اصفهان شرق

حاشیه ها در سایه کنسرتی از همایون شجریان در اصفهان+ بیانیه

کدخبر: 54428
1393/12/01 در ساعت 11:08

به گزارش اصفهان شرق: انتشار گسترده خبری مبنی بر تجمع اعتراض‌آمیز برخی در مقابل سالن کنسرت موسیقی همایون شجریان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حواشی را به همراه داشت.

باز هم شبکه های اجتماعی فعال بودند:

متن خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد بدین مضمون بود: «ساعاتی پیش کنسرتی با نوازندگی عده‌ای در سالن نگین سپاهان‌شهر برگزار شده بود که با تجمع تعدادی از امت حزب‌الله و در پی مخالفت آیت‌الله مهدوی با برگزاری کنسرت، در ورودی سالن مواجه شد و سپس با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان و تعهد مسئولان برگزاری کنسرت مبنی بر عدم تک‌خوانی زن، امت حزب‌الله به تجمع خود پایان دادند.تجمع کنندگان در شعارهای خود خواستار استعفای حجت‌الاسلام قطبی مدیر‌کل اداره ارشاد به دلیل صدور مجوز کنسرت شدند.»

متن بالا در مدت زمان کوتاهی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و عده‌ای در این میان خود را در جایگاه کارشناس دیدند و آغازگر تحلیل ابعاد مختلف این جریان بدون داشتن حداقل‌ترین اطلاعات صحیح از آن شدند.

حرف و نقل‌ها در این میان زیاد بود، عده‌ای این حرکت را سازمان‌دهی شده و از قبل طراحی شده توسط منتقدان حجت‌الاسلام قطبی می‌دانستند، برخی عملکرد این جمعیت را به سرعت زیر سؤال بردند و بعضی دیگر بر آتش شایعات دامن زدند و علت این امر وجود تک‌خوانی زنان را عنوان کردند.

مدتی است خبرهایی پیرو دادن مجوز تک‌خوانی زنان از سوی وزارت ارشاد در بوته نقد رسانه‌ها قرار گرفته بود و نظرات اشخاص حقوقی کشور پیرامون این امر و مواضع مسئولان امر بسیار متفاوت بود.

البته هنوز تمام ابعاد اتفاقی که دیشب در سپاهان‌شهر افتاد مشخص نیست و اطلاع دقیقی از ماوقع جریان رخ داده در دست نیست اما گویا زیرسؤال بردن عملکرد مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد و درخواست برای استعفای وی در دستور کار بوده است.

کنسرت مذکور متعلق به همایون شجریان بوده است که به مدت دو شب اجرای برنامه در اصفهان داشته است، در نخستین نگاه بر طبق روال گذشته مشخص است که در تیم موسیقی همایون شجریان تک‌خوانی زنی وجود ندارد اما در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای دیگر منتشر شده است، البته طبق انتشار مواضع امت حزب‌الله و سخنان مدیرکل اداره ارشاد اصفهان، این تجمع به نشانه اعتراض به پوشش شرکت‌کنندگان در این کنسرت بوده است.

اما از سوی دیگر افزایش صدور مجوزهای کنسرت موسیقی به طور چشمگیری در این دولت، باعث به وجود آمدن حساسیت‌هایی برای برخی از مردم مؤمن شد که عملکرد وزارت ارشاد را مورد نقد قرار دادند.

اتفاقات شب گذشته در حاشیه برگزاری کنسرت همایون شجریان که البته به نظر می‌رسد رنگ و بویی سیاسی نیز دارد، منتج به واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شد.

و اما امت حزب الله همیشه آگاه

عده ای در اعتراض به برگزاری این کنسرت و پوشش شرکت کنندگان در محل کنسرت تجمع کردند که منجر به ردو بدل شدن بیانیه از سوی مدیر کل ارشاد و پاسخی مبنی بر اینکه آن جمعی که به اعتراض در تالار نگین اجتماع کرده بودند با اصل موسیقی سنتی هیچ مشکلی نداشته اند بلکه با حاشیه سازی های امن برای فساد و بی بند وباری مخالفند منتشر شد.

بیانیه محمد قطبی به معترضان برگزاری کنسرت همایون شجریان در اصفهان

این بیانیه که بر اساس امضای پایانی آن از طرف شخص مدیرکل نوشته شده است واکنش تقریبا متفاوت و کم سابقه ای است که نسبت به تجمع و اعتراض شب گذشته ابراز شده است.

متن کامل بیانیه قطبی به شرح ذیل است:
از دور بانگی شنیدند ، نفس زنان دویدند ، چیزی ندیدند ، خجالت کشیدند.
همیشه لازم نیست برای مدیریت دنیای مدرن از سنت عبور کرد؛ بلکه گاه می­توان با بهره ­گیری از سنت، مدرن را مدیریت کرد.
نسل نوخاسته در فضای وایبر، اندروید، ماهواره
گجت و اپلیکیشن زندگی می­ کند و بسیاری از سنت­ها و آیین­ های نسل پیش از خود راندیده و با آن غریبه است. تا جایی که گاه گذشته را در تعارض با خواسته­ ها و تمایلات امروز خود می­پندارد. این، نه از خیره ­سریِ این نسل بلکه از ضعف مدیریت ما نسل پیشین است که زیبایی­ های سنت را در صندوقچه ­های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه ندادیم فرزندانمان با آن آشنا شوند.
موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران که، نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست قامت­ تر است با همین رفتارهای بچه­ گانه ­ی ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی ­وقفه آهنگ و موسیقی غرب و غربی واقع شده­ اند نه پناه­گاه سنتیِ موسیقاییِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه.
امروز تنها راه مدیریت ذائقه ­ی موسیقاییِ نسل نوخاسته، بهره ­گیری از موسیقی بومی و محلی است، همان که سال­های سال با آواز پیش­کسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران­ زمین قدکشیده. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه ­ی قوی و ساختاری استوار دارد.
نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله ­های موسیقی سنتی معاصر به حساب می آید که با آن و نواهای مشابه آن می ­توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجا آبادبر ما پرتاب می ­شود.

آنان که با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند، یا سنت را نمی ­شناسند یا موج موسیقی مدرن را ، و یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بی­خبرند.
کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکرها صف می­ کشیدند و از اینکه ذائقه ­ی بچه مذهبی­ های عاشق امام حسین علیه ­السلام آلوده به موسیقی پاپ شود مانع می ­شدند. کاش اجازه نمی ­دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه ­پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.
اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی، اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریم­ ها و حرمت­ ها را رعایت کرده بود.
آنانکه اعتراض دارند یا قانون را نمی‌ شناسند یا خود را بالاتر از قانون می ­پندارند.
ما معتقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی ­بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود.
هرکس، با هر نام و نشانی، با هر قدّ و قواره ­ای، با هر میزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لق لق ه­ای، با هر حامی و پشتیبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد یا احساس می ­کند قانونی زیر پا رفته یا ادعای فهم بیشتری دارد یا نیاز به دیده شدن دارد یا عربده­ ای در گلویش گیر کرده یا اندیشه ­ای در فکرش پنهان شده یا منطقی بر زبانش جاری است، بیاید تا با هم گفت و گو کنیم.
(( گفت و گو)) ؛ لااقل بنده نه اردو کشی بلدم و نه داد می­ کشم، می­ شنوم و در حدّ عقل خودم پاسخ می­ دهم، حرف حق را می ­پذیرم و زیر بار زور نمی ­روم.
قدّم را بلندتر از قانون نمی ­دانم و تفسیر شرع را به اهلش می ­سپارم، نه اجتهاد می­کنم و نه هیجان زده می ­شوم.
کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی می‌­کردید و قبل از دیدن قضاوت نمی­ کردید، که شرمنده شوید.
شاید حالا فهمیده باشید که (( شنیدن کی بود مانند دیدن)).
دنبال خواننده زن می­ گشتید، نوازندگان با حجاب دیدید.
دنبال رقص و لعاب می‌ گشتید. چهارکلام حرف حساب شنیدید.
کلاه گشادی سرتان رفت.
هرچه دارید برایم بفرستید: ghotbi@iran.ir
محمد قطبی

