سرویس: غیر تولیدی » نقلی 21:00 - چهارشنبه 15 بهمن 1393

امام جمعه اصفهان:

روحانیون به‌دنبال پاسخ‌های ساده و علمی برای شبهات مردم باشند

امام جمعه اصفهان گفت: روحانیون باید به دنبال پاسخ‌های ساده و علمی برای شبهات مردم باشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار اعضای مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر به تأئید کتب شهید مطهری توسط امام خمینی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: کمتر انسانی پیدا می‌شود که کتاب بنویسد و در کتابش انحراف و اشتباهی نبوده و مخالف نظر هیچ یک از علما نباشد، ولی کتب استاد شهید مطهری چنین ویژگی‌هایی دارد.

وی افزود: در صفحه صفحه کتاب‌های شهید مطهری مطلبی مهم و آموزنده وجود دارد و ساده‌نویسی یکی از ویژگی‌های بارز این شهید بزرگوار بود.

امام جمعه اصفهان خلوص نیت این فیلسوف شهید را راز ماندگاری ایشان دانسته و بیان کرد: شهید مطهری به دنبال اسم و رسم نبوده و تنها سعی داشت شبهات مردم در اقشار مختلف را با زبانی ساده پاسخ دهد.

وی اعضای مجموعه را به پیروی از این روش استاد مطهری توصیه کرد و تصریح کرد: سعی کنید شبهات روز مردم را جمع کرده و برای آن‌ها پاسخ‌هایی ساده و علمی پیدا کنید.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با بیان این مطلب که شیوه بیان، زمان بیان و مکانی که مطلب بیان می‌شود در ماندگاری سخن مؤثر بوده، گفت: شهید مطهری مطالب مورد نیاز زمان را با ادبیاتی ساده و به جای خود بیان می‌کرد و همین امر سبب ماندگاری سخنان او شد.

وی زمان‌شناسی را از مهم‌ترین ارکان در سخنوری دانسته و خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) فرمودند که اگر من قسمتی از آنچه را می‌دانم بگویم، مرا تکذیب کرده و می‌کشید.

امام جمعه اصفهان اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) از شیعیان می‌خواستند که اسرارشان را حفظ کرده و اسرار سخنانی بوده که باید زمان از روی آن بگذرد تا قابل فهم و پذیرش شود.

وی با اشاره به این مطلب که تاریخ تکرار می‌شود، افزود: حکمت بیان داستان‌های مختلف در قرآن همین بوده که تاریخ تکرار می‌شود و سنت‌های الهی ثابت هستند، بنابراین باید گذشته را مرور کنیم و با درس‌هایی که از آن می‌گیریم، آینده بهتری بسازیم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد بیان کرد: وعاظ باید متناسب با زمانه صحبت کنند، نه اینکه راجع به امام حسین(ع) صحبت کرده، ولی حسین زمانه خود را تنها بگذاریم.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) ظهر عاشورا نماز خود را در اول وقت به جا آوردند، تا به ما اهمیت این موضوع را یادآور شوند، حال بعضی ظهر عاشورا سنگ امام حسین (ع) را به سینه زده و عزاداری می‌کنند، در حالی که از نماز خود غافل می‌شوند.

امام جمعه اصفهان گفت: بر اساس این سنت، بسیاری از شبهات امروز نیز در کتب شهید مطهری پاسخ داده شده، بنابراین برای فهم دین مطالعه این کتب ضروری است.

رئیس هیئت مدیره مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: این مجموعه که در اوایل دهه 70 با محوریت آیت‌الله مهدوی‌کنی در تهران آغاز به کار کرده، در سال 1389 در اصفهان تأسیس شد.

محمد وحید صافی افزود: انقلاب اسلامی ما میراث‌دار اندیشه‌های نابی بوده که از دوران بعثت شروع شده و اندیشمندان مختلفی بر اساس آن اندیشه‌های اجتماعی اسلام کار کردند.

وی شهید مطهری را میراث‌خوار فلاسفه و اندیشمندان بزرگی چون غزالی، فارابی و خواجه نصیر دانسته و بیان کرد: به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنای فکری انقلاب اسلامی ایران شهید مطهری بوده، بنابراین برای تعمیق و تبلیغ این تفکر باید روی تفکرات شهید مطهری کار کنیم.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.