سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - شنبه 11 بهمن 1393

یک کارشناس دینی

علت اصلي طلاق‌ها، معیارهای غلط و غیردینی در ازدواج است

یک کارشناس دینی ضمن تاکید بر اهمیت آشنا ساختن جوان‌ها با معیارهای اسلامی برای انتخاب همسر، گفت: در بسیاری از طلاق ها، علت اصلی متارکه، معیارهای غلط و غیر دینی از طرف جوان‌ها و خانواده ها است، به همین دلیل نیاز است که شرایطی فراهم شود تا جوانان با اهمیت معیارهای اسلامی در زمینه ازدواج بیشتر آشنا شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ همان طور که عواقب طلاق و متارکه در تمام لایه های جامعه اثرگذار است و جامعه را به شکل های گوناگون تهدید می کند، پیامدهای تشکیل خانواده سالم هم برای تمام شهروندان در همه شئون جامعه نیز، امری غیرقابل انکار است. از همین رو با حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، مدیر مدرسه قرآنی ثامن الحجج اصفهان به گفتگو نشستیم.
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام چیست؟
همه ملاک‌های دین اسلام در رابطه با انتخاب همسر را در دو معیار تقوی و اخلاق حسنه باید خلاصه کرد. در همین رابطه نقل است که شخصی نزد معصوم آمد و عرض کرد، شخصی به خواستگاری دخترم آمده آیا دخترم را به همسری او در بیاورم یا نه؟ و معصوم پاسخ داد تحقیق کن اگر او متقی و با اخلاق است، می توانی دخترت را به همسریش در بیاوری، چرا که اگر او حتی نتواند دخترت را خوشبخت کند و او را دوست نداشته باشد، به همسرش ظلم نمی کند و با او سوء معاشرت ندارد. هر چند در این باره این نکته را باید متذکر شد برای انتخاب همسر در مرحله اول باید تقوی و بعد اخلاق شخص را در نظر گرفت.
اخلاقی که مورد نظر دین اسلام برای ازدواج است، شامل چه ویژگی‌های می شود؟
توانایی سازگاری عاطفی داشتن، داشتن رابطه ای سالم و پویا با مردم و همکاران، خوش اخلاق و خوش برخورد بودن همه و همه از جمله مواردی است که زیر بنای این اخلاق قرار می گیرند.
معیارهایی که برای انتخاب همسر معرفی شده، چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند فقط در مورد دختران بسیار تاکید شده که از لحاظ خانوادگی نیز خانواده اش بسیار مهم است که با تقوی باشند.
برای آشنایی جوانان با این معیارها چه کارهایی باید انجام شود؟
در درجه اول خانواده ها باید خودشان برای فرزندان‌شان الگو باشند و معیارهای ازدواج را براساس اسلام قرار دهند، در درجه بعدی جامعه می تواند با معرفی این الگوها به شکل های گوناگون جوان ها را هدایت کند. به عنوان مثال رسانه ها می توانند هم از خانواده هایی که برای ازدواج معیارهای خود را بر اساس معیارهای اسلامی بنا نهادند و اکنون زندگی خانوادگی موفقی دارند مصاحبه به عمل بیاورند و هم می توانند با خانواده هایی که روش متفاوتی را برگزیدند و اکنون زندگی خانوادگی‌شان به بن بست رسیده را به مردم به ویژه جوانان معرفی کنند، تا جوان ها به طور ملموس با اهمیت بها دادن به معیارهای اسلامی آشنا شوند. برای مثال چه طور مشاوره های پیش از ازدواج در زمینه های مانند مشاوره های ژنتیک اجباری است، بنابراین در این جهت نیز می توان مشاوره های پیش از ازدواج را برای جوان ها اجباری و الزامی کرد و در این کلاس‌ها با استفاده از استادان متخصص حوزه و دانشگاه و کارشناسان آگاه به مسایل دینی، جوان ها را با معیارهای واقعی دین اسلام و تاثیرات آن در جهت یک زندگی موفق آشنا کرد.
رسانه ها در این زمینه چه کارهایی انجام داده اند؟
متاسفانه در این باره رسانه ها بسیار بهتر از این می توانستند عمل کنند، برای مثال در سریال های امروز پدیده تجمل گرایی و تجمل پرستی زیاد مشاهده می شود، در حالی که همین ترویج تشریفات و تجملات، به تعبیری ترویج الگوهای غلط و نادرست است، مثلا فقط در ایامی مانند ماه مبارک رمضان و یا ماه محرم، صدا و سيما دغدغه اش در سریال‌ها بیان مسایل مذهبی و اعتقادی بوده است. و دلیل این امر هم مشخص است چرا که کارگردان ها و فیلمنامه نویس های ما در همین جامعه رشد و نمو کرده اند، در حالی که از اهالی هنر انتظار می رود، در این موارد پیش قدم باشند و بتوانند با فرهنگ سازی مناسب و به موقع جوان ها و خانواده ها را از آسیب های احتمالی به دور دارند.
تا چه اندازه بها دادن به معیارهای پیش از ازدواج و آشنایی با این معیارها می تواند، در جهت پیشگیری از طلاق موثر و سودمند واقع شود؟
بسیار زیاد. از قدیم گفته اند خشت اول چون بنهاد معمار کج؛ تا ثریا می رود دیوار کج؛ به عبارتی هرچه معیارهای پیش از ازدواج محکم تر و و آگاهانه تر باشد مطمئنا بنای خانواده محکم تر است. موضوعی که در تمام تحقیقات به اثبات رسیده است. حتی در این زمینه روایت داریم که اگر فردی بنای ازدواجش را بر زیبایی ظاهر و ثروت بگذارد، نمی تواند زندگی موفقی داشته باشد.
چرا در موقع آگاه سازی و اطلاع رسانی بیشتر از نقطه نظرات روانشناسان غربی استفاده می شود؟
از نقطه نظرات روانشناسان غربی زیاد استفاده می شود، به این دلیل که دانشمندان غربی توانسته اند دانش و محصولات خود را به شکل باورپذیر و جذاب به دیگران معرفی کنند، اما این اتفاق هنوز در جامعه ما آن طور که باید نیفتاده است، یعنی ما داشته ها و معلومات دینی و اسلامی خود را نتوانسته ایم به بهترین وجه به جوان ها ارایه دهیم، مثلا مي بينيم كه هر کارشناس دینی که سخنرانی هایش ملموس‌تر بوده است، بهتر توانسته با مردم و جوان ها ارتباط برقرار کند.
چند کتاب براي آشنایی جوان ها با الگوهای زندگی اسلامی معرفی کنید؟
بهشت خانواده از آقای مصطفوی، آداب ازدواج از محمد امین گلستانی، دانستنی‌های ازدواج از واحد تحقیقات قائمیه و کتابی هم آیت ا… امینی نوشته اند، که کتاب مناسبی است.

ازدواج و زوجیت و تشکیل خانواده آرزوی هر انسانی است، بنابراین با یک مصاحبه و گزارش نمی‌توان موضوع را پایان یافته تصور کرد، پس باب سخن همچنان باز است…

منبع:ایمنا

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.