سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:15 - یکشنبه 26 بهمن 1393

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان

عدم اختصاص آب به شرق اصفهان، کشت پائیزه کشاورزان را نابود می‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: عدم اختصاص آب به کشاورزان شرق اصفهان، ضررهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این مسئله نشان دهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مصطفی حجه‌فروش اشاره به وضعیت خشکسالی زاینده‌رود و جریان این رودخانه اظهار داشت: قرار نبود که آب در اسفند امسال جاری شود بلکه تنها در همین مقدار جزئی است که رودخانه آب باریکه‌ای داشته باشد.

وی افزود: از 400 میلیون متر مکعب آب اختصاص یافته به کشاورزان اصفهان، 250 میلیون متر مکعب در اردیبهشت و خرداد تامین می‌شود زیرا در آن زمان برای برداشت محصول کشاورزان نیاز به آب دارند که البته اختصاص آن در حال حاضر مشخص نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: این اما و اگرها به این دلیل است که ممکن است باز کردن این آب برای اردیبهشت لطمه به آب بزند زیرا موجودی آب شاید کفاف آن زمان را ندهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ذخیره آب پشت سد 240 میلیون متر مکعب است و با توجه به وضعیت آب پشت سد، شاید حق‎آبه کشاورزان به صورت کامل تامین نشود. متاسفانه امسال بارندگی‌های اطراف حوزه آبریز زاینده‎رود زیاد نبود و با ادامه وضعیت کنونی شاید حق‌‎آبه مورد نیاز تأمین نشود.

حجه‌فروش خاطرنشان کرد: در صورت عدم اختصاص حق‎آبه مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان، آنها ضرر زیادی می‌بینند زیرا در پائیز تلاش بسیاری صورت گرفته و تمام کشت پائیزه کشاورزان از بین می‎رود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی تالاب گاوخونی افزود: آب جاری شده کنونی به تالاب گاوخونی نمی‌رسد اما در صورت توجه دولت و افزایش آب جریان یافته در بستر رودخانه زاینده‌رود و همچنین احداث تونل بهشت‌آباد، ممکن است حقابه گاوخونی هم تامین شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان  اظهار داشت: اگرچه تونل سوم کوهرنگ احداث شده و آب در آن جریان یافته اما با پمپاژ آب به درون این تونل، اتفاق خاصی رخ نمی‎دهد و مشکل باید به صورت اساسی برطرف شود.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.