سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - سه شنبه 28 بهمن 1393

اصفهانی‌ها زاینده‌رود را تا چند روز آینده پر آب می‌بینند؟

بعد از بسته شدن جریان آب در نوبت نخست کشت پاییزه در نیمه آذر ماه به دلیل عدم بارش مناسب باران در سال زراعی جاری، احتمال می رود زاینده رود طی دو سه روز آینده برای نوبت دوم کشت پاییزه جاری خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ خروجی سد زاینده رود ۱۲ آبان امسال برای نوبت نخست انجام کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت و حدود یک ماه در زاینده رود جاری بود و در دهم آذر ماه با بستن دریچه های سد مدت زمان تحویل آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان در نوبت نخست به پایان رسید و با تصمیم وزارت نیرو حدود ۴ متر مکعب بر ثانیه آب برای حیات زاینده رود رها شد به گونه ای که اکنون آب مختصری در رودخانه جاری است.
بر این اساس گفته شد زمان باز شدن دوباره زاینده رود برای نوبت دوم آبیاری کشت پاییزه بستگی به میزان بارش ها در زمستان خواهد داشت و اگر بارش ها مطلوب باشد زاینده رود در اواخر اسفند و در غیر این صورت آب باید در نیمه نخست اسفند ماه دوباره بازگشایی شود چرا که اگر تاخیری در این موضوع باشد به طور قطع کشت پاییزه کشاورزان دچار خسارت می شود.
متاسفانه در سال زراعی امسال بارش ها در استان اصفهان مناسب نبود و اصفهان ۷۵ روز را بدون بارش گذراند اکنون کشت پاییزه کشاورزان تشنه است و اگر آب به محصول آنها نرسد به طور قطع دچار خسارت خواهیم شد.
البته دیده ها حاکی از این است که حجم رودخانه زاینده رود اندکی نسبت به هفته قبل افزایش یافته که گفته می شود افزایش جریان آب مربوط به ورودی باران در پایین دست سد در منطقه سامان است.
یک منبع آکاه گفت: طی دو سه روز آینده باز خواهد شد.
شنیده ها حاکی از این است در جلسه ای که به احتمال زیاد امروز برگزار می شود زمان دقیق بازگشایی آب برای نوبت دوم آبیاری کشت پاییزه اعلام خواهد و همچنین میزان آب رها شده و زمان دقیق جریان زاینده رود مشخص خواهد داشت.
در مجموع سهم شرق اصفهان برای کشت پاییزه ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود که ۱۵۰ میلیون مترمکعب آن در مرحله نخست تحویل کشاورزان داده شد و قرار است ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در مرحله دوم برای شرق اصفهان بازگشایی شود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.