اصفهان شرق

کاهش مصرف آب در صنعت دام و طیور اصفهان عملیاتی شود

کدخبر: 51745
1393/11/11 در ساعت 09:00

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در دیدار محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور به تشریح وضعیت استان پرداخت و خواستار ارائه طرح‌های مطالعاتی در مورد کاهش مصرف آب در بخش دام و طیور شد و اظهار داشت: اصفهان دارای 2 روی سکه است که یک روی آن مملو از مزیت و ظرفیت در بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی است.

وی افزود: روی دیگر آن مشکلات و مسائلی است که در طول سنوات گذشته به وجود آمده و فقدان مدیریت یکپارچه بر حوزه آبریز زاینده‌رود، ‌تغییر اقلیم و خشکسالی بر آن دامن زده است.

استاندار اصفهان با اشاره به منابع و مصارف بیان کرد: ما باید علاوه بر حفظ منابع موجود، در فکر افزایش منابع و کنترل مصارف نیز باشیم، تا بتوانیم تعادل را برقرار کنیم.

وی به مواردی همچون کاهش 20 درصدی مصرف آب در بخش شرب، ایجاد سیستم‌های کاهنده و برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین بدون کاهش محصول در راستای کنترل مصارف آبی اشاره و افزود: در بخش دام و طیور باید با ارائه طرحی برای کاهش مصرف آب  زمینه این مسئله فراهم شود زیرا اصفهان در زمینه تولید شیر، مرغ، بوقلمون و گوشت در کشور حائز رتبه‌های برتر است.

زرگرپور بیان کرد: باید ضمن حفظ سطح تولیدات دامی و حتی افزایش تولیدات،‌ در مصرف آب این حوزه مثلا با استفاده از علوفه‌های با نیاز آبی کمتر، صرفه‌جویی شود.

وی تصریح کرد: موضوع آب کاملا جدی است و باید در همه بخش‌های مصرف کننده از جمله بخش دام و طیور،‌ صرفه‌جویی صورت پذیرد تا تعادل مناسب بین منابع و مصارف ایجاد شود.

استاندار اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان راه دیگری به جز پذیرفتن مسئله کم آبی و بی‌آبی وجود ندارد و با باور به این مسئله می‌توانیم با آن سازگار شده و به کمک تکنولوژی و دانش مشکلاتمان را برطرف کنیم.

وی بر حرکت به سمت مطالعات و پژوهش‌های بیشتر در خصوص کم‌آبی تأکید کرد و افزود: در بخش دامپروری نیز می‌توان با به کارگیری دانش،‌ فناوری و نوآوری، صرفه‌جویی و مصرف بهینه را نهادینه کرد.

زرگرپور بیان کرد: از ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور می‌خواهیم به عنوان پایلوت نحوه کاهش مصرف آب در صنعت دام و طیور را بررسی کند و نتیجه طرح‌های مطالعاتی خود را برای اجرا ارائه کند.

محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز در این دیدار اظهار داشت: خوشبختانه اصفهان در حوزه‌ صنعت دام و طیور، هم در تولید دانش و تکنولوژی و هم در زمینه تولیدات دامی توسعه و پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: فعالان صنعت دام‌ و‌ طیور باید به سمتی حرکت کنند که علاوه بر کاهش مصرف آب،‌ تولیدات را افزایش داده و تولید سلامت محور را سرلوحه خود قرار دهند.

صفری با اشاره به اینکه سازمان نظام دامپزشکی، سازمانی غیردولتی تلقی می‌شود، تصریح کرد: امروز باید تولیدات را ساماندهی نمود و با توجه به اهمیت سلامت انسان، ‌تولیدات سلامت محور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصفهان در تولید شیر کشور رتبه اول را داراست،‌ حضور 109 شرکت از سراسر کشور و کشورهای خارجی در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی را فرصت مناسبی  برای توسعه‌ی دانش و تکنولوژی در این بخش دانست.

انتهای پیام

منبع:تسنیم