پاسخ جمعی از مردم حزب الهی به بیانیه حجت الاسلام قطبی مبنی بر اجرای کنسرت موسیقی همایون شجریان
جناب آقای حجت الاسلام قطبی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان

اولا این را بدانید هیچ کس ادعای مقابله با خرده فرهنگ های نوخاسته ای که شما گفته اید را ندارد وهر عقل سلیمی می طلبد با ابزار روز با تهاجم فرهنگی مقابله شود که البته این حرف شهید مطهری است که گاهی لقلقه زبان مسؤولین فرهنگی این کشور می شود بنابراین علنا امت حزب الله را با بیانیه احساسی خود مقابل نسل جدید وعزیزمان قرار ندهید که این خود خیانت است نسل جدید که در فرمایشات مقام معظم رهبری از نسل های اول انقلاب عقب نیستند بلکه جلوتر هم هستند نیاز به دلسوزی اینچنین ندارند واگر امت حزب الله بیشتر از مسؤولین فرهنگی نگران به انحراف کشیده شدن این نسل نباشد کمتر هم نیست.
ثانیا آن جمعی که به اعتراض در تالار نگین اجتماع کرده بودند با اصل موسیقی سنتی هیچ مشکلی نداشته بلکه با حاشیه سازی های امن برای فساد و بی بند وباری و بی حیایی و باز شدن پای خواننده های لس آنجلسی به این کشور مخالف بودند و هستند.
آنها با نوازندگی همراه با طنازی زنان بد پوشش و همخوانی آنان مخالف بودند. شما که خود متأسفانه لباس شرع پوشیده اید ومی خواهید در پوشش شرع کلاه بر سر مردم متدین بگذارید شما دیگر چرا چنین برداشتی از این حرکت انقلابی کردید.
ثالثا شما که دم از قانون زده اید خودتان مرتکب بزرگترین بی قانونی شده اید این کنسرت بدون مجوز کتبی رسمی از اداره اماکن برگزار شده است. وقتی هم که مجوز نداده اند با تلفن ها و رانت ها و پارتی بازی ها و به اکراه مجوز شفاهی گرفته اند این ترویج بی قانونی نیست؟ دیگر اینکه اگر کمی قانون مطالعه می کردید حتما می دانستید که نهی از منکر در قانون اساسی ما یک اصل دارد و جمع معترض برای نهی از منکر مسؤو لینی مثل شما آمده بودند. حال شما خود را فراتر از قانون می پندارید یا جمع معترض؟
رابعا: معمولا این برخی مسؤولان هستند که با هر قد و قواره ای و با هر میزان سوادی و با هر شکل وشمایلی کرسی های مسؤولیت این مملکت را اشغال کرده اند و هر از گاهی با تصمیم نابخردانه ای جو آرام مملکت را به هم می ریزند تا بهتر دیده شوند و در دل برخی ها بیشتر جا باز کنند و نه مردم متدینی که هیچ قدرتی وهیچ میز وتریبونی برای فریاد زدن ندارند.
خامسا: بهتر است قضاوت را در مورد نوع حجاب وپوشش نوازندگان وشرکت کنندگان به عهده مردم بگذارید تا شبهای قبل و اجراهای شهرهای دیگر این گروه را رصد کنند که آیا نوازندگان با حجاب بوده اند یا اینکه شبی که مردم به نشانه اعتراض تجمع کردند و نماینده آنها از نوازندگان زن پوشش کامل را خواستار شدند با آن شکل وشمایل اسلامی بر روی صحنه ظاهر شدند.
در آخر آقای قطبی به شما و همه مسؤولین مرتبط با حوزه فرهنگ چند توصیه می کنیم:
اول آنکه به حوزه علمیه برگردید و بیشتر درس بخوانید که متأسفانه بیشترین ضربه به اسلام از جانب روحانیون کم سواد حوزه است.
دوم آنکه خود را عقل کل و دیگران را بی سواد فرض نکنید و در مدیریت خود صعه صدر و قدرت انتقاد پذیری داشته باشید.
سوم از شعار های انقلابی مثل شنیدن بانگ از دور و دویدن در پی اجرای یک خواسته که امام امت از آن در راستای به بار نشستن انقلاب و جنگ تحمیلی برای حفظ اسلام استفاده می کردند، سوء استفاده نکنید و تخریب نکنید.
چهارم: به جای پرداختن به این خرده فرهنگ ها و هزینه گرفتن از انقلاب به کار اصلی خود بپردازید و مشکلات جدی فرهنگی را حل کنید.
پنجم وآخر آنکه مقابل مردم حزب اللهی نایستید که سیل آنها شما را با خود خواهد برد و برای همیشه از یاد ها محو خواهید شد.

