سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - یکشنبه 26 بهمن 1393

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان

آسیب‎شناسی فضای مجازی باید در اصفهان عملیاتی شود

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه فضای مجازی و آسیب‌های وارد شده به برخی کاربران آن، آسیب‎شناسی فضای مجازی باید در اصفهان عملیاتی شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ سعید صادقی درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر هویت کاربران و اهمیت توجه به این مسئله اظهار داشت: اگر از فضای مجازی درست استفاده شود، می‌تواند در هویت‌یابی مثبت موثر باشد و به سئوالات بنیادی جوانی که وارد این فضا شده، پاسخ داده شود.

وی افزود: در صورت استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی، زیرساخت‌های هویتی جوانان شفاف‌تر می‌شود اما از سوی دیگر می‌توان به شبکه‌های اجتماعی به عنوان عاملی در راستای تخریب هویت نگریست چرا که ممکن است در این شبکه‌های اجتماعی افرادی وارد بشوند که هویت خود را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کنند و یک حالت گم‌نامی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: این افراد جنسیت و سن خودشان را برخلاف واقع تعریف می‌کنند تا افراد را دچار وابستگی‌های بیمار گونه به خود کنند و در نتیجه فرد با اختلال هویت و تشکیک و شبهه روبرو می‌شود و خود این می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد چرا که این افراد با این رفتار خود این نگاه را ترویج می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی عنوان می‌کنند که در فضای مجازی هر کاری مجاز است و این ممکن است در رفتارهای حقیقی افراد نیز خودش را نشان دهد، همچنان که بارها در بین مراجعان برای مشاوره و روانشناسی با این موارد روبرو بوده‌ایم که افراد از یک هویت غیر واقعی در شبکه‌های مجازی استفاده کرده‌اند و بعد به تدریج این عین سبک زندگی خودشان شده و در جامعه نمی‌توانند خود واقعی خود باشند.

صادقی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری موارد، ناهنجاری‌هایی که در فضای مجازی بروز می‌کند به رفتارهای واقعی بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: نمونه‌های عینی آنها قانون گریزی‌ها، پرخاشگری‌ها و سبک‌های جدید ازدواج است که در جامعه شاهد آن هستیم و این‌ها جامعه را دچار اختلال می‌کند.

وی در تبیین ریشه‌های ناهنجاری‌ها در فضای مجازی بیان کرد: در زمینه رفتارهای هنجارشکنانه در فضای مجازی نیاز به یک آسیب‌شناسی فرهنگی داریم که چرا در این فضا تعدادی از جوانان ما هویت واقعی خود را نمایان نمی‌کنند و تمایل به این دارند که خود را به گونه‌ای دیگر نشان دهند و باید دید علت چیست.

مدیرکل بهزستی اصفهان با طرح این سئوال که آیا این مسئله برای رفع محرومیت‌هایی است که برخی در درون خود احساس می‌کنند، گفت: سئوال دیگر این است که آیا این مسئله به دلیل آن است که در برابر رفتارهایی که در فضای واقعی بروز داده‌اند، تقویت رفتار دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: در این صورت جوان در فضای مجازی با یک عنوان دیگر حضور می‌یابد و می‌بیند که حرف‌های او تا چه حد مقبول واقع می‌شوند و خواهان دارند و با این رفتار نیازهایشان براورده می‌شود و اینجا لازم است که یک آسیب شناسی فرهنگی شود.

صادقی با بیان اینکه مسئولان باید بحث اخلاق در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را تبیین کنند، اظهار داشت: این افراد با رفتارهای خود نشان می‌دهند که رگه های شخصیتی بیمار گونه‌ای دارند و در فضای مجازی به طور صرفا به دنبال سوء‌استفاده هستند که می‌توان نام آن را «آزار مجازی» گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: این آزارها شامل دروغ پردازی، ایجاد ذهنیت کاذب از خود برای دیگران و وابسته کردن بیمارگونه افراد به خود است و در درجه نخست، خود آن فرد آسیب می‌بیند و خود او جزء قربانیان فضای مجازی قلمداد می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: این بحث نه فقط درباره جامعه ما بلکه در مورد همه جوامع صادق است همچنان که شما می‌بینید بسیاری از افراد به عنوان معتادان فضای مجازی در راستای درمان و ترک اعتیاد خدمات دریافت می‌کنند و این نشان می‌دهد که این‌ها همه قابل پیش بینی است.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال فضای مجازی جزیی از زندگی واقعی ماست و از آنجایی که زیرساختهای آن روز به روز بیشتر می‌شود پس ما باید از طریق آگاه سازی و آموزش و با ایجاد دانش و سواد رسانه ای از آسیبهای آن جلوگیری کنیم و در کنار آن باید با افرادی که از این فضا سوء استفاده کرده و متخلف هستند، برخورد کنیم.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.