سرویس: غیر تولیدی » نقلی 22:31 - جمعه 17 بهمن 1393

رییس جمهور در اصفهان: زاینده رود، همیشه زنده خواهد ماند

نماینده کشاورزان: آیا آبی برای زاینده رود باقی می ماند که همیشه زنده بماند؟!

اصفهان شرق: حضور رییس جمهور در میدان نقش جهان اصفهان با حاشیه هایی همراه بود. استقبال چادر سفیدهای ورزنه یکی از آنها بود.

 مردم شهر ورزنه که آخرین ایستگاه زاینده رود است امروز با چادرهای سفید به میدان آمدند.

نماینده کشاورزان: آیا آبی برای زاینده رود باقی می ماند که همیشه زنده بماند؟!

مردم اصفهان پلاکاردهایی را در دست دارند که بیانگر اصلی ترین مطالبات آنها و از مهم ترین آنها، احیای دایمی رودخانه زاینده رود است.

برخی از این پلاکاردها منقش به مخالفت مردم اصفهان با اجرای برخی از طرح های آبرسانی است که «اجرای طرح بن بروجن تیر خلاص زاینده رود» از جمله این شعارها است.

نماینده کشاورزان: آیا آبی برای زاینده رود باقی می ماند که همیشه زنده بماند؟!

نماینده کشاورزان: آیا آبی برای زاینده رود باقی می ماند که همیشه زنده بماند؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از ورود به میدان نقش جهان به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه زبان از قدردانی مردم اصفهان قاصر است، اظهار کرد: مردم اصفهان را از سال 54 تا 56 به خوبی می‌شناسم و مردمی که برای به اهتزاز درآمدن پرچم «لاالله‌الا‌الله محمد رسول‌الله علی ولی‌الله» چه‌ها که نکردند.

به گزارش اصفهان شرق، رئیس جمهور با اشاره به مهم‌ترین مسئله‌ای که اصفهان با آن درگیر است، گفت: در دولت یازدهم جلسات متعدد شورای عالی آب تشکیل شده و در این شورا مدیریت یکپارچه حوزه‌های آبریز به تصویب رسیده است.

وی افزود: اجرای این مصوبات بعد از یک‌ونیم سال که کشت انجام نشده بود، امسال به حمدالله کشت پاییزه به حول و قوه الهی انجام شد.

روحانی همچنین از در دست اجرا بودن سامانه دوم آب شرب اصفهان خبر داد و اضافه کرد: دولت با تمام توان اجرای کامل آن را به صورت جدی دنبال می‌کند.

رئیس جمهور ایران تصریح کرد: این اقدام برای تامین آب شرب قابل اطمینان 5 میلون نفر در این استان انجام شد.

وی گفت: با تلاش وزارت نیرو تا پایان سال 94 سامانه آبرسانی چهار شهرستان به پایان می‌رسد.

روحانی در محضر مردم اصفهان تاکید کرد: حفاری تونل سوم بعد از 20 سال پایان یافته و آب در این تونل 23 کیلومتری با استفاده از پمپاژ و به صورت موقت جاری شده است.

وی گفت: با همه توان تلاش می‌کنیم تا اصفهان را آباد و سرزنده کنیم و از نظر آب و هوا و سایر نیازمندی‌ها به نقطه‌ای برسانیم که همه مردم خوشحال باشند.

روحانی با اشاره به اینکه با بهینه‌سازی آبیاری در سراسر کشور و به ویژه اصفهان باید زاینده‌رود زنده و زاینده بماند، تصریح کرد: زاینده‌رود فقط مظهر تمدن اصفهانی‌ها نیست بلکه مظهر تمدن تمام ایرانی‌هاست.

رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ما به حول و قوه الهی در راستای تامین منابع آبی تلاش می‌کنیم، اظهار کرد: در این راستا به وزارت نیرو و استاندار اصفهان دستور می‌دهم اگر آب زاینده‌رود به اندازه کافی هم نباشد، نباید خشک شود.

175 میلیون متر مکعب آب استان اصفهان به کرمان و رفسنجان منتقل می شود
رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در واکنش به سخنان امروز حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تصویب مدیریت یکپارچه حوزه‌های آبریز با بیان اینکه 175 میلیون متر مکعب آب استان اصفهان به کرمان و رفسنجان منتقل می شود، اظهار داشت: زنده بودن همیشگی زاینده رود مطالبه مردم از رییس جمهور است.

حسین محمدرضاییحسین محمدرضایی با بیان این مطلب، افزود: رییس جمهور چهارشنبه 15 بهمن ماه در میدان امام(ره) اعلام کرد که زاینده رود همیشه زنده خواهد ماند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آب زاینده رود بین صنایع بزرگ و کوچک در اصفهان تقسیم می شود آیا آبی برای زاینده رود باقی می ماند که همیشه زنده بماند؟!

عضو کمیته آب ذیل مجمع نماینگان مجلس اضافه کرد: با توجه به این موضوع، رییس جمهور بر چه اساسی این موضوع را عنوان کردند که زاینده رود برای همیشه زنده می ماند در حالی که آب زاینده رود به استان های همجوار منتقل می شود.

محمدرضایی تصریح کرد: آیا با متوقف کردن تونل هایی که قرار بوده است از طریق آنها به زاینده رود آبرسانی شود زاینده رود زنده خواهد ماند؟!

عضو کمیته آب ذیل مجمع نماینگان مجلس خاطر نشان کرد: آیا با ایجاد تونل سوم کوهرنگ که با هزینه گزاف و زمان بسیار، سال های گذشته قرار بوده است آماده شود و به زاینده رود الحاق شود، این رود، زنده می ماند؟!

رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان بیان کرد: آیا زاینده رود قرار است با آبی که از خلیج فارس و دریای خزر تغذیه می شود، زنده بماند؟!!

با کشت گلخانه، اصفهان با بحران زیست محیطی روبرو خواهند شد
محمدرضایی گفت: رییس جمهور در بخشی از سخنان خود در میدان امام(ره) به تاسیس گلخانه ها و کشت گلخانه ای برای مقابله با بی آبی اشاره کرد و اذعان داشت: کشت گلخانه ای ممکن است معضل بیکاری و درآمد کشاورزان را تا حدودی حل کند اما به سبب عدم ورود آب به زاینده رود، اکوسیستم گاوخونی و شهرهای همجوار اصفهان با بحران زیست محیطی روبرو خواهند شد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه به جای تاسیس گلخانه ها و آبرسانی آنها باید آب را به رودخانه زاینده رود برگرداند، افزود: به علت بحران کم آبی از غرب تا شرق اصفهان محیط زیست در معرض خطرات زیست محیطی قرار دارد.

محمدرضایی با اعتقاد بر اینکه باید کمربند سبز دورتادور شهر اصفهان کشیده شود، تصریح کرد: وجود چنین کمربندی از رشد و توسعه کویر جلوگیری می کند.

رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با تاکید بر اینکه برای حل مشکل زاینده رود باید با عزم ملی وارد عمل شد، خاطرنشان کرد: جلوگیری از برداشت آب در استان های همجوار و عدم بارگذاری جدید، از بحران آب در زاینده رود جلوگیری می کند.

عضو کمیته آب ذیل مجمع نماینگان مجلس ادامه داد: در بالادست، آب پیش از آنکه از سر شاخه ها به پشت سد زاینده رود برسد توسط پمپ های کوچک و بزرگ برای توسعه باغات و اراضی کشاورزی برداشت می شود که این معضل با قانون توزیع عادلانه آب و مصوبات آن مغایرت دارد.

برداشت آب در بالادست، غیرقانونی است
وی به مصوبه هیات وزیران به شماره 4322 در تاریخ 29/2/1333 اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این مصوبه، برداشت آب در بالادست، غیرقانونی است و مخالف قانون توزیع عادلانه آب است.

رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان، برداشت آب در بالادست را غیر قانونی دانست و تصریح کرد: با وجود قانون توزیع عادلانه آب، برداشت های غیر قانونی زیر سوال می رود.

محمدرضایی، 850 میلیون متر مکعب را آب طبیعی برای زاینده رود دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه آب تونل اول کوهرنگ که در سال 1332 با هزینه کشاورزان احداث شده است بالغ بر300 میلیون متر مکعب است که به زاینده رود الحاق می شود و با آب طبیعی آن جمعاً به یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب می رسد و این، سهم کشاورزان است، حقابه حقابه داران 33 سهم زاینده است.

عضو کمیته آب ذیل مجمع نماینگان مجلس اضافه کرد: حقابه داران این آب از باغ بهادران آغاز می شوند و به گاو خونی ختم می گردند که تقسیم آب به 3 هزار سال قبل برمی گردد و سند معتبر آن نام مادی هایی است که در اصفهان به نهرها داده شده است و آب زاینده رود از همان زمان به کشاورزان داده شده است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: با هزینه هایی که کشاورزان پرداخت کردند تونل اول کوهرنگ در سال 1332 و تونل دوم در سال 1364 به زاینده رود، الحاق شد و متاسفانه استان همجوار به صورت غیر قانونی از این آب برداشت می کند که دولت باید این موضوع را پیگیری کند.

عضو کمیته آب ذیل مجمع نماینگان مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود به مهاجرت بی رویه افراد به استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به کمبود آب و نیاز به فضای سبز بیشتر، دولت باید از مهاجرت های بی رویه به سمت اصفهان جلوگیری کرد.

محمدرضایی در پایان گفت: امید است دولت تدبیر و امید به وعده هایی که می دهد عمل کند تا اعتماد مردم به نظام بیشتر شود

منبع:انتخاب خبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.