سرویس: تولیدی » خبر پوششی 23:06 - جمعه 10 بهمن 1393

دبیر کل خانه کشاورز کشور:

احیای گاوخونی در صرفه جویی 25 درصدی بالا دست زاینده رود محقق می شود

دبیر کل خانه کشاورز کشور گفت: بی توجهی به حفظ محیط زیست و برنامه ریزی های صورت گرفته بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین موجب آن شده است که منابعی برای نسل آینده باقی نماند.

به گزارش اصفهان شرق: دکتر عیسی کلانتری در همایش تالاب ها که در 10 بهمن ماه 93 در سرزمین وسیع و خشک گاوخونی برگزار شد با اشاره به عدم توجه به اصول توسعه پایدار اظهار داشت: بی توجهی به حفظ محیط زیست و برنامه ریزی های صورت گرفته بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین موجب آن شده است که منابعی برای نسل آینده باقی نماند.

دبیر کل خانه کشاورز با توجه به مصرف 75 درصدی آبهای شیرین زیر زمینی کل کشور طی 35 سال اخیر تصریح کرد: طی 8 سال گذشته 75 میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشور به تاراج رفت و این در صورتی بود که از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود 35 سال قبل اضافه ی مصرف از منابع آبی کشور احساس نمی شد.

وی افزود: نسل امروز با سوءاستفاده از تکنولوژی و محدودیت های سیاسی بین الملل جهت رفع نیازهای روزمره اقداماتی را انجام داد که خشکی زاینده رود تا تالاب گاو خونی را سبب ساخت و در این رابطه رسم امانت داری به خوبی ادا نشده است.

کلانتری با ذکر مصرف 85 در صدی ایران از آبهای تجدید پذیر اذعان کرد: در عرف بین الملل دنیا استفاده ی 20 درصدی از آبهای تجدید پذیر تهدیدی را برای کشورها به وجود نمی آورد ولی مصرف ایران بالاتر از 85 درصد مصائبی را دامنگیر کشور کرده است که ادامه این روش همه ی ایران را طی سالهای آتی به گاوخونی خشک و بی آب مبدل می کند و تمام مشکلات به علت استفاده ی غیر قانونی و دزدی از حقوق نسل بعد توسط نسل حاضر است.

وی بیان کرد: در حوضه ی گاوخونی به اندازه ی کافی آب از سرچشمه کارون منتقل شده است و هیچ پتانسیل برای ورود آب به زاینده رود وجود ندارد و لیکن دولت می بایست حق قانونی حقابه داران را به قیمت روز پرداخت و با کاهش 25 در صدی مصرف آب در بالا دست به احیای گاو خونی اقدام کند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ی ارومیه با اشاره به اصلاح سیاست های اجرایی در حوضه ی آبی اصفهان خاطر نشان کرد: احیای شرق اصفهان و گاو خونی کار ساده ای است و مردم می بایست حق و حقوق خود را از حاکمیت بخواهد همچنین در این رابطه مسئولان با مدیریت صحیح و جلو گیری از اضافه برداشت های بالا دست بهره برداران پایین دستی را به حق خود شان برسانند و کشوری پویا را برای مردم به ارمغان آورند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.