سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - شنبه 11 بهمن 1393

5 نکته جالبی که در مورد خون نمی دانستید

خون به واسطه گردش در داخل رگ های خونی عامل اصلی توزیع مواد غذایی، اکسیژن و حرارت در بدن و انتقال دی اکسید کربن و مواد زاید حاصل از فعالیت سلول ها از بافت ها به سایر ارگان ها است. بدون خون ، اکسیژن و سوخت لازم به سایر اندام ها منتقل نخواهد شد و در واقع ادامه حیات غیرممکن خواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ در هر دو ثانیه یک نفر در دنیا نیاز به خون دارد و هر روز حدود 41 هزار گیرنده خون داریم. خون برای بقای زندگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در این مطلب با 7 نکته جالب در مورد آن بیشتر آشنا می شویم:
هشت درصد از وزن بدن را خون تشکیل می دهد
5 نکته جالبی که در مورد خون نمی دانستید
خون 7 الی 8 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد و حجم آن در یک فرد بالغ با وزن 60 تا  70 کیلوگرم بطور متوسط  بین 4 تا 5 لیتر است. همچنین حجم خون در بدن یک کودک متوسط با وزن حدود 35 کیلوگرم، نصف یک فرد بزرگسال است.
0.2 میلی گرم طلا در خون شما وجود دارد
5 نکته جالبی که در مورد خون نمی دانستید
بله، تعجب نکنید بدن شما حاوی طلا است که اکثر آن در خون وجود دارد.
آب نارگیل را می توان در شرایط اضطراری به عنوان جایگزین پلاسمای خون استفاده کرد
5 نکته جالبی که در مورد خون نمی دانستید
پلاسما 55 درصد خون را تشکیل می دهد. مایعی است که 91 درصد آن را آب، 7 درصد آن را پروتئین ها، یک درصد آن را املاح معدنی و یک درصد بقیه را ویتامین ها، مواد قندی و مواد لیپیدی، هورمون ها و اسیدهای آمینه تشکیل می دهند. اما نکته بسیار جالب این است که آب نارگیل دارای ویژگی های بسیار نزدیک به پلاسما خون انسان است که می توان با خیال راحت به طور مستقیم به جریان خون تزریق شود.
افزایش حجم خون زنان باردار در هفته 20 بارداری
5 نکته جالبی که در مورد خون نمی دانستید
حجم خون یک زن باردار در دوران بارداری تا حدود 50 درصد افزایش پیدا می کند. در حقیقت این حجم اضافی خون برای ارایه خون رسانی بهتر به رحم و جفت است. در پایان بارداری، رحم یک خانم یک پنجم خون قبل از بارداری خود را دریافت خواهد کرد.
گروه خونی شما می تواند باعث افزایش مشکلات حافظه ای شود
5 نکته جالبی که در مورد خون نمی دانستید
بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان افرادی که دارای گروه خونی AB هستند دو برابر بیشتر از کسانی که گروه خونی آنها O است، دارای مشکلات حافظه ای هستند. علاوه بر این افرادی با گروه خونی AB مستعد ابتلا به لخته شدن خون و در نهایت حملات قلبی و سکته مغزی هستند.
منبع:دانا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.