سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - سه شنبه 07 بهمن 1393

کارشناس محیط زیست

هیچ تنوع زیستی به تالاب بین‌المللی گاوخونی مراجعه نمی‌کند

کارشناس محیط زیست آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست گفت: از حدود پنج سال گذشته تاکنون تالاب بین‌المللی گاوخونی به شوره‌زار تبدیل شده است و در حال حاضر هیچ تنوع زیستی به تالاب بین‌المللی گاوخونی مراجعه نمی‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ امیر فرح‌نسب با اشاره به دهم بهمن ماه به عنوان روز جهانی تالاب‌ها اظهار کرد: تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های بین‌المللی است که طی چند سال گذشته به دلیل نبود آب خشک شده است.

وی با اشاره به اهمیت و نقش تالاب‌های بین‌المللی اضافه کرد: عمده تالاب‌ها و به ویژه تالاب‌های بین‌المللی زمانی که سه پارامتر یا یکی از سه شاخصه آب، خاک و پوشش گیاهی را از دست بدهند، وارد لیست مونترو ریکورد می‌شوند و این تالاب‌ها باید در طول مدت زمان قانونی مشخص شده احیاء شوند.

کارشناس محیط زیست آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست تصریح کرد: تالاب بین‌المللی گاوخونی زیستگاه و بیتوته‌گاه اصلی پرندگان آب‌چر و کنار آب‌چر بوده است که نبود آب سبب مهاجرت این پرندگان شده است.

وی با تاکید بر اینکه از حدود پنج سال گذشته تاکنون تالاب بین‌المللی گاوخونی به شوره‌زار تبدیل شده است، ادامه داد: عرصه خاک این تالاب شور است و در حال حاضر هیچ تنوع زیستی به تالاب بین‌المللی گاوخونی مراجعه نمی‌کند.

فرح‌نسب با بیان اینکه زمانی که گونه‌های مهاجر به تالاب بین‌المللی گاوخونی مراجعه می‌کنند و با عرصه خشک تالاب مواجه می‌شوند، این گونه‌ها مسیر خود را تغییر می‌دهند و به تالاب‌های دیگر مراجعه می‌کنند، تاکید کرد: آب، خاک و پوشش گیاهی سه شاخصی است که یک تالاب را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه به گفته مسئولان و متولیان امر در کارگروه‌های رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود مقرر شده است که پارامتر‌های تأمین آب برای تالاب بین‌المللی گاوخونی ارائه شود، افزود: در حال حاضر تأمین آب برای تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارش‌های فصلی است.

کارشناس محیط زیست آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست و فعال زیست محیطی گفت: بسیاری از گیاهان شور اطراف مسیر تالاب بین‌المللی گاوخونی به دلیل نبود آب در عرصه تالاب از بین رفته و نابود شده‌اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.