سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:02 - شنبه 25 بهمن 1393

زاینده رود چگونه زنده خواهد شد؛

تونل بهشت آباد گمشده سفر رییس جمهور به اصفهان

در حالیکه مسوولان استانی همواره اعلام کرده بودند که مهمترین مشکل اصفهان برای طرح در هیات دولت در سفر به اصفهان، آب است اما سفر رییس جمهور نیز نتوانست زاینده رود را زنده کند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، در این سفر و در میان پروژه هایی که برای اصفهان مصوب شد، هرچند درشت ترین بودجه به حوزه آب اختصاص داشت اما در میان طرحهای آبی، هیچ نامی از بهشت آباد برده نشد.

استاندار در نشست خبری که پس از حضور رییس جمهور در اصفهان ترتیب داده بود، به این موضوع اشاره کرد که تاکید رییس جمهور بر تونل کوهرنگ ۳ بوده است.
تونلی که به اتمام رسیده بود و در بودجه ۹۴نیز ردیف اعتباری داشت و تنها با اختصاص بودجه شاید زودتر به بهره برداری برسد.

باید گفت سالها قبل سهم آبی که قرار است کوهرنگ۳به اصفهان منتقل کند، پیش خور شده است.
در طول ۷سال خشکسالی، حوزه های اقتصادی اصفهان، آسیب زیادی دید که تنها بازگشت زاینده رود شاید بتواند گوشه ای از آن را جبران کند.

*رییس جمهور کشاورزان را ندید

رییس انجمن صنف کشاورزان اصفهان گفت: رییس جمهور با اقشار مختلف اصفهان نشست ویژه داشت ولی با صنف کشاورزان که بیشترین خسارت را از خشکسالی متحمل شده اند، دیداری نداشت.

اسفندیار امینی ادامه داد: کشاورزان اصفهان۳درصد زمین های کشور را در دست دارند ولی با وحود خشکسالی،۶ درصد تولید کشور را در اختیار دارند.

وی افزود: تولید۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ، یک میلیون و ۱۰۰هزارتن شیر،۳۵۰ هزارتن سیب درختی و … توسط کشاورزان اصفهانی انجام میشود ولی با این وجود آنها کمترین درآمد را دارند.

امینی با تاکید بر این نکته که در مراسم استقبال جمع کثیری از کشاورزان حضور داشتند، اظهار کرد: کشاورزان اصفهان از نادیده گرفته شدن توسط رییس جمهور، رنجیده اند.

وی درباره وعده رییس جمهور درباره زنده شدن زاینده رود، گفت: این صحبتهای فانتزی در پاسخ به احساسات و هیجانات مردم بود و باید منتظر ماند و دیدچند درصد آن عملیاتی می شود.

امینی به بخشی از طرح۹ماده ای احیای زاینده رود اشاره کرد و افزود: برای جبران خسارت کشاورزان اصفهان قرار شد صندوقی تشکیل و قیمت آب حقابه داران محاسبه و از صنایع و سایر بخش های مصرفی، زیان حقابه داران دریافت شود.

وی تصریح کرد: این صندوق تاکنون تشکیل نشده و مشکل قانونی دارد چرا که مطابق قانون، حقابه دار از وزارت نیرو طلب دارد.

رییس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان افزود: این زیان سالیانه هزار میلیارد تومان است و مشخص نیست که بتوانند آن را پرداخت کنند.

وی درباره میزان خسارت وارده به کشاورزان در طول۷سال گذشته گفت:۹۰۰میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد شده ولی فقط ۳۵میلیارد تومان از اعتبارات ستاد بحران که در کشور به کلیه زیان دیدگان بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، سرمازگی و ….پرداخت میشود، به این کشاورزان پرداخت شده است.

*صعود نرخ بیکاری

تنها آمار موجود درباره زیان اقتصادی وارد شده به اصفهان در هفت سال گذشته را رییس وقت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان سال گذشته اعلام کرد و گفت: در طول سالهای گذشته نرخ بیکاری در حوزه کشاورزی اصفهان اعداد مختلفی را نشان داده که از ۱۵ تا ۳۵ درصد متغیر بوده است.

به گفته محمد نصر اصفهانی، ۴۱ درصد اشتغال کشاورزی استان اصفهان در حوزه زاینده رود شکل گرفته است در کل می‌توان گفت که پنج درصد اشتغال استان اصفهان به صورت مستقیم به حوزه زاینده رود مربوط می‌شود.

۴۲درصد کل تولیدات کشاورزی استان اصفهان در حوزه زاینده رود انجام می‌شود. مطابق آمارها در صورتیکه زاینده رود را از اصفهان بگیرند، نرخ بیکاری اصفهان به صورت مستقیم، پنج درصد و به صورت غیر مستقیم دو یا سه برابر این رقم افزایش می‌یابد.

*کاهش تولید محصولات کشاورزی

در طول هفت سال گذشته، تولید گندم در اصفهان به علت خشکسالی آسیب دید و در حوزه صنعت نیز طرح‌های توسعه ذوب آهن و فولاد مبارکه دچار مشکل شد که می‌طلبد طرح‌هایی که باعث افزایش آب درحوزه زاینده رود می‌شود هرچه سریعتر اجرا شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: در سال های گذشته شاهد خشکسالی‌های شدید و متعدد در اصفهان بوده‌ایم که این مساله باعث قطع جریان زاینده رود در مقاطعی از سال و کاهش تولید در دو حوزه کشاورزی و صنعت شده است.

او اعلام می کند که کاهش تولید باعث افزایش نرخ بیکاری می‌شود که ما در حال حاضر شاهد رشد آمار بیکاری در میان کشاورزان شهرستانهای استان هستیم.
ایرانپور ادامه داد: امروز به سبب کاهش تولید نیازمند واردات کالاهای مختلف چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعت هستیم که این مساله نیز باعث آسیب به بخش تولید می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی وقوع خشکسالی را در افزایش قیمت محصولات کشاورزی و یا صنعتی که تولیدشان وابسته به آب بوده، بدون تاثیر ندانست و اظهارداشت: کاهش تولید و افزایش روز افزون تقاضا رشد قیمت‌ها را در پی داشته وبه همین دلیل اصفهان به عنوان قطب صنعت وکشاورزی کشور باید بتواند خشکسالی را به بهترین شیوه مدیریت کند.

*معادن متضرر شدند

رییس انجمن معدن داران اصفهان گفت: در سالهای اخیر تامین آب برای معادن اصفهان به یک معضل تبدیل شده و در مواردی به دلیل نبودن آب، معدن برای چند روز در هفته تعطیل شده که این مساله باعث بیکار شدن راننده ماشین حمل فراورده‌های معدنی و کارگر معدن شده که به تبع آن میزان تولید و صادرات تولیدات معدنی نیز کاهش یافته است.

عباس تاجبخش ادامه داد: آمار مستندی از تاثیر مستقیم خشکسالی برحوزه معدن وجود ندارد، ولی با اطمینان می‌گویم که خشکسالی به تعطیلی معادن و کاهش تولید منجر شده است.

به گفته وی، هزینه خرید آب نیز به هزینه تولید در بخش معدن افزوده شده که این مساله افزایش هزینه تولیدرا درپی داشته است.

وی در مورد قیمت خرید آب گفت: قیمت هر تانکر ۲۰ هزار لیتری از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان آغاز شد و امروز حداقل به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده که در مناطقی این قیمت تا سه برابر یعنی حدود ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

*صنعت متوقف شد

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان گفت: طرحهای توسعه صنعت در استان اصفهان با مشکل مواجه شده است.

رناسی با تاکید بر این نکته که آمار مستند و دقیقی برای براورد زیان خشکسالی بر بخش های مختلف اقتصادی استان در دست نیست، ادامه داد: در این زمینه نیازمند یک مرکز آمار قوی هستیم تا بتواند تاثیر خشکسالی بر اقتصاد اصفهان را از نظر نرخ بیکاری، میزان مهاجرتها و کاهش میزان تولید که به صورت مستقیم از کمبود آب ناشی شده باشد را بررسی کند.

رناسی درباره وضعیت شهرک های صنعتی استان گفت: صنایع موجود در شهرک های صنعتی اصفهان با کمبود آب مواجه هستند و در مورد صنایع مادر می توان گفت که خشکسالی در تولید مستمر آنها و طرحهای توسعه شان تاثیر گذار بوده و بدین ترتیب کاهش بهره وری صنایع به علت خشکسالی که از کارنکردن با ظرفیت کامل ناشی می شود دور از انتظار نیست.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “تونل بهشت آباد گمشده سفر رییس جمهور به اصفهان”

  1. میراحمدی گفت:

    جناب اقای امینی ریس صنف کشاورزان اصفهان شما که فریاد وا کشاورزا سر میدهید و به قول خودتان از محرومیت انها صحبت مکنید صحبتهایتان با عملکردتان مغایرت دارد صنف کشاورزی نه تنها باری از دوش کشاورزان بر نداشته بلکه خود متحمل هزینه ایی بر این قشر محروم شده است و اگر واقعا از سر دلسوزری میخواهید برای کشاورزان گامی موثر بردارید فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی را اجرا نمایید تا با این اتفاق مبارک300هزار نفر در ارامش و اسایش زندگی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.