سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:15 - پنجشنبه 30 بهمن 1393

شمار پرندگان مهاجر در تالابهای استان اصفهان افزایش یافت

کارشناس محیط زیست طبیعی اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان از افزایش شمار پرندگان مهاجری خبر داد که امسال در آبگیرها و تالاب های این خطه فرود آمدند.

به گزارش اصفهان شرق؛ ‘ مریم امیدی ‘افزود: امسال با اجرای طرح سرشماری زمستانی پرندگان، بیش از 13 هزار قطعه پرنده از 36 گونه آبزی و کنار آبزی در تالاب ها، آبگیرها و منابع آبی این استان سرشماری شدند.

وی اعلام کرد : بر اساس این سرشماری که از 13 دی تا سوم بهمن در 24 سایت از مجموع 25سایت استان اصفهان مورد پایش قرار گرفته آمار پرندگان مهاجردر این سایتها نسبت به سال گذشته حدود 24،6 درصد افزایش داشته است.

کارشناس محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: بیشترین گونه پرندگان مهاجر آبزی از گونه ‘کاکایی سرسیاه’ است که البته گونه های مختلف دیگری نیز شامل مرغابی سانان و همچنین انواع پرنده های کنار آبزی همچون انواع ‘حواصیل’ و ‘آگرت ها’ در منابع آبی و آبگیرهای استان قابل مشاهده هستند.

وی افزود: این سرشماری در دریاچه سد حنا، سد قره قاچ، تالاب گاوخونی، دریاچه سد زاینده رود، سد تنظیمی زاینده رود، سد خمیران، پالایشگاه اصفهان،حوضچه های تصفیه خانه فولاد مبارکه، ذوب آهن، دریاچه قایقرانی ذوب آهن، حوضچه های تصفیه خانه جنوب و شمال اصفهان، شاهین شهر، تصفیه خانه شرق اصفهان، فولادشهر،رودخانه زاینده رود، بند آبشار ودریاچه سد گلپایگان صورت گرفته است.

کارشناس محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: بیشترین جمعیت ثبت شده پرندگان مهاجر،مربوط به دریاچه سد قره قاچ (شهرستان سمیرم) است که دو هزار و 754 قطعه مربوط به هشت گونه در این سایت مشاهده و ثبت شد.

وی یادآوری کرد: در زیستگاه های مهم و با ارزش استان اصفهان همچون تالاب بین المللی گاوخونی به علت تداوم روند خشکی و کاهش شدید جریان آب ؛ در برخی بندهای اطراف آن تعداد انگشت شماری از گونه های پرندگان مشاهده و ثبت شد.

امیدی ، زمان مهاجرت پرندگان مهاجر به اصفهان را از اواسط شهریورماه اعلام کرد و گفت: بیشترین پرندگان مهاجر به استان اصفهان آبزی و کنار آبزی هستند.

وی با اشاره به موقعیت جفرافیایی اصفهان و مهاجرت این پرندگان از سیبری و شمال ایران، افزود: پرندگانی که کشورهای همسایه جنوب ایران را به عنوان مقصد نهایی انتخاب می کنند، برای مدتی در اصفهان بسر می برند.

انتهای پیام

منبع:ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.