اصفهان شرق

استفاده بی رویه وسایل آرایشی، ناشی از بیماری‌های روحی و روانی است

کدخبر: 53018
1393/11/20 در ساعت 18:00

به گزارش اصفهان شرق؛ نیاز به زیبای و زیبا شدن را خداوند در نهاد هر انسانی به ودیعه گذاشته است. بنابراین نیاز به زیبایي و زیبا شدن نیازی است که ارتباطی با نژاد، قومیت و فرهنگ ندارد. اما این نیاز نیز مانند نیازهای دیگر اگر به شکل صحیحی برآورده نشود، باعث به وجود آمدن رفتارهای افراطی در اشخاص می شود، که یقینا در این شرایط نیاز به بررسی و تحقیق از طرف متخصصین علوم انسانی دارد.
رواج بالای لوازم آرایشی در ایران
آمارهای رسمی و غیر رسمی حاکی از مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران است، به گونه ای که در برخی از این آمارها، ایران به عنوان دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه محسوب می شود. ریيس سازمان غذا و دارو در این باره به نکته قابل ملاحظه ای اشاره می کند و می گوید: ایران از نظر جمعیتی ۱۷ اُمين کشور دنیا است، اما از نظر مصرف لوازم آرایشی ۷ اُمين کشور جهان است.
استفاده از لوازم آرایشی در هر شرایطی
بنابر تحقیقات انجام شده در کشورهای اروپای و به اصطلاح پیشرفته زنان در سنین بالا یعنی سنین میان‌سالی به بعد، اقدام به مصرف از این وسایل می کنند و از طرف دیگر بیشتر برای حفاظت از پوست و جلوگیری از پیر شدن از آن، از این وسایل استفاده می کنند، اما متاسفانه در کشور ما زنان در هر شرایط زمانی و مکانی اعم از دانشگاه و مدرسه و غیره از این لوازم استفاده می کنند.
پرستیژ اجتماعی بالا با آرایش زیاد
پروین، دختری ۲۶ ساله و دانشجوی یکی از دانشگاه های اصفهان است؛ وي در رابطه با استفاده از لوازم آرایشی می گوید: من قبل از این که به دانشگاه بیایم خیلی به استفاده از این وسایل رغبت نشان نمی دادم، اما بعد از این که وارد دانشگاه شدم، دخترهای دانشگاه عدم استفاده از آرایش را در من نشانه عقب افتادگی و به اصطلاح امل بازی قلمداد می کردند در نتیجه من به خاطر این که به آنها ثابت کنم، آن طور که آن ها فکر می کنند، بی فرهنگ و عقب مانده نیستم؛ اکنون همیشه آرایش می کنم، چرا که به قول شاعر “گر خواهی رسوا نشوی هم رنگ جماعت شو” ، بنابراین من هم بعد از این که وارد دانشگاه و به ویژه این جمع از دوستانم شدم، آرایش کردن یکی از دغدغه های اصلی من شد.
اعتماد به نفس پایین، ریشه استفاده بی رویه از لوازم آرایشی
دکتر محمد رضا ایروانی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این رابطه، گفت: معمولا دلایل فردی و روان شناختی، نیاز به جلب توجه بیش از حد، کمبود اعتماد به نفس است، که باعث می شود فرد احساس منفی از خود داشته باشد و یا احساس کند که نقصی وجود دارد، که آن را زیبا نمی داند، لذا استفاده از لوازم زیبایي نشان دهنده اعتماد به نفس پایین است.
این جامعه شناس افزود: بر اساس آمارهای رسمی در حدود ۵/۷ درصد از مردان ایرانی از لوازم آرایشی استفاده می کنند که به نظر می رسد از عوامل موثر در استفاده غیر منطقی مردان از لوازم آرایشی های زنانه، عدم مشارکت موثر پدران در تربیت فرزندان و زنانه شدن الگوهای فرزندان را باید ذکر کرد.
این استاد دانشگاه درخصوص عواقب لوازم آرایش در رابطه با سلامت جسمی گفت: این تاثیرات به صورت پیر شدگی پوست، بروز چروکیدگی در ناحیه پیشانی و لب، خود را نشان می دهد و از طرف دیگر باعث افزایش هزینه‌های زندگی در افراد می شوند.
وی تاکید کرد: زیاد مصرف کردن از لوازم آرایشی باعث افزایش هزینه های کاذب زندگی و افزایش آسیب های روانی و اجتماعی برای افراد می شود.
دكتر ايرواني خاطرنشان کرد: مسوولان با برنامه ریزی فرهنگی و نظارت بر برنامه های فرهنگ آفرینی تلویزیون و ماهواره ها و مشارکت مسوولان فرهنگی و اولیاء می توانند در این رابطه تمهیداتی بیاندیشند.
ایروانی درخصوص این که آیا استفاده از وسیله آرایش و اقدامات زیبایي را می توان به عنوان رفتاری عادی قلمداد کرد، یا یک آسیب اجتماعی است؟ گفت: استفاده از لوازم آرایشی به شکل بی رویه، هم یک نوع بیماری روحی و روانی است که ناشی از اعتماد به نفس پایین و هم یک بیماری اجتماعی و فرهنگی است که می تواند عوامل زیادی داشته باشد، که ریشه آن ها از بعد جامعه شناختی ناشی از رشد و جهانی شدن، تجدد و معضلاتی با موضوع فرهنگی بوده و هر فردی به مورد توجه قرار گرفتن نیاز دارد، اما بسته به این که این نیازها و خواسته های فردی تا چه اندازه در فضای فرهنگی چگونه تعریف شده باشد، تفاوت دارد.
این جامعه‌شناس در خصوص بالابودن آمار استفاده از محصولات آرایشی در کشورهایي مانند کشور ما و کشور عربستان نسبت به کشورهای اروپایي، گفت: علت اساسی در تغییرات اجتماعی و استحاله شدن فرهنگی، ناشی از ارتباط بیشتر افراد جامعه با پیرامون و فاصله گرفتن افراد جامعه از الگو های فرهنگی سنتی خود است.
وي در رابطه با نقش‌هایي که والدین در این باره می توانند داشته باشند، تاکید کرد: نظارت بیشتر بر فرزندان و تقویت ارتباطات خود با آنها از مهم ترین کارهايی است که خانواده ها در این باره می توانند انجام دهند.

زیبای نیازی فطری و دوست داشتنی است، همه نگاه ها، سوالات، دغدغه ها و انتقادات در رابطه با افراط کردن در این باره است، که این همه علاقه به آرایش برای چیست؟!

منبع:ایمنا