سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 19:00 - سه شنبه 14 بهمن 1393

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

الگوی کشت بر‌ اساس اقلیم کشاورزی اصفهان تنظیم شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کشاورزی استان اصفهان با توجه به منابع آبی نیازمند به الگوی کشت کارشناسی بر‌اساس اقلیم کنونی است.

به گزارش اصفهان شرق؛

مصطفی حجه‌فروش در دهمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی در حال تنظیم الگوی کشت برای استان اصفهان بوده و در این راستا اقدامات اولیه انجام شده است.

وی افزود: کشاورزی در استان اصفهان علاوه بر تأمین مواد غذایی استان و کشور به عنوان محفاظتی در برابر بیابانی شدن  زمین‌ها بوده و نباید این نقش را به آسانی فراموش کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان از آمادگی بخش خصوصی برای انجام پروژه‌های انتقال آب خبر داد و بیان کرد: پروژه بهشت‌آباد به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انتقال آب بوده که با کمک بخش خصوصی قابل انجام است.

مساله اصلی کشاورزی استان اصفهان تأمین آب است

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تصریح کرد: مساله اصلی کشاورزی استان اصفهان تأمین آب بوده و الگوی کشت باید بر‌اساس منابع آبی موجود و آینده برنامه‌ریزی شود‌.

مهدی بصیری گفت: زمانی می‌توان این الگو را ارائه کرد که میزان آب برای کشاورزی مشخص شود، در غیر این صورت این طرح قابل اجرا نیست‌.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند مساله رودخانه زاینده‌رود را برطرف کند و سایر دستگاه‌های دولتی و نظارتی باید به کمک بیایند.

کشاورزی در شرق اصفهان از پیشروی کویر جلوگیری می‌کند

لطف‌الله ضیایی، عضو کمیسیون کشاورزی در این جلسه اظهار داشت: کشاورزی در شرق اصفهان از پیشروی کویر جلوگیری و محیط زیست را نیز حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه باید به جای صادرات محصولات با آب‌بری بسیار‌، محصولات با مصرف کمتر آب مورد توجه قرار گیرد، افزود: صادرات یک کیلو هندوانه به منزله صادرات یک هزار و 500 لیتر آب به صورت مجازی است.

ضیایی با اشاره به چالش آب استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر 240 میلیون متر‌مکعب آب پشت سد زاینده‌رود بوده و این در حالی است که تا سال آینده 1.3 میلیارد متر‌مکعب آب وزارت نیرو متعهد است.

منبع: تسنيم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.