سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:00 - یکشنبه 05 بهمن 1393

حجت الاسلام رهبر مطرح کرد:

غفلت از آموزش مکاسب به عنوانی یکی از اصول سبک زندگی اسلامی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: با نفوذ تکنولوژی و تغییر سبک زندگی به غربی، آموزش مکاسب نیز به عنوانی یکی از اصول سبک زندگی اسلامی مورد غفلت شدید قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام محمدتقی رهبر با توجه به اهمیت سنت آموزش علم مکاسب پیش از پرداختن به امور تجارت که در جامعه کنونی کمرنگ شده است، اظهار داشت: روایاتی از ائمه داریم با این مضمون که اول فقه، سپس بازار و تجارت که نشانه اهمیت یادگیری اصول پیش از آغاