سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:35 - پنجشنبه 30 بهمن 1393

كنترل كيفي آب حوضه آبريز زاينده رود اقدام فرابخشي است

استاندار اصفهان از بررسي و اخذ تصميمات لازم در خصوص طرح اوليه تدوين برنامه جامع كنترل كيفيت آب زاينده رود و طرح جامع استفاده صحيح از پساب فاضلاب خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ دكتر رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در بيست و سومين جلسه شوراي حفاظت كيفي از حوضه آبريز زاينده رود گفت: حوضه آبريز زاينده رود از دو بعد كيفي و كمي مورد بررسي قرار مي گيرد و شايد در بسياري از مواقع بعد كيفيت آب پيشي مي گيرد چرا كه جمعيتي در حدود 4 ميليون نفر از اين آب استفاده مي كنند.

وي تصريح كرد: كميته حفاظت كيفي از حوضه  آبريز زاينده رود از اهميت بالايي برخوردار است و مسائل اين كميته با جديت پيگيري مي شود.

استاندار اصفهان با بيان اينكه طرح جامع كنترل كيفي آب حوضه آبريز زاينده رود به صورت مقدماتي مورد بررسي قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به اينكه اين طرح فقط در استان اصفهان اجرا مي شود تصميم بر آن شد كه از طريق رئيس سازمان محيط زيست كشور اين طرح در استان چهارمحال بختياري نيز پياده شود كه در كل حوضه آبريز يك مديريت كيفيت آب را داشته باشيم.

زرگرپور افزود: با توجه به مطالعاتي كه در بخش هاي مختلف در اين خصوص صورت گرفته نياز است كه اين مطالعات تلفيق، به روز و به هنگام شود كه ظرف 3 ماه آينده طرح جامع كنترل كيفي حوضه آبريز زاينده رود را داشته باشيم تا بتوانيم پروژه ها را احصا و منابع را مشخص كنيم و دستگاه ها آماده اجراي طرح شوند.

استاندار اصفهان تاكيد كرد: كنترل كيفي آب حوضه آبريز زاينده رود اقدام فرابخشي است و همه دستگاه ها بايد در آن ورود پيدا كنند.

زرگرپور در ادامه به پساب تصفيه خانه ها اشاره كرد واظهار داشت: اين پساب مي تواند هم به عنوان يك فرصت و هم تهديد مورد توجه قرار گيرند.

استاندار اصفهان افزود: استفاده از اين پساب براي مصارف خاص از جمله آبياري درختان غيرمثمر و انتقال به تالاب گاوخوني مي تواند از فرصت هاي  موجود بشمار آيد و همچنين استفاده از اين پساب براي كشت محصولات كشاورزي و به دنبال آن ايجاد مشكلات بهداشتي از جمله تهديدهاي پيشرو است.

مدير ارشد استان افزود: تا ماه آينده يك طرح جامعه براي استفاده از پساب ها خواهيم داشت و شرايط موجود را ساماندهي خواهيم كرد.

استاندار اصفهان در ادامه اظهار داشت: در خصوص پساب هاي برخي از روستاها و مراكز توليدي در حاشيه زاينده رود بايد كنترل بيشتري صورت گيرد چرا كه كيفيت آب رودخانه زاينده رود از اهميت بالايي برخوردار است.

زرگرپور تاكيد كرد:  بايد در خصوص پساب هاي اين مناطق پايش كاملي صورت گيرد و راه هايي را انتخاب كنيم كه پساب موجود در همان محل دفن شود و يا در جاهاي خاص خود استفاده شوند و ايجاد آلودگي جديدي نكنند.

استاندار اصفهان اضافه كرد: همه اين موارد براي اين است كه كيفيت آب زاينده رود در حد كيفيت آب شرب باشد و همه تلاش خود را خواهيم كرد كه به اين نقطه دست يابيم.

پایان پیام/

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.