نیز آن را افت شخصیت می‌دانند.

وی افزود: مصرف دخانیات عامل  تقویت کننده دیابت است و دیابت عمر انسان را کاهش می‌دهد. دور کمر آقایان 102 سانتی‌متر و خانم‌ها 88 سانتی‌متر، مازاد بر این جز چرخه چاقی محسوب می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اصفهان افزود: 66.7  درصد خانم‌ها بیشتر از آقایان در اصفهان مبتلا به دیابت می‌شوند که به دلیل کم تحرکی آنها است و به همین دلیل نیز افراد کارمند بیشتر مبتلا به این بیماری می‌شوند.

وی افزود: همچنین مصرف سرانه نوشابه در اصفهان بسیار نگران کننده و بالا است و این میزان در دنیا 10 لیتر و در ایران 33 لیتر است. نوشابه مویرگ‌های بدن را سریع ضعیف می‌کند و اجازه تولید انسولین را نمی‌دهد و در نتیجه سکته‌های قلبی، عروقی در ایران بالا است.

در حاشیه این مراسم از افراد حاضر دراین همایش به صورت رایگان تست فشار و قند خون گرفته شد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.