سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - یکشنبه 12 بهمن 1393

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

۳۶۶ پروژه جهاد کشاورزی استان اصفهان افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: به مناسبت دهه فجر امسال، ۳۶۶ پروژه جهاد کشاورزی اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۸۶ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ قدرت‌الله قاسمی در نشست خبری افتتاح پروژه‌های جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: کشاورزی بخشی اثرگذار در اقتصاد کشور و منبع و منشأ نیاز مردم وخواستگاه تامین منبع غذایی کشور است.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزی استان اصفهان افزود: وسعت استان اصفهان 10.7 میلیون هکتار است که 5.6 درصد از کل کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین 569 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد که 5 درصد از کل اراضی کشاورزی کشور محسوب می‌شود و به لحاظ محدودیت منابع آبی، سطح کمتری از این سطح قابل کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه 6 میلیون تن تولید کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی، مرتعی و عشایری در اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: استان اصفهان با بارش سالانه کمتر از 120 میلی‌متر، منطقه خشک محسوب می‌شود و زارعت آبی ما بسیار بیشتر از زراعت دیمی است و عموما بیشتر از آب چاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به خشکسالی در چند سال اخیر گفت: با محدودیت آبی مواجه هستیم و امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه آب، بتوانیم با کاهش آب در حوزه اصفهان کاهش تولید نداشته باشیم و در حقیقت هنر ما در این است که با شرایط کم آبی و خشکی، سطح تولید کشاورزی را حفظ کنیم.

قاسمی به برخی از ظرفیت‌ها در بخش‌های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های انسانی و مراکز پژوهشی در سطح استان از امکانات بالقوه‌ای بهره‌مند است و به همین خاطر اصفهان را از بقیه استان‌ها متمایز کرده است. امکانات توسعه کشت محصولات استان، وجود منابع اقلیمی متفاوت، وجود بخش خصوصی توانمند و قرار گرفتن اصفهان در مسیر ترانزیتی کشور از جمله مزایای استان به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی که سبب حفظ منافع و بهبود تولید است، به سمت کشت‌های گلخانه‌ای می‌رود و با یک پنجم آبی که استفاده می‌کنیم، همان تولید را داریم. در حقیقت اگر کشت‌ها را به سمت گلخانه‌ای ببریم، بهره‌وری آب را 5 برابر کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به برنامه‌های این سازمان در استان افزود: توسعه روش‌های مبارزه بیولوژیک به جای مبارزه شیمیایی، از بین بردن دغدغه‌های مردم در جامعه برای تولید محصولاتی بدون آلودگی و بدون استفاده از سموم و کودهای کشاورزی، بیابان‌زدایی در مناطق بیابانی، توسعه مکانیزاسیون و سرمایه‌گذاری به منظور تولید ویژه محصولات بدون آلودگی و اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ما با چالش‌ها و محدودیت‌هایی از جمله محدودیت آب در منطقه اصفهان و به دنبال آن تغییر کاربری اراضی کشاورزی روبرو هستیم، افزود: امیدوار هستیم محدودیت آب به ویژه در مناطق مرکزی و در حوزه زاینده‌رود را با طرح 9 ماده‌ای حوزه آبریز زاینده‌رود به پیش ببریم، همچنین با محدودیت آب، انگیزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مناطق تفریحی بیشتر می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: در این زمینه استانداری و دستگاه قضایی استان به صورت جدی در حال پیگیری تخلفات در بحث اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آن هستند و تغییر کاربری اراضی در شهرستان‌های حوزه زاینده‌رود مشهودتر است و سالانه نزدیک به 2 الی 3 هزار پرونده داریم.

وی با بیان اینکه خاک، منبع تغذیه مردم در اولویت است، افزود: آلودگی شدید منابع آب و خاک به دلیل استقرار صنایع سنگین یکی از مشکلات سازمان است و بهره‌برداری غیر اصولی از آب‌های زیر زمینی و پائین رفتن سفره‌های زیر زمینی یکی دیگر از مشکلات ما به شمار می‌رود که این امر، مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به فرارسیدن دهه فجر خاطرنشان کرد: 366 پروژه را با هزینه‌ای بالغ بر 86 میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد که این مهم از هفته دولت تا فجر امسال است.

وی افزود: و از مجموع ۳۶۶ پروژه، شهر اصفهان با 133 پروژه بیشترین تعداد را دارد، همچنین در این زمینه 271 پروژه ازآب و خاک و امور مهندسی، منابع آبخیزداری 29، تولیدات دامی 26، تولیدات گیاهی 18، مجمع امور عشایری 17 و مدیریت صنایع کشاورزی 5 پروژه بوده و جمع هزینه پروژه‌های سازمان از دهه فجر سال 92 تا دهه فجر سال جاری، 750 میلیارد تومان بوده که شامل 620 پروژه می‌شود.

قاسمی با اشاره به سامانه نوین آبیاری تصریح کرد: در سال 93 نگاه ویژه‌ای در کل کشور و اصفهان به تامین اعتبار مورد نیاز برای سامانه های نوین آبیاری شده و بالغ بر 1300 میلیارد تومان بودجه برای این بخش در نظر گرفته شده که سهم استان اصفهان 100 میلیارد تومان بوده و ما از نظر اعتبار هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت استان در زمینه دام و طیور خوب است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان با تولید یک میلیون و 88 هزار تن شیر در سال از مجموع 8.3 میلیون تن شیر تولیدی کل کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته و گوشت قرمز با افزایش 6 درصدی نسبت به سال گذشته 66 هزار و 700 تن تولید داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در زمینه طیور، رتبه نخست تولید گوشت مرغ با 165 هزار تن، رتبه سوم تولید تخم مرغ با 90 هزار تن و رتبه نخست تولید گوشت بوقلمون با تولید 7 هزار تن را در کشور داشته‌ایم.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.