والسلام

واکنش مدیرکل ارشاد اسلامی استان به نامه معترضان

بسمه تعالی بنده قطبی هستم متهم شما.

اولا: فقط شما حزب اللهی نیستید، دست کم بنده هم مدعی هستم.ثانیا: این عبارت شما اتهام است که بنده می خواهم در پوشش شرع کلاه سر مردم متدین بگذارم و مطمئن باشید این مطلب بیانگر این است که یا حزب اللهی نیستید یا حزب اللهی را درست تعریف نکرده و نمی شناسید چرا که یک حزب اللهی واقعی اتهام نمی زند.

ثالثا: در هیچ کجای قانون بیان نشده که برای برگزاری کنسرت باید از نیروی انتظامی مجوز دریافت کرد اگر مستندی دارید ارائه نمایید. نامه نیروی انتظامی هم مداخله مصرح در امور تخصصی ارشاد است و از طریق مراجع قانونی پیگیری شده و اگر زمانی لازم باشد منتشر خواهم کرد.

رابعا: نهی از منکر هم قانون دارد و مطابق قانون اقدام اجرایی به دولت و نهادهای رسمی واگذار شده و ورود افراد شخصی برای اقدام عملیاتی و لشکر کشی خلاف قانون مصرح جمهوری اسلامی ایران است لطفا سری به قانون بزنید و اگر هم کار بنده خلاف قانون و یا شرع باشد می توانید از طریق مراجع قضایی وارد شده و بنده را محکوم نمایید.

خامسا: مسئولین با رای ملت سر کار آمده اند و تا زمانی که بر سر کار باشند مورد احترام قانون هستند چرا که این کشور جمهوری اسلامی است.

سادسا: اگر عکس شبهای قبل را ندارید بیایید تا بنده در اختیارتان بگذارم و بعد قضاوت نمایید. نسبت به عکس های استان های دیگر هم بنده پاسخگو نیستم و ربطی به بنده ندارد.

و دوباره اولا: بنده فرزند حوزه علمیه هستم و به این فرزندی افتخار می کنم و دست کم شرح امثله را خوانده ام ولی متاسفانه برخی افرادی که در تجمع غیر قانونی آن شب شرکت کرده بودند اصلا نمی دانند شرح امثله چیست. دانش آموز دبیرستانی و دانشجوی ترم اول معدن و الکترونیک چه چیزاز فقه می داند. گاهی اجتهاد به نفس و پیشی گرفتن از مراجع معظم تقلید ضررهایی زده که جبران ناپذیر است.

ثانیا: خودم را عقل کل فرض نکرده ام ولی افراد مدعی نه قانونی ارائه کرده اند و نه نظر مراجع بلکه سرخود عمل کرده اند. ثالثا: بانگ دور اشاره به شایعاتی بود که برخی افراد نا آگاه پخش کردند و گفتند مجوز تک خوانی زن صادر شده که این هم تهمت است و در زمان خود باید پاسخ بدهند.

رابعا: حل مشکلات جدی فرهنگ عزم ملی می خواهد و مدیریت جهادی اگر دارید بسم الله. و خامسا: بنده سابقه حزب اللهی ام بیش تر از اکثر افرادی است که در آن تجمع غیر قانونی شرکت کرده بودند.

با سپاس فراوان محمد قطبی