سرویس: اجتماعی 02:24 - یکشنبه 19 آبان 1392

در روستاي ما لواجرد در حال بازسازي است

بازسازی کبوتر خانه ای به قدمت 700 سال

بازسازي و مرمت كبوترخانه با قدمت 700 ساله در روستاي ما لواجرد جرقويه در حال انجام است.

yy
برج های کبوتر یا کبوترخانه ها بناهایی هستند که عمد تا در مناطق مرکزی ایران در اطراف مزارع و باغات ساخته می شده اند. این بناها معمولا شکل یکسانی دارند، ولی حجمشان با هم متفاوت است. کاربرد آنها گردآوری کود پرندگان برای استفاده در زمین های زراعی بوده است. شیوه کار به این صورت بوده که کشاورزان با ساختن این بناها در کنار مزارع خود، آنها را به پناهگاه پرندگان تبدیل و ضمن حفاظت از این حیوانات و تامین خوراک آنها، کود مورد نیاز مزرعه خود را نیز تأمین می کرده اند. تعداد زیادی از این برج ها در شهر اصفهان و اطراف آن قرار  دارد اما بسیاری از آنها بازسازی و مرمت شده اند و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می آیند در همين راستا برج كبوتر خانه مالواجرد نيز در حال بازسازي و مرمت مي باشد .

Vater Markooo

 

دهيار روستاي ما لواجرد در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق در جرقويه عليا  گفت :

با توجه به سند چشم انداز بيست ساله ايران، سندي که جهت تبيين افقي براي توسعه ي فرهنگي و علمي و …. مي باشد، يكي از كارهاي فرهنگي شناساندن معماري قديمي تمدن ايراني به تمام جهان مي باشد در همين راستا دهياري ما لواجرد و بنياد مسكن  منطقه و سازمان ميراث فرهنگي اقدام به بازسازي و مرمت كبوتر خانه و آب انبار در روستاي ما لواجرد كرده است .

عليرضا صادقي دهيار مالواجرد در مورد هزينه اين پروژه چنين گفت :

هزينه برآورد شده حدود پانصد ميليون ريال مي باشد كه 50 درصد آن از اعتبارات دهياري و 50 درصد آن از طرف بنياد مسكن در نظر گرفته شده است.

وي افزود : سازمان ميراث فرهنگي فقط داربست را در اختيار ما گذاشته است .

صادقی در پایان گفت: بازسازي اين بنا از تاريخ 92/7/15شروع شده و اظهار اميد واري كرد تا ابتداي سال 93 به اتمام برسد .

Vater Markuy Vater Markuu Vater Markpopo uu Vater Mark999 Vater Markoo

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.