سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:45 - پنجشنبه 30 بهمن 1393

سخنگوی کمیته اب اتاق اصفهان:

انتقال آب ‌زاینده‌‌رود‌ در طرح ‌بن–بروجن‌ کارشناسی‌ نیست

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: انتقال آب زاینده‌رود برای طرح بن بروجن ارزیابی زیست‌ محیطی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد کوشافر با بیان اینکه توسعه در هر جایی از جهان باید بر اساس علم آمایش سرزمین یعنی توان و ویژگی‌های آن منطقه تدوین شود، اظهار داشت: متاسفانه این امر در حوضه آبریز زاینده‌رود رخ نداده است.
وی افزود: تجربه توسعه صنعت فولاد در استان اصفهان در نیم قرن گذشته آلودگی هوا و مصرف زیاد آب را نشان داده است
سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان با تاکید بر اینکه بروجن در حوضه آبریزی کارون قرار دارد، تصریح کرد: قرار است سالانه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب زاینده‌رود در قالب برنامه شرب و صنعت از طریق طرح بن – بروجن انتقال یابد، اما معتقدیم هیچ گونه کار کارشناسی زیست محیطی بر روی آن انجام نشده درحالیکه این امر انتقال بین حوضه‌ای آب تلقی می شود و نیاز به تحقیقات و ارزیابی علمی دارد.
وی خاطر نشان کرد: رقم یاد شده حدود یک چهارم حق‌آبه تالاب بین المللی گاوخونی است به بیان ساده‌تر نمی‌توان به برداشت‌ها اعم از کشاورزی، شرب، صنعت و … به هر میزان و رقم که باشد بی‌تفاوت بود.
کوشافر تصریح کرد: به طور کلی حوضه آبریز زاینده‌رود در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و هر توسعه‌ای که نیازمند مصرف بالای آب است از جمله فولاد در این حوضه دیگر معنایی نداشته و فرقی ندارد که این امر در استان اصفهان  و یا چهار محال و بختیاری رخ دهد.
وی در پاسخ به این سوال که چه نوع صنعت و معیشتی برای استان بالادستی مناسب است، گفت: جواب این پرسش در مطالعات آمایش است چرا که معتقدم استان چهارمحال به دلیل ویژگی‌های خاص آن سرزمین می‌تواند از بهترین قطب‌های گردشگری کشور و حتی جهان باشد و توسعه صنایع آلاینده فقط موجب زیان به منابع آب، هوا و سلامت مردمان آن است.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.