سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - پنجشنبه 23 بهمن 1393

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان:

دستور جاری شدن زاینده رود، عملی نمی‌شود/منابع آبی کافی برای جریان رودخانه نداریم

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه دستور رئیس جمهور برای جاری شدن زاینده رود شعار و عملی نخواهد شد چرا که منابع آبی کافی برای جریان رودخانه وجود ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ لطف الله ضیایی در خصوص دستور رئیس جمهور در سفر خود به اصفهان مبنی بر اینکه آب باید در زاینده رود جاری شود، اظهار داشت: به اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان حوزه آب این دستور تنها یک شعار و حرف است و عملی نخواهد شد چرا که منابع آبی حوضه زاینده رود کافی نیست.
وی با تاکید بر اینکه بحران آب در حوضه زاینده رود تنها جاری شدن رودخانه در شهر اصفهان نیست، تصریح کرد: بحران حوضه زاینده رود اکنون در تالاب گاوخونی است همچنین اگر حق آبه کشاورزان داده نشود کویر به سمت منطقه اصفهان پیش روی می کند.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: این دستور رئیس جمهور اولا چون آبی در سد زاینده رود نیست اجرایی کردن آن با مانع روبرو است.
وی ادامه داد: به فرض اینکه همانند امروز لکه آبی در کف رودخانه جاری شود اما اکنون تالاب گاوخونی در حال نابودی تبدیل به کانون تولید ریزگردهای نمکی و سمی است همچنین شاهد پیش روی کویر از سمت شرق اصفهان هستیم.
ضیایی با انتقاد بر اینکه متاسفانه آن چنان که باید و شاید مسئولان استان بحران زاینده رود را برای رئیس جمهور تشریح نکردند، گفت: در این شرایط فقط رئیس جمهور وعده جاری شدن رودخانه را داد اما سوال اینجاست وقتی که آبی وجود ندارد چگونه رودخانه می تواند جریان دائمی داشته باشد.
وی در خصوص وضعیت منابع آبی حوضه زاینده رود و ذخیره سد، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود ۲۴۰ میلیون متر مکعب است و حتی اگر میزان بارش ها در سال جاری به میزان چهار سال اخیر آب وارد سد کند حوضه زاینده رود همچنان با کمبود شدید آب روبروست به حدی که در تامین آب بهاره ای که به کشاورزان وعده داده شده با مشکل مواجه هستیم.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه اعداد و ارقام به خوبی گویای بحران حوضه زاینده رود است، بیان داشت: اکنون حجم سد زاینده رود ۲۴۰ میلیون متر مکعب است به فرض مثال ۶۰۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز آب به این ذخیره اضافه شد اما مجموع مصارف تعهد شده ۱۲۰۰میلیارد متر مکعب است تا بتوان، آب بهاره کشاورزان، شرب، صنعت و آبرسانی به یزد را تامین کنیم اما همچنان با ۳۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه خواهیم بود.
وی افزود: این کمبود به فرض این خواهد بود که در تابستان نیز رودخانه خشک باشد و به تالاب نیز حق آبه ای داده نشود که این شرایط حاکی از بحران شدید حوضه زاینده رود است.
ضیایی تاکید کرد: جریان آب در زاینده رود دستوری نیست بلکه اول باید آب را تامین کرد و بعد وعده جاری شدن آب را داد.
وی همچنین با انتقاد بر اینکه متاسفانه در سفر رئیس جمهور به اصفهان به طرح تونل بهشت آباد هیچ اشاره ای نشد، گفت: به جا بود استاندار اصفهان در این سفر در صحبت های خود وضعیت بحرانی آب را دوباره تشریح و خواستار طرح های انتقال آب به استان همچون بهشت آباد می شد.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: رئیس جمهور وقتی دستور داد که زاینده رود همیشه جاری باشد اعلام نکرد که با کدام حجم و منبع آب، این شرط محقق می شود.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.