سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 17:45 - پنجشنبه 16 بهمن 1393

رئیس جمهور در نشست خبری سیزدهمین سفر استانی:

اجرای 28 پروژه مهم تا سال ۹۵ در استان اصفهان

رئیس جمهور در نشست خبری استان اصفهان گفت: ۲۸ پروژه توسعه ای با اعتباری بالغ بر ۶۵۱ میلیارد تومان در اصفهان طی دو سال آینده عملیاتی می شود.

به گزارش اصفهان شرق: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری سیزدهمین سفر دولت تدبیر و امید در محل استانداری اصفهان حضور یافت.
رییس جمهور در این نشست با اشاره به اینکه اصفهان به‌عنوان مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی در کشور شناخته می‌شود” اظهار داشت: در این سفر تصمیم گرفته شد 28 پروژه توسعه‌ای مهم ظرف دو سال آینده با اعتباری بالغ بر 651 میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی شود.
وی با اشاره به تصمیمات اخذ شده در شورای عالی آب افزود: اصفهان جزو استان هایی است که در مضیقه قرار دارد و در این رابطه اقداماتی که برای تامین اب مورد نیاز است را تسریع خواهیم داد. در این خصوص وزیر نیرو و استاندار موظف هستند تصمیمات شورای عالی آب را اجرایی کنند تا کشاورزان و مردم اصفهان در چارچوب مقررات از نعمت آب بهره مند شوند و همچنین تلاش همه مصرف بهینه آب علی الخصوص در زمینه کشاورزی با هدف حداکثر بهره برداری در حداقل میزان آب مصرف شده خواهد بود.
حجت الاسلام روحانی با توجه به آلودگی هوای اصفهان خاطرنشان کرد: میزان آلودگی در شهرستان های اصفهان به مراتب کم تر از مرکز استان و کلانشهرها است و قدم هایی را در این خصوص برداشته و قدم های بعدی را برخواهیم داشت. همچنین وضع کشور در تولید گاز به تدریج بهتر می شود و با افتتاح پروژه های گازی در عسلویه در ماههای آینده می توانیم مصارف مازوت را به گاز تبدیل کنیم تا آلودگی ها کاهش پیدا کند.
وی با ذکر اهمیت میراث فرهنگی استان اصفهان، تصریح کرد: این آثار نیاز به توجه و مرمت دارد و برخی از میراث فرهنگی را به بخش خصوصی واگزار خواهیم کرد تا در آینده بحث مرمت و اداره ی این مکان ها را به عهده گیرند.
رییس جمهور تصریح کرد: در برخی کشورها استفاده دو منظوره از میراث فرهنگی می شود ولی مرمت این اثار در کشور فعلا انجام خواهد شد و در این رابطه 40 میلیارد تومان برای مرمت آثار میراث فرهنگی استان در نظر گرفته شده که ظرف سال 94 و 95 اختصاص داده می‌شود.
وی اشتغال و درآمدزایی را از موارد ورود به بحث گردشگری عنوان و گفت: گردشگری اساسا برای اشتغال کشور و درامدزایی اهمیت دارد و این مساله از لحاظ فرهنگی برای کشور مهم میباشد. همچنین ساخت 20 هتل در اصفهان در جذب گردشگر از اهمیت زیادی برخوردار است.
حجت الاسلام روحانی در ادامه با توجه به اهمیت و نیازمندی بخش صنعت و معدن در کشور و استان اصفهان اظهار داشت: برای تکمیل طرح های صنعتی و تسهیلات لازم در این خصوص 1000 میلیارد برای سرمایه در گردش و 2500 برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام اختصاص خواهیم داد.
وی استان اصفهان را مرکز فناوری نوین اعلام و بیان کرد: گردشگری و فن آوری محور اصلی برای آینده کشور خواهد بود.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به بازدید از مرکز علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: استان اصفهان باید مرکز فناوری های نوین باشد و در افق بلند مدت توسعه ی استان این صنعت را به همراه صنعت گردشگری در نظر داریم.

وی افزود: در مرکز علمی تحقیقاتی اصفهان کارهای بزرگی در حال صورت گرفتن است و باید تلاش کنیم برای تاثیرگذاری، این تحقیقات به یک برند تبدیل شود.

رییس جمهور از اجرا و عملیاتی شدن قطار سریع السیر اصفهان- قم – تهران خبر داد و اذعان کرد: یکی از طرح‌های بسیار مهم مورد نظر دولت برای این استان، قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران است که اعتبار 2 میلیارد و 600 میلیون دلاری این طرح نیز تامین شده است.

در ادامه این نشست خبری نمایندگان اصحاب رسانه به طرح پرسش از رئیس‌جمهور پرداختند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش نماینده روزنامه‌های محلی استان اصفهان اظهار داشت: اگر بتوانیم صنعت گردشگری را در این استان توسعه دهیم و جذب گردشگر کنیم، استان شامل تحول بزرگ خواهد شد. این تحول مخصوص شهر اصفهان نخواهد بود و آثارش به کل استان می‌رسد. همچنین در بحث فناوری که به عنوان یک مرکزیت برای استان اصفهان مدنظر است، می‌تواند نسل جوان تحصیلکرده ما را جذب کند. کار بزرگی اگر در استان صورت گیرد به طور کلی استان به عنوان مرکزیت که در کشور دارد از لحاظ جغرافیایی و فناوری شاهد تحول خوبی می شود و اگر صنعتی به استانی وارد شود به طور قطع مشاغل را به دنبال خود می آورد.
وی در پاسخ به پرسش نماینده سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان اصفهان گفت: ما مسیر اعتدال را در همه زمینه‌ها باید دنبال کنیم. همه مسئولان دولتی در استان اصفهان اعم از استاندار و سایران باید این نگاه عمومی دولت که نگاه اعتدال در همه زمینه‌ها است، اجرایی و عملیاتی کنند.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: قبل از فضای انتخابات که در سال آینده است، اگر مشکلی در زمینه اعتدال در استان وجود دارد، استاندار دنبال کند.

رئیس‌جمهور بیان داشت: آموزش و پرورش برای کشور بسیار اهمیت دارد. رکن اصلی تربیتی و پرورشی جامعه و هم رکن علمی ما، آموزش و پرورش است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بارها تأکید کردم که اگر بخواهیم شاهد تحول در فرهنگ جامعه باشیم باید این اتفاق در آموزش و پرورش بیفتد.

وی افزود: بودجه وزارت آموزش پرورش برای سال آینده علیرغم اینکه می‌دانید درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده است بودجه آن را 23 درصد افزایش داده‌ایم که این به معنای توجه دولت به بخش آموزش و پرورش است تا بتوانیم خدمات بیشتری را نسبت به معلمان که پرورش دهنده نسل آینده و امید ما هستند، داشته باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: اینکه ما راه‌ها را توسعه دهیم، جزو کلیت برنامه‌های دولت است اما راه‌آهن اصفهان و اراک الان در برنامه ما نیست درحالی‌که در بحث توسعه ریلی استان اصفهان، طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران و خط ریلی اصفهان – اهواز را مدنظر داریم.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی این نشست در پاسخ به پرسش واحد مرکزی خبر مرکز اصفهان اظهار داشت: این بحث هم در دولت و هم در جلسه اخیر سران قوا مطرح شد. در موضوع معوقات بانکی و بدهکاران همه را نمی‌توانیم به یک صورت نگاه کرده و همه را مقصر تلقی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی پول و تسهیلاتی را گرفتهند ولی در مسیر دیگر آن پول را عملیاتی کردند که این افراد مقصر هستند و باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود؛ برخی افراد نیز تسهیلاتی را گرفتند و در همان زمینه طرح و برنامه صنعتی و غیره خود اجرا و عملیاتی کرده‌اند اما تحولات رخ داده در زمینه اقتصاد نظیر چندبرابر شدن قیمت ارز سبب شده نتوانند طرح خود را اجرایی و عملیاتی کنند. تا زمانی که طرحی تمام نشود، نمی‌تواند بازپس دهد لذا این افراد مقصر نیستند. همچنین در همین راستا بنا شد کارگروهی در همه استان‌ها تشکیل شود تا این‌گونه موارد را مورد بررسی قرار دهند و اگر مواردی را دیدند، طرف مقصر نبوده کمک کنیم تا بتواند طرح‌ خود را تکمیل و بدهکاری خود را بازپس دهد. باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا مشکل آن‌ها و مشکل اقتصادی کشور رفع شود چراکه این به نفع توسعه کشور بوده و لذا آن را در همه استان‌ها دنبال خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.