سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 23:35 - جمعه 10 بهمن 1393

همایش تالاب گاوخونی برگزار شد:

چشمان ترک خورده گاوخونی به همایش تالاب خیره ماند/ برخی فعالان غایب بودند

همایش تالاب گاوخونی با شعار تالاب ها برای آینده ما با حضور جمع کثیری از دوستداران محیط زیست برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق: جمعه مصادف با دهم بهمن ماه 93 همایش تالاب گاوخونی در کنار مادربزرگ پیر زاینده رود برگزار شد. این همایش از ساعت 9 صبح تا 13 در فضای گاوخونی و از ساعت 14 تا 17 در زمینه نشست علمی در اداره آموزش و پرورش ورزنه اجرا شد.

برای آنها که بعد از چند سال خشکسالی قدم به تالاب می گذاشتند دیدن صورت چروکیده گاوخونی سراسر حزن و اندوه در پاره ای از بی مدیریتی ها در این حوضه بود و برای شهروندانی از دیار کویری ورزنه، خشکی تالاب، مصداقی از زیاده روی برخی در بالا دست زاینده رود و کم شدن رزق تالاب در پایین دست مطرح می شد.

سال گذشته همایش تالاب در دانشگاه ازاد خوراسگان به شیوه ی آکادمیک برگزار شد تا درد خشکی گاوخونی را در بین مقالات ارائه شده به همایش و سخنان اساتید برجسته محیط زیست عنوان کند، فارغ از این که عده ای در شرق اصفهان لحظات را شماره می کنند تا اجتماعی بزرگ در کنار بزرگترین منبع گردشگری ورزنه به وجود آید و گاوخونی به یکباره، ترک کردن از لیست کنوانسیون رامسر را بر ماندن ترجیح ندهد.

نام همایش که می آید ناخودآگاه دخل و خرج های بسیاری ذهن هر فردی که برای یک بار در این جلسات شرکت کرده باشد را درگیر میکند و اگر بداند نتیجه ی همایش در سخن و حرف زدن تنها خلاصه می شود، شرکت نکردن در جلسات را ترجیح میدهد.

 

از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است…

همایش 93 تالاب باشکوه تر از هر سال در جمع دوستداران، اندیشمندان، دانشگاهیان و مسئولان ارشد کشوری و استانی به همت قهرمان تالاب ورزنه( رضا خلیلی ورزنه) و دیگر ارگان های ذیربط برگزار شد.

چادر سفیدان ورزنه ای ماهی یونسی شده بودند که در خشکی تالاب حرکت می کردند تا به جهانیان ثابت کنند که تالاب در حال مرگ است.

سخن ابتدایی مجری برنامه و مسئلولان هم دال بر مشکلات عدیده ی تالاب و حوضه آبریز زاینده رود بود و تاکید اصلی برخی مسئولان، صرفه جویی 25 درصدی بالا دست بدون اشاره به اینکه راهکار بعدی در این زمینه چیست، عنوان شد.

 

احیا کنیم تا بماند…

زنجیره انسانی تالاب گاوخونی نشان از دغدغه مند بودن مردم و مسئولان در احیای شاخص زیست محیطی بود و این را می توانست از نگاه مرد و زن حاضر در همایش به خوبی درک کرد.

آنچه که در این همایش به چشم نیامد، نگاه تالاب گاوخونی به دستانی بود که در هم تنیده شده و صدای زنده بودن تالاب سردادند، مسلما اگر در این همایش تالاب زبان باز می کرد درد انتظار چندین ساله از وعده ها را به گوش همگان می رساند تا بدانند بعد از همایش آنچه مهم است، پیگیری مسئولان در تحقق حرف هایی است که در گرداگرد تالاب بیان شد و هزاران گوشی که سخنان مسئولان مبنی بر پیگیری در جهت احیای گاوخونی را شنید و منتظر عمل می ماند.

 

نشست علمی و اشکی که برای تالاب ریخته شد…

بعداز همایش سه ساعته در تالاب و صرف نهار در دانشگاه پیام نور ورزنه، نشست علمی برگزار شد تا در محیطی آرام به تحلیل برخی مسائل با دید علمی بپردازند.

دکتر جلالیان، دکتر خاتون آبادی و احیاگر تالاب جنوب کشور به سخنرانی پرداختند و برخی که حس غم ناشی از خشکی تالاب، مجال را از آنها گرفته بود، اشکی به وسعت مصائب تالاب ریختند.

در ضمن گروه سرودی که در ابتدای نشست به اجرای برنامه پرداخت فضای سادگی و اخلاص را بیش از پیش به نمایش گذاشت، آوازی که از دهان کودکان ورزنه ای با احساسی که با تمام وجود لمس می کردند بیرون آمد، همه را متحول کرد.

 

غایبان کجا بودند…

در همایش تالاب همه بودند ولی برای ما علامت سوالی پدید آمد که جای برخی افراد که دستی بر فعالیت های احیای زاینده رود دارند خالی بود.

همایش در روز جمعه برگزار شد و مسلما امام جمعه ورزنه که تا دو هفته قبل از همایش از مصیبت های وارده به تالاب و کشاورزی سخن می گفت و پیگیر احیای تالاب بود، دلیلی خاص برای عدم حضور در همایش  داشت، زیرا غیبت ایشان در همایش به خوبی مشاهده شد.

مهندس امینی و دکتر بصیری که طی سفری به ورزنه به همراه خبرنگاران، دلسوزانه از مشکلات تالاب گفته و به واکاوی مسائل پیرامون خشکسالی پرداختند از دیگر غایبان در همایش بودند، که شاید عدم حضور این گرامیان هم دلیلی برای خود داشت که فعلا جای علامت سوال را باقی می گذارد.

 

مسئولان اجازه…

همایش پس از 9 ساعت اجرا و یک ماه برنامه ریزی و تلاش برای برگزاری هر چه بهتر به پایان رسید ولی انچه مهم و ضروری به نظر می رسد خواسته ی مردم گرامی از مسئولان است.

مردم احیای دائم گاوخونی و ورود اب به زمین های خشک کشاورزان شرق اصفهان را از مسئولان حاضر در جلسه اعم از دکتر کلانتری، مهندس ظهرابی تقاضا دارند و نجات جان هزاران مرد و زن شرق اصفهانی را از کسانی که دستی بر علم و تحلیل صحیح مشکلات دارند می خواهند.

مسئولان میبایست با جدیدت به عملیاتی کردن صحبت های خود برآیند تا خدایی ناکرده وعده ای به وعده های هزار شب شرق اصفهان اضافه نشود.

در ضمن همه خواستار احیای تالاب و تصویب طرحی در زمینه احیای گاوخونی می باشند تا ریزگردها به تهران نرسیده کاری برای شرق اصفهان کنید.

 

وسلام

 

 

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.