سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:30 - شنبه 18 بهمن 1393

حاشیه‌های روز دوم سفر رئیس‌جمهور

از سئوالات به جا مانده خبرنگاران از روحانی تا عکس یادگاری با رئیس جمهور

روز دوم سفر ریاست جمهوری به اصفهان با حاشیه‌های جالبی از نوع رسانه و خبر همراه بود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛  از آنجایی که یکی از ارکان قدرت هر جامعه‌ای رسانه و مطبوعات است در سفرهایی همچون سفرهای ریاست جمهوری نیز نحوه پوشش خبری برنامه‌های سفر و اطلاع‌رسانی آن یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌توان انجام داد.

* طاهره قیومی رئیس مرکز ارتباطات، تبلیغات و اطلاعات رئیس جمهور دو روز پیش از سفر ریاست جمهوری به اصفهان نشستی‌ با خبرنگاران اصفهان برگزار کرد تا جزئیات برنامه‌های سفر و نیز نحوه نشست خبری رئیس جمهور را تشریح کند.

وی پس از ارائه برنامه ریاست جمهوری در سفر دو روزه به اصفهان از میان 140 خبرنگار و رسانه و عکاس منتخب در تیم رسانه‌ای رئیس جمهور به اصفهان که به نمایندگی از حدود 600 خبرنگار اصفهانی در پوشش خبری شرکت داشتند، تنها 5 نفر از روزنامه‌های نسل‌ فردا، صدای گلپایگان، پانا، روزنامه شرق و صدا و سیما قرعه به نامشان افتاد و فرصت طرح سئوال از رئیس جمهور نصیبشان شده بود.

به نظر می‌رسید به این جلسه تلقین شده است که فقط پنج نفر اجازه پرسش داشته باشند هر چند این اقدام از طریق قرعه‌کشی صورت گرفت که همین امر نیز اقدام قابل تأملی بود.

* از همین جا کمی خاطر اصحاب رسانه مکدر شد، چراکه در تیم رسانه‌ای که برای پوشش خبری اقدام کرده بودند، پیشکسوتان و رسانه‌هایی با سابقه 50 ساله و رسانه‌هایی که بازدیدکنندگان آنها به چند میلیون نفر در روز می‌رسد و یا برخی از مطبوعات کشوری پرتیراژ که سابقه آنها گواه بر تخصص و انجام رسالت اطلاع‌رسانی است، بودند.

* روز گذشته عصر حسن‌ختام سفر ریاست جمهوری نشست خبری با اصحاب رسانه بود که طبق وعده داده شده برگزار شد.

* در این نشست خبری که با سئوالات خبرنگاران مشخص شده برگزار شد، عده‌ای از خبرنگاران قصد داشتند که پس از پایان سئوالات پنج نفر منتخب، سئوالاتی را مطرح کنند که البته این امر با تذکر رئیس مرکز ارتباطات و مسئولان حاضر در جلسه و خواهش مسئولان روابط عمومی استانداری و تقاضایی مبنی بر اینکه جلسه را نباید به هم ریخت و حفظ نظم واجب است، منتفی شد.

این در حالی است که 140 خبرنگار پوشش خبری رئیس‌جمهور را بر عهده گرفته بودند که تقریباً 70 درصد آنها در این نشست حضور پیدا کردند که قطعاً سئوالات مهمی از رئیس‌جمهور داشتند که فرصت طرح سئوال برای آنان امکان‌پذیر نشد.

سئوالات تعدادی از خبرنگاران توسط رئیس‌جمهور بسیار جزئی و یا مربوط به منطقه محلی خاصی از استان بود که می‌توانست با دقت نظر بیشتری از این فرصت مطرح شود که البته همین بی‌توجهی سبب شد طرح سئوالات مهمی که برخی از رسانه‌های به روز در استان داشتند از دست برود.

انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت نشست خبری رئیس‌جمهور و مطالبات مردم اصفهان که خبرنگاران به عنوان نمایندگان مردم در آن شرکت می‌کردند، طرح سئوال از رئیس‌جمهور با تدبیر و دقت نظر بیشتری نسبت به اهمیت مطالبات استانی صورت گیرد.

به عنوان مثال متولیان امر خبرنگاران که خانه مطبوعات است، انتظار می‌رفت به عنوان مرجعی مربوط به صنف خبرنگاری پیش از برگزاری سئوالات را با خبرنگاران هماهنگ و مطالبات مهم را متذکر می‌شدند تا سئوالات کلیدی از رئیس‌جمهور پرسیده شود.

در حالی طرح سئوالات از ئیس‌جمهور در نشست خبری رئیس‌جمهور در تالار اشرف اصفهان برگزار شد که چندین خبرگزاری مهم بسیار فعال و به روز در جلسه حضور داشتند که می‌توانستند حداقل مطالبات گفته نشده اصفهان را طرح و از رئیس‌جمهور قول عمل بگیرند.

ناگفته نماند در نشست خبری قیومی منصور گلناری رئیس‌خانه مطبوعات اصفهان نسبت به این قضیه و انتخاب پنج نفر برای صحبت، موضع‌گیری صریح کرد.

البته تذکراتی چون حرکت نکردن اصحاب رسانه در جلوی دوربین، نپرسیدن سئوالات کشوری و ملی از رئیس جمهور پیش‌ از این در مراسم شرکت در قرعه‌کشی اصحاب رسانه برای صحبت داده شده بود.

از دیگر نکات قابل بیان که شاید حسن ختام سفر رئیس جمهور بود و کام خبرنگاران را کمی شیرین و لبخند را بر لب‌های آنان آورد، درخواست یکی از عکاسان باسابقه استان با صدایی رسا بود که از رئیس‌جمهور خواست تا با اصحاب رسانه یک عکس یادگاری دسته‌جمعی بگیرد که این درخواست با صلوات فرستادن اصحاب رسانه تأیید شد و این امر انجام گرفت.

از نشست خبری و فرصت از دست داده خبرنگاران که بگذریم برنامه‌های ریاست جمهوری در روز دوم سفر با غیبت خبرنگاران البته نه از جانب خود خبرنگاران، بلکه طبق نظر هیئت رسانه‌ای رئیس جمهور همراه بود.

روز دوم سفر رئیس جمهور دیدار با حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری و بازدید از شهرک گلخانه‌ای پارادایس و شهرک علمی و تحقیقاتی بود که بدون حضور حتی یک خبرنگار انجام شد و تنها عکاسان آن هم به نحو گزینشی حضور داشتند.

انتظار می‌رفت که چند تن از نمایندگان خبرگزاری‌های مهم کشوری به دلیل سرعت انتقال اخبار لحظه‌ای همچون خبرگزاری فارس، تسنیم، ایرنا، ایمنا، مهر و ایسنا با رئیس جمهور، تیم وزرا و معاونین همچون روز گذشته تیم رئیس جمهور را همراهی می‌کردند.

* از دیگر نکات قابل تأمل حضور خبرنگاران در استانداری اصفهان بود که طبق قرار و گفته مسئولان روابط عمومی استانداری اصفهان، تمامی خبرنگاران که از قبل ثبت‌نام کرده بودند موظف به حضور و تجمع بودند.

* اصحاب رسانه که مشتاق انعکاس خبری دولت تدبیر و امید بودند

اما این خوشحالی دیری نپاید که به یک دلخوری تبدیل شد، چراکه شورای اداری تشکیل شد و اصحاب رسانه مشتاق حضور در این جلسه برای پوشش خبری بودند، با مخالفت مسئولان امر استانی و تیم رئیس جمهوری روبرو شدند و از قافله شورای اداری جا ماندند.

* مخالفت مسئولان برای انعکاس خبری جلسه شورای اداری سبب سرگردانی و تلف شدن وقت خبرنگاران به مدت حداقل چهار ساعت شد و این امر برای اصحاب رسانه که از روز گذشته رئیس‌جمهور را همراهی کرده بودند بسیار خسته‌کننده و بی‌انصافی بود.

* از جمله نکات قابل توجه حضور نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری بود که قرار بر این بود طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان(عباس مقتدایی) و برخی از نمایندگان دیگر در محضر رئیس جمهور صحبت کنند که البته طبق شنیده‌ها و گفته‌های حاضران در جلسه به دلیل وقت ندادن به حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس، این نماینده جلسه شورای اداری را به نشانه اعتراض ترک کرد.

به گزارش فارس، هرچند نخستین سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان با میزبانی خوب مردم اصفهان و مسئولان به پایان رسید، اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که در این دو روز سفر رئیس جمهور، رسانه‌ها نقش مهمی داشتند و شایسته تقدیر هستند.

چنانکه برخی از رسانه‌ها اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و غیرمکتوب به خوبی و شایسته و در خور شأن مردم اصفهان با حفظ آبرومندی و بدون چشم‌داشت از جان و دل انواع مراسم‌های رئیس‌جمهور و هیئت دولت را در سفرهای استانی یاری و برگ زرینی بر حافظه تاریخی افزودند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.