سرویس: تولیدی » گفتگوی تلفنی 09:34 - دوشنبه 06 بهمن 1393

مدیر کل تشکل زیست محیطی ومیراث فرهنگی ورزنه خبر داد:

ورزنه میزبان همایش تالاب ها/ شرایط اقلیمی مرگ گاوخونی را سرعت بخشید

مدیر عامل تشکل زیست محیطی و میراث فرهنگی ورزنه از برگزاری همایش ویژه علمی تالاب گاوخونی با حضور کارشناسان و مسئولان ذیربط در 10 بهمن 93 خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق:13 بهمن مصادف با 2 فوریه روز جهانی تالاب ها نام دارد و به همین مناسبت امسال ورزنه میزبان جمع دوستاداران و دلسوزان تالاب گاو خونی است.
این همایش با حضور مسئولان ارشد کشوری، استانی و نظامی در سالن اداره آموزش و پرورش بن رود برگزار می شود.
سال گذشته در چنین روزی سالن همایش امیر کبیر دانشگاه آزاد خوراسگان متشکل از کارشناسان علمی و ارائه مقالات آکادمیک در این خصوص بود که نتیجه ای جز نامی آشنا از مادربزرگ پیر بر روی بنرها و شناخت مشکلات جدید در این زمینه نداشت.
کارشناسان و متخصصین این حیطه نهایت تلاش خود را در بررسی معضلات و شناخت راهکارها ارائه می کنند تا شاید روزی دیگر را به شناسنامه ی زندگی تالاب اضافه کنند ولی هنوز این جلسات و صدها کنگره و همایش ملی نتوانسته است سرمایه های ملی و چندین ساله ی کشور را از دام مرگ نجات دهد.
رضا خلیلی ورزنه با اشاره به برگزاری همایش علمی تالاب در روز جمعه 10 بهمن 93 اظهار داشت: برگزاری این قبیل همایش ها حداقل اقدامی است که توسط دوستداران محیط زیست انجام می شود تا بتوان بدرقه از تالاب و خروج آن از لیست کنوانسیون رامسر را به تعویق انداخت.
مدیر عامل تشکل زیست محیطی ورزنه گفت: مهم ترین اقدامی که کارشناسان می بایست انجام دهند، بررسی زندگی تالاب های جهانی و به کار گیری نظریات علمی برای رها شدن تالاب های ایران از مرگ حتمی است.
وی مرگ را قسمتی از سرنوشت تالاب ها عنوان و تصریح کرد: دخالت انسان ها در طبیعت و تغییرات اقلیمی در تسریع مرگ شاخص های زیست محیطی موثر است و به خطر افتادن اقتصاد کشاورزی یکی از عوامل خشکی تالاب است.
خلیلی با توجه به تاثیر تالاب بر کل حوضه ی آبریز زاینده رود اذعان داشت:
بررسی بیماری گاوخونی نه تنها در احیای این سرمایه ی ارزشمند ملی موثر است بلکه کل حوضه ی آبریز از چهار محال تا ورزنه را شامل خواهد شد، پس تا دیر تر نشده و خشکی سخت تالاب به دیگر قسمت های زاینده رود سرایت نکرده است باید فکری اساسی به این بخش داشت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.