اصفهان شرق

زمان جاری شدن آب در زاینده‌رود هنوز مشخص نیست

کدخبر: 53276
1393/11/22 در ساعت 09:00

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین محمدرضایی با اشاره به آخرین جزئیات باز شدن دوباره رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: برای زمان دقیق جاری شدن آب در زاینده‌رود نیاز به جلسه‌ای پیرامون این موضوع در کمیته 5 نفره آب است که هرچه زودتر باید انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر زمین‌های کشت شده به دلیل عدم بارندگی تشنه هستند و نیاز مبرم به آب دارند و خواسته ما این است که آب کامل برای مرحله دوم کشت انجام شده توسط وزارت نیرو به کشاورزان شرق اصفهان اختصاص داده شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان افزود: در صورت عدم بارندگی در اسفند ماه و خشک بودن مزارع کشت شده، باید در روزهای نخست اسفند آب برای شرق اصفهان از سد زاینده‌رود باز شود و به کشاورزان تحویل شود، در غیر این صورت خسارت غیرقابل جبرانی به کشت موجود وارد می‌آید.

وی بیان کرد: آبی که در پاییز امسال برای کشت به غرب داده‌‌اند، مجدد باید برای ادامه کشت به آنها آب داده شود، اگر چه به آن منطقه نباید آبی داده می‌شد چون منطقه غرب اصفهان در تابستان امسال 200 میلیون متر مکعب آب برای حفظ باغات طی فصل بهار و تابستان در چندین مرحله آب گرفته بود.

محمدرضایی بیان کرد: اگر تصمیم بر این شد که آبی به مناطقی به غیر از شرق اصفهان داده شود، باید میزان آب تخصیص داده شده آن مناطق، جدای 250 میلیون متر مکعب آب تخصیص یافته برای شرق باشد، در غیر این صورت کشت‌های انجام شده شرق اصفهان با کمبود آب مواجه می‌شود.

وی افزود: مقدار آب تخصیص یافته برای کشت غله شرق اصفهان توسط وزارت نیرو 400 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده بود که 150 میلیون متر مکعب آن در پائیز امسال از سد زاینده‌رود رها شد و مقدار250 میلیون متر مکعب باقی مانده آن نیز قرار از اسفند به مدت 3 ماه بین کشاورزان توزیع شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه این مقدار آب تخصیص داده شده از سد زاینده‌رود محاسبه می‌شود که این محاسبه نیز اشتباه و اجحاف در حق کشاورزان شرق اصفهان است زیرا حدود 45 درصد از این آب در مسیر رودخانه از سد زاینده‌رود تا سد آبشار واقع در شهر اصفهان پرت و برداشت می‌شود و به حساب کشاورزان شهرستان اصفهان گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مدت نیز آب ادامه کشت کشاورزان با برداشت آب در چهارمحال برای نیاز باغات بالادست رودخانه مواجه شده که از نیمه‌های اردیبهشت نیاز آبی آنها شروع و با افزایش گرما برداشت آب به شدت افزایش یافته که از این زمان پمپاژها دوباره شروع به کار می‌کنند که این مشکل ساز بوده و باید توسط  وزارت نیرو و مدیریت یکپارچه زاینده‌رود برداشت‌های بالادست به شدت کنترل شود.

محمدرضایی گفت: با تأخیر در باز گشایی دریچه‌های سد بر روی زاینده‌رود و در نهایت کشاورزان و عدم کنترل بر برداشت‌های غیر مجاز در بالادست زاینده‌رود در 2 استان اصفهان و چهارمحال بختیاری، محصولات کشت شده شرق اصفهان با تنش آبی مواجه شده و سبب افت شدید در تولید می‌شود که کشاورزان خسارت دیده دوباره خسارت می‌بینند که این امر سبب تنش‌های اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم