سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:43 - یکشنبه 26 بهمن 1393

در پی برگزاری نخستین نمایشگاه ایران در عراق

بازار میلیاردی سلامت عراق در انتظار دانش پزشکی و داروهای ایرانی

مشاور اداره‌کل بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه ایران در بغداد از آمادگی بازار میلیاردی سلامت عراق برای بهره‌مندی از دانش پزشکی و داروهای ایرانی خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیدمحمد اکرمی با پرداختن به ابعاد مختلف برگزاری نخستین و بزرگ‌ترین نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق اظهار داشت: این رویداد بزرگ طی روزهای 27 تا 30 بهمن در بغداد و با مشارکت 90 شرکت داخلی در حوزه سلامت برگزار می‌شود که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت نیز افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق و در حوزه سلامت با 6 هدف صادرات دارو، تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌سازی، آموزش پزشکی، گردشگری سلامت و مدیریت حوزه سلامت عراق در تجمعات میلیونی مانند اربعین برگزار می‌شود.

اکرمی با اشاره به جمعیت بیش از 30 میلیونی عراق که مشتاق و پذیرای دانش پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ایران هستند، گفت: ما در یک دهکده جهانی قرار گرفتیم بنابراین در صورتیکه در عراق حتی یک میکروب یا ویروسی شایع شود به مردم کشور ما نیز آسیب وارد خواهد شد.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران تصریح کرد: متاسفانه تاکنون توریسم سلامت عراق در دست برخی کشورها بود ولی با برگزاری چنین نمایشگاه‌های قصد بر این است تا این مسئله جبران شود.

اکرمی به یکی از پتانسیل‌های موجود در کشور عراق در حوزه سلامت اشاره کرد و بیان داشت: مثلاً در ایام اربعین در یکی از بیمارستان‌های کربلا بالغ بر 400 هزار نفر ویزیت شدند به روایتی در هر ساعت 3 هزار نفر؛ بنابراین یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه، گسترش بیمارستان سازی در عراق با مشارکت هلال احمر کشورمان است.

وی به توجه و تاکیدات وزیر بهداشت برای همکاری با کشورهای همسایه و نگاه صادرات محوری دکتر هاشمی در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: درصددیم در ادامه برگزاری نخستین و بزرگترین نمایشگاه اختصاصی سلامت ایران در عراق، این همکاری‌ها را به دیگر کشورهای اسلامی از جمله در آفریقا گسترش دهیم.

اکرمی درباره ارزش بازار سلامت عراق برای ایران نیز گفت: در عراق بعد از وزارتخانه‌های دفاع و کشور؛ بیشترین بودجه برای وزارت بهداشت‌شان است، عراقی‌ها نیز به صورت یک‌جا بودجه سلامت‌شان را به ویژه در امر دارو که بالغ بر 2،5 میلیارد دلار است را می‌بندند. تاکنون نیز این بازار بکر در دست یکی از کشورهای منطقه بود که سعی بر آن است تا ایران از این بازار مناسب استفاده کند.

مشاور اداره‌کل بین الملل وزارت بهداشت درباره دانشجویان عراقی هم که در ایران مشغول به تحصیل هستند و همچنین میزان استقبال آنان از دانشگاه‌های ایرانی اظهار داشت: آموزش پزشکی در عراق در اختیار وزارت علوم این کشور است، در حالیکه در ایران این مسئله آموزش پزشکی با وزارت بهداشت کشورمان است، بنابراین با توجه به استقبال دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران درصددیم تا در سفر وزیر بهداشت به عراق برخی مسائل از جمله بورسیه‌ها را به طور کامل شفاف و تسهیل کنیم.

اکرمی از برگزاری نخستین همایش دوستی فعالان سلامت ایران و عراق در حاشیه نمایشگاه ایران در بغداد و همچنین آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در نقاط مرزی کشورمان برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت پزشکی برای فعالان سلامت عراق نیز خبر داد و گفت: وزیر بهداشت در سفر خود برای افتتاح بزرگترین نمایشگاه اختصاصی سلامت ایران در بغداد، بحث ریزگردهای استان خوزستان را نیز به طور جد پیگیری می‌کند.

سیدمحمد اکرمی مشاور اداره‌کل بین‌الملل وزارت بهداشت

وی به تعداد سفرهای عراقی‌ها به ایران که بیشتر عنوان می‌شود برای زیارت است، اشاره کرد و بیان داشت: هنوز یک آمار دقیق فنی و احصاء شده در این زمینه وجود ندارد ولی پیش بینی می‌شود یک پنجم عراقی‌های که به ایران سفر می‌کنند برای دریافت خدمات سلامت به کشورمان می‌آیند، بنابراین با توجه به مشکلات عراقی‌ها در مورد بیماری‌های قلبی، سرطان، ناهنجاری‌های مادرزادی و پیوند، درصددیم تا آمار دقیق در این باره نیز احصاء شود.

اکرمی به بازار یک میلیارد دلاری دارویی عراق اشاره کرد و گفت: در گذشته برای ورود دارو به عراق سختگیری‌ها و استانداردهای زیادی صورت می‌گرفت که باعث کم انگیزگی در شرکت‌های داروسازی ایران شده بود ولی هم اکنون با توجه به مذاکراتی که با طرف عراقی صورت پذیرفته است در این باره خبرهای خوشی برای سال 94 اعلام خواهد شد.

وی به شرایطی برای فعالیت کارخانه‌های داروسازی ایران در عراق اشاره کرد و بیان داشت: این موقعیت به صورتی خواهد بود که دانش دارویی ایران به عراق صادرات شود و در نهایت دارو با آرم عراقی در بازار این کشور عرضه شود.

اکرمی در پایان به برپایی غرفه وزارت بهداشت عراق در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد برای برقراری ارتباط مستقیم با تجار و فعالان حوزه سلامت کشورمان؛ درباره برخی کارشکنی‌های در نمایشگاه عرب هلث که شرکت‌های دارویی ایران را تحریم و تحت فشار قرار دادند، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید آنها با این کارشان خودشان ضرر کردند، متاسفانه همیشه اینگونه شیطنت‌ها در تجارت وجود دارد، ولی ما امیدواریم ان‌شاءالله نمایشگاه ایران هلث جایگاه واقعی خود را گسترش و ارتقاء دهد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.