سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 22:15 - چهارشنبه 08 بهمن 1393

حضور دبیرکل خانه کشاورز کشور در همایش تالاب گاوخونی:

نفس های آخر گاوخونی در میزبانی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، دریاچه ای که برایش سنگ تمام گذاشتند، امروز میزبان تالابی از شرق اصفهان می باشد که برای بدرقه اش لحظات به شماره افتاده است.

اصفهان شرق/ همایش تالاب گاوخونی با هماهنگی بسیاری از ارگان ها در تاریخ 10 بهمن 1393 در کنار تالابی خشک و سوزان برگزار می شود.

نگارش تک تک لوگوهای هماهنگ کننده این همایش در زیر بنر همایش نشان از حضور مسئولان و کارشناسانی از نهادهای ذیربط دارد تا بتوان خشکی و بی تفاوت رد شدن های چند ساله از کنار تالاب گاوخونی را برای دقیقه ای پررنگ تر کرد.

روز جمعه زنجیره انسانی در اطراف تالاب به نشانه ی زنده ماندن این سرمایه ارزشمند تشکیل خواهد شد ولی امروز اگر صدها هزار نفر دور هم جمع شوند، قطعا نمی توانند تالاب را احاطه کنند زیرا خشکی گاوخونی وسیع تر از آن شده که بتوان با زنجیره ای دور تا دور آن را پر کرد.

زمانی که خبر از احیای دریاچه ارومیه آمد، هزاران فکر در ذهن افرادی زده شد که مرگ سخت گاوخونی در سایه ی خشکی زاینده رود را می دیدند و نمی توانستند فریاد “کمک” سر دهند.

اولين كنفرانس خبري ستاد احياي درياچه اروميه در 17 اردیبهشت امسال با حضور دبير ستاد احیای دكتر عيسي كلانتري، در دانشگاه شریف برگزار شد و آن زمانی بود که ماهها از تصویب شورای 9 ماده ای زاینده رود توسط استاندار اصفهان می گذشت.

 

دکتر عیسی کلانتری در اولین کنفرانس خبری دریاچه ارومیه در دانشگاه شریف:

منبع خبر: اینجا

(( دکتر کلانتری در اولین کنفرانس خبری گفت: كشاورزي غيراصولي و گذشته از آن سدسازي بي ضابطه به واسطه بي‌كفايتي و مديريت غلط سازمان حفاظت محيط زيست يكي از مهم‌ترين عوامل تشديدكننده بحران اروميه است.

وی در همان جلسه خاطرنشان کرد: ما قبل از تحقيقات ستاد احيا نمي‌دانستيم كه اصلاً درياچه اروميه قابل احيا هست يا نه و اين مشكل بزرگ ما و مديران قبلي بود اما در اين ستاد ما با بيش از 450 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها، صاحبنظران و متخصصين دستگاه‌هاي مختلف ارتباط برقرار كرديم. افرادي در خارج از كشور به ما پيوستند و اطلاعات ارزشمندي به ما منتقل كردند و در حال حاضر ما راهكارهاي خوبي براي احيا داريم.

وي با اعلام اين خبر كه امسال20 ميليارد تومان بودجه جهت مطالعات در خصوص درياچه اروميه اختصاص داده‌اند، افزود:آقاي رئيس‌جمهور به ما گفت شما راهكار را پيدا كنيد، تأمين بودجه و اعتبار با من. ايشان عزم جدي براي حل معضل درياچه دارد و اين به سوابق ايشان در شوراي عالي امنيت ملي برمي‌گردد. به اين مفهوم كه ايشان مي‌دانند جابه‌جايي 6 ميليون نفر حاشيه‌نشين درياچه اروميه يعني چه.))

 

دکتر عیسی کلانتری امروز در همایش تالاب گاوخونی در ورزنه:

وقتی خبر حضور دکتر کلانتری دبیر خانه کشاورز کشور را از زبان ورزنه ای های گرامی شنیدیم، صحبت های اردیبهشت دکتر به عنوان دبیر احیای ستاد دریاچه ارومیه برای ما تازه شد.

دکتر آنجا گفته بودند که نمی دانستیم دریاچه ارومیه قابل احیا است ولی با مشارکت های فراوان و نگاه رییس جمهوری این اقدام مثبت و مفید صورت گرفت، ولی امروز ما به دبیر کل خانه کشاورز کشور که برای دیدن خشکی تالاب و شرکت فعال به همایش می آیند، می گوییم، امروز همه می دانند گاوخونی چندسالی است که با مرگ جدی دست و پنجه نرم می کند و امروز برایش همایشی در گرداب ترکهای خشک خواهند گرفت تا شاید نتیجه ای برای تاخیر از خروج کنوانسیون رامسر باشد.

حضور دبیر احیای دریاچه ای در شمال غربی کشور به تالاب و دیدن وضع بد گاوخونی و بازگو کردن آن به مسئولین کشور به خوبی منعکس کننده سختی تالاب گاوخونی می باشد تا با نگاه عملیاتی برای گاوخونی قدم بردارند زیرا اگر جابه جایی 6 میلیون نفر از حاشیه نشینان دریاچه ارومیه سخت بود، باور کنید جابه جایی میلیون ها اصفهانی سخت تر است زیرا غبار ناشی از ریزگردهای تالاب روزی به تهران هم می رسد و  کل کشور درگیر خشکی گاوخونی عزیزمان می شود.

 

راهکار عملی دهیم که گاوخونی نفس های آخر را می کشد

این متن کوتاه دلونشته نبود،…..هر چه بود و مطرح شد، نظری کوتاه بر همایش تالاب و حضور مسئولین علی الخصوص دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه را عنوان کرد تا بتواند موثر و سودمند در جهت احیای تالاب گاوخونی براید و از کنار همایش امسال، بتوان نظرات، پیگیریهای سودمند و عملیاتی در جهت احیای مادر بزرگ پیر زاینده رود دهد و جوابی متفاوت به گوش هزاران حرف و نقد بیشمار در رابطه با تالاب و خشک شدن چندساله به ضمیمه ریزگردهایش برساند.

به امید حضور مسئولان و کارشناسان از نهادها، ارگان ها و سازمان های کشوری و استانی در احیای هدفمند و دائم تالاب خشک و بی آب گاوخونی…………….

 

Vater-Markjhgj Vater-Markhfhgf Vater-Markhj2 Vater-Markhjjf

 

 

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “نفس های آخر گاوخونی در میزبانی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه”

  1. یک ورزنه ای گفت:

    اینکارها فقط سیاسی است. وما مردم چقدر بدبختیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.