سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - سه شنبه 28 بهمن 1393

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

سال آبی سختی را در پیش‌رو داریم/ ۱۴ کلان‌شهر کشور از جمله اصفهان درگیر تنش آبی

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه ۱۴ کلان‌شهر کشور از جمله درگیر تنش آبی هستند، گفت: امسال با سخت‌ترین شرایط طی هشت سال خشکسالی مواجهیم و تا به امروز نسبت به برنامه‌ریزی سال آبی جاری ۱۰ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد حاج‌رسولی‌ها با اشاره به تدوین برنامه اجرایی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی از ابتدای سال آینده، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی و استراتژیک خود داشته‌ایم که در اثر این برداشت‌های بی‌رویه علاوه بر کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی و نشست گسترده دشت‌ها، آب‌دهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها اتفاق افتاده و در چنین شرایطی متعاقب تصویب طرح جامع برخورد قانونی با برداشت‌های غیرمجاز و عادل بخشی بین منابع و مصارف آب های زیرزمینی در هشتمین جلسه شورای عالی آب تصویب شد و از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی این طرح را شامل ۱۵ پروژه عنوان کرد و ادامه داد: از این طرح‌ها می‌توان به حفر ۵۲۰۰ چاه پيزومتري در دشت‌هاي كشور، نصب ۲۱ هزار مورد تجهيزات اندازه‌گيري منابع آب بر روي پيزومترها و چاه‌هاي اكتشافي، تهيه بيلان و بانك اطلاعاتي ۶۰۹ محدوده‌هاي مطالعاتي به صورت برخط (آنلاین) و پهنه‌بندي و بررسي مخاطرات ناشي از فرونشست زمين در ۶۰۹ محدوده مطالعاتي اشاره کرد.
حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: با اجرای این پروژه‌ها آمار و اطلاعات منابع آب کشور در ۶۰۹ ممنوعه مطالعاتی به‌روز و دقیق شده و با استفاده از مدل‌های مفهومی می‌توان ضمن به‌روز کردن بیلان آب کشور در شرایط تغییر الگوی کشت دشت‌های کشور و همچنین خشکسالی در تصمیم‌گیری و مدیریت بهینه منابع آب از این سامانه استفاده کرد.
وی به ايجاد و استقرار ۱۲۰۰ بازار محلي آب و ايجاد ۱۲۰۰ مورد تشكل‌هاي آب‌بران با مشارکت وزارت جهاد كشاورزي اشاره کرد و افزود: خريد چاه‌هاي كم بازده كشاورزي براي تعادل بخشي منابع آب زيرزميني و ساماندهي و تعیین صلاحیت شركت‌هاي حفار، نصب ۱۳۰۰ دستگاه GPS بر روي دستگاه‌هاي حفاري، تقويت و استقرار ۶۰۰ گروه گشت و بازرسي در سراسر كشور و كنترل،‌ نظارت و مسدود کردن چاه‌هاي فاقد پروانه از دیگر طرح‌هایی است که در کنترل برداشت‌های اضافه از چاه‌های مجاز و هم‌چنین انسداد چاه‌های غیرمجاز موثر خواهد بود.
حاج‌رسولی‌ها یکی دیگر از طرح‌های مهم طرح را جايگزيني پساب با چاه‌هاي كشاورزي در دشت‌هاي ممنوعه عنوان کرد و افزود: نصب ۳۶۰ هزار كنتور حجمي و هوشمند آب و برق، اطلاع‌رساني و ايجاد سامانه پايش و كنترل برداشت از چاه‌ها، اجراي ۴۰۰ پروژه تغذيه مصنوعي و پخش سيلاب در دشت‌هاي ممنوعه و اجراي پروژه‌هاي آبخيزداري نیز در این طرح دیده شده است.
وی در خصوص اهداف کمی این طرح، گفت: با اجرای طرح انتظار می‌رود به طور متوسط ۴.۶ میلیارد مترمکعب در هر سال از کسری حجم مخزن دشت‌های دارای بیلان منفی جبران شود که این جبران از طریق ۸۰ درصد انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ۴ درصد تغذیه مصنوعی، ۵ درصد خرید چاه های کشاورزی کم‌بازده، ۵ درصد جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشته‌های ممنوعه و ۶ درصد آبخیزداری پیش بینی شده است.
حاج‌رسولی‌ها با اشاره به کاهش محسوس بارش در سال آبی جاری و تشدید وضعیت خشکسالی در کشور، گفت: در زمان حاضر به دلیل کاهش روان‌آب‌ها، آورد سدهای کشور ۵۰ درصد نسبت به درازمدت و ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته که در برخی حوضه‌ها این کاهش ۲۰ برابر کمتر از سال‌های نرمال است.
وی ادامه داد: میزان بارش‌های کشور تا به امروز حدود ۹۲ میلی متر ثبت شده که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۹ درصد کاهش یافته است که در رتبه بندی ۴۷ ساله وضعیت بارش، در بارندگی در رتبه ۳۳ در جریان آب سطحی رتبه ۴۵ را داریم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه تا به امروز ۱۰ درصد کاهش بارش نسبت به برنامه‌ریزی سال آبی جاری داریم، افزود: ‌هم‌اکنون در حوضه‌هایی مانند ارومیه ۲۶ درصد و در حوضه دریای خزر ۲۹ درصد افزایش نسبت به دراز مدت داشته‌ایم، اما در حوضه‌هایی مانند فلات مرکزی ۴۰ درصد و یا حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۴۹ درصد کاهش بارش داشته‌ایم که باید توجه داشت ۵۰ درصد سدهای کشور در حوضه آبریز خلیج فارس است.
وی ادامه داد: پوشش برفی کشور نیز در زمان حاضر ۶۰ هزار کیلومتر مربع است که سال گذشته در همین زمان ۲۰۵ هزار کیلومتر مربع بود و حدود ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، در آب معادل برف نیز ۱۵ درصد کاهش داریم و تمام نشانه‌ها بیانگر یک سال آبی سخت و شرایط بحرانی است.
حاج رسولی‌ها در خصوص مدیریت آب‌های سطحی در کشور گفت: هم اکنون حدود ۱۵۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است و در برنامه ششم توسعه دیده شده که نقاط کلیدی این شبکه‌ها باید به ابزارهای اندازه‌گیری مجهز شوند.
وی ادامه داد: طرح تجهیز شبکه‌های آبیاری و زهکشی از سال جاری در دست اجرا قرار گرفته و برنامه‌های آن تدوین شده و تاکنون نیز در ۱۸۰ نقطه به صورت پایلوت نصب شده است. پیش‌بینی ما این است که پس از آغاز طرح احیا و تعدل بخشی آب‌های زیرزمینی در ابتدای سال آینده، این طرح نیز از نیمه دوم سال ۹۴ اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ۶۳۰ سد در کل کشور ساخته شده است ادامه داد: از این تعداد ۳۳۰ سد توسط جهاد سازندگی ساخته شده که بیشتر جنبه معیشتی دارد و ۳۰۰ سد باقیمانده توسط وزارت نیرو ساخته شده که از این تعداد نیز ۱۵۰ سد کوچک و معیشتی و ۱۵۰ سد دیگر بزرگ است.
حاج رسولی‌ها درباره تاثیر خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم در سدهای کشور، گفت: با توجه به کاهش آورد رودخانه‌ها و همچنین طراحی بسیاری از سدها در زمان ترسالی، هم‌اکنون مخزن ۱۰ درصد سدهای بزرگ کشور کمتر از حجم تعریف شده آب دارد و این موضوع ناشی از جانمایی نادرست این سدها است.
وی ادامه داد: از ۱۵۰ سد بزرگ، حدود ۲۳ سد درست جانمایی نشده‌اند که از این سدها می‌توان به سد رئیسعلی دلواری بوشهر، سد درون‌گر، سد کارده و سد شهید یعقوبی در خراسان رضوی، سد فریم‌صحرا در مازندران و سد شیروان در خراسان شمالی نام برد.
حاج‌رسولی‌ها در خصوص مشکل تامین آب کلانشهرهای بزرگ کشور در سال آینده ادامه داد: در سال گذشته ۱۲ کلان‌شهر در شرایط بحرانی قرار داشتند که با توجه به وضعیت بارش‌ها و منابع آب دو شهر دیگر نیز در سال‌جاری به شهرهای دارای تنش آبی افزوده شده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر سال آبی جاری، در سخت‌ترین شرایط هشت سال خشکسالی گذشته را تجربه می‌کنیم و در زمان حاضر شهرهای شیراز، اصفهان، تهران، کرمان، کرج، بندرعباس و مشهد از جمله شهرهای دارای تنش‌آبی است.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.