سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:58 - یکشنبه 12 بهمن 1393

نگرانی از سلامتی مردم نصف جهان به خاطر آلاینده‌های زیست محیطی

آلودگی کلانشهر اصفهان در حالی این روزها به نقطه اوج خود رسیده که بسیاری از کارشناسان و مسئولان اصفهان، عزمی همگانی برای رفع این مشکل را به عنوان راه حل آن می‎دانند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بر اساس اعلام سازمان محیط زیست کشور تعداد صنایع آلاینده اعلام‌شده توسط استان‌ها در سال 92 ، 3100 واحد است که تعداد این صنایع به ترتیب در استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و مرکزی بیشترین بوده است.

از سوی دیگر مدیرکل محیط زیست اصفهان اعلام کردذ که بیش از 30 درصد از صنایع آلاینده کشور در استان اصفهان تجمیع شده و به عبارت دیگر از مجموع 3 هزار و 200 صنعت آلاینده موجود در لیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، 948 واحد در استان اصفهان مستقر است.

در حال حاضر حدود دو سوم از واحدهای صنعتی و خدماتی در 6 درصد مساحت استان و به‌خصوص در کلان‌شهر اصفهان جمع شده‌اند که حدود 20 تا 30 درصد بار آلودگی هوای اصفهان را از آن خود کرده‌اند.

از سوی دیگر در اصفهان 900هزار خودرو و یک میلیون و 300هزار موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که به گفته مسئولان به همراه ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده‌ای که میانگین عمرش به حدود9سال می‌رسد، بار 75درصد آلودگی هوای اصفهان را به دوش می‌کشد.

جاری شدن آلاینده‌ها در زندگی مردم

پس از گذشت سالیان طولانی و گذشت حدود 20 تا 30 سال که استان اصفهان، گام‌های توسعه را شتابان، نامتوازن و بدون توجه به محیط زیست منطقه، طی کرد، امروز در جایگاهی قرارگرفته که بدون شک ظرفیتش برای هرگونه بارگذاری اضافه، تردد خودروی بیشتر و یا مهاجرت‌های جدید تکمیل است.

گواه این ادعا می‌تواند انعکاس این بارگذاری‌ها در زندگی و سلامت مردم استان و به‌ویژه کلان‌شهر اصفهان باشد زیرا نتیجه فعالیت صنایع، کارگاه‌های کوچک و بزرگ، کوره‌ها، معادن و تردد خودروها، ایجاد غبارهای سمی و سایر مواد آلاینده همانند نیتروژن، سولفور، بنزن، ترکیبات آروماتیک و دیگر مواد است.

بر اساس متون علمی،  آلاینده‌های هوا از نظر اثرات فیزیولوژیکی به 5 دسته تقسیم می‌شوند و خفه‌کننده‌ها که CO2، متان و سایر گاز‌های خنثی را شامل می‌شوند، تحریک‌کننده‌ها همانندso2 که مجاری فوقانی تنفسی را تحریک می‌کنند وNo2 که مجاری تحتانی تنفسی را تحریک می‌کنند از این موارد هستند.

همچنین سمومی همانند جیوه و سرب  که با حمله به ارگان‌ها باعث بیماری عضوی از بدن می‌شوند، ترکیبات مخدّر و بی‌هوش کننده مثل هیدروکربن‌های الیفاتیک کلره که روی اعصاب اثر می‌گذارند و مواد  بنزاپیرن، بنزن، هیدروکربن‌های عطری چند هسته‌ای که سرطانزا هستند نیز از این آلاینده‌ها به شمار می‌روند.

صنایع آلاینده علاوه بر آنچه گفته شد تولیدات میانی و محصول نهایی مانند فلوراید و ذرات هیدروکربن چند هسته‌ای، فلزات سنگین مثل کادمیوم و ترکیبات خطرناک دی اکسین هم وارد هوا می‌کنند و نتیجه تنفس این مواد آلاینده بیماری‌هایی است که در چند سال اخیر نه‌تنها در اصفهان که در سایر کلان‌شهرها نیز افزایش یافته است.

بیماری‌های غیرواگیر

به گزارش تسنیم، علت مرگ نیمی از دفن شدگان در آرامستان اصفهان بیماری قلبی عروقی است چراکه  رتبه نخست علت مرگ و میر در شهر اصفهان  بیماری قلبی عروقی است و انواع سرطان، حوادث و بیماری‌های تنفسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

البته آمار دقیقی از میزان مرگ و میر به علت آلودگی‌های زیست‌محیطی در دست نیست. تنها آمار قابل‌ملاحظه 2 سال قبل توسط سایت عصر ایران منتشر شد که بر اساس آن سالانه بیش از 5 هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی مرگبار هوا جان خود را از دست می‌دهند و این رقم در اصفهان بیش از 3 هزار نفر در سال است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که مطابق یک تحقیق انجام شده در سال90، ریسک آلودگی هوای اصفهان از پایتخت بیشتر است.

دیگر آمار قابل اعتنا در این حوزه دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اعلام شد که مطابق آن در سال 92 استان‌های تهران، اصفهان و فارس رکورددار ثبت فوت به علت بیماری‌های قلبی عروقی بوده‌اند.

به گزارش این دفتر، 4 علت نخست فوت در 8 ماه ابتدای امسال بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، حوادث غیرعمدی و بیمارهای دستگاه تنفسی بوده است.

81  هزار و 488 نفر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی معادل37.1 درصد، 23 هزار و 73 نفر به علت سرطان‌ها و تومورها معادل با 10.5 درصد،17 هزار و 861 نفر به علت حوادث غیرعمدی معادل با 8.1 درصد و 14 هزار و 971 نفر به علت بیماری‌های دستگاه تنفسی معادل با 6.8 درصد در 8 ماهه امسال در کشور فوت کرده‌اند و  سهم اصفهان از میان همه این آمارها، جایگاه سوم کشور است.

از سوی دیگر استان تهران با 31 هزار و 561ن فر،خراسان رضوی با 18 هزار و 336 نفر و اصفهان با 13 هزار و 976 نفر بیشترین آمار ثبت‌شده فوت را به خود اختصاص داده و  اصفهان همچنین رتبه دوم آمار فوت به علت مرگ قلبی را از آن خود کرده است.

تعداد وفات ثبت شده در سال 92 نسبت به سال قبل از آن 1.5 درصد رشد داشته و استان‌های تهران، اصفهان و فارس رکورددار ثبت فوت به علت بیماری‌های قلبی عروقی بوده‌اند و همچنین  سهم اصفهان از مرگ به علت مشکلات ریوی، جایگاه سوم کشور است.

بررسی‌ها و آمار دستگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که بیماری‌های دستگاه تنفسی بیشترین سهم علل فوت را در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان داشته است.

86 درصد از مردم اصفهان افزایش آلودگی هوا را لمس کرده‌اند

تمام این آمارها صرف‌نظر از هزینه‌های اجتماعی، آسیب‌ها و مشکلات خانوادگی، هزینه سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند که بدون شک، پیشگیری و حداقل جلوگیری از پیشروی بیشتر آلودگی هوا در زندگی مردم، می‌تواند بخشی از مشکل را برطرف کند.

تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه صنعتی اصفهان، نشان می‌دهد که 86 درصد مردم اصفهان،‌افزایش آلودگی هوا را لمس کرده‌اند و 50 درصد احساس می‌کنند که آلودگی هوا آن‌ها را افسرده می‌کند.

همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد که 60 درصد اظهار کرده‌اند که در هوای آلوده، خشونت در شهر بیشتر می‌شود و 60 درصد به‌صورت مستقیم از ناراحتی‌های پوستی و آسیب‌های ریوی ناشی از آلودگی هوا رنج می‌برند.

طرح جامع کاهش آلودگی هوا

طرح جامع کاهش آلودگی هوا با تمام نواقص نشان داد که مشکلی به عنوان آلودگی هوا در اصفهان پذیرفته شده و گام‌های مثبتی برای پایان دادن به این معضل پیچیده برداشته شده است.

طرح پایش شبانه واحدهای صنعتی، عدم صدور مجوز در شعاع 50کیلومتری شهر، پایان دادن به حکمرانی مازوت در نیروگاه‌ها، توجه به نوسازی و گسترش حمل‌ونقل عمومی،خود را در افزایش روزهای سالم نشان داد.

اما این حوادث فقط خاص اصفهان نیست که بی‌توجهی به ظرفیت‌های زیست‌محیطی مناطق و کلان‌شهرهای کشور و توسعه افسارگسیخته، چتری از معضلات و بیماری‌ها را بر زندگی مردم گسترده که تنها با عزم عمومی وضعیت بهتر می‌شود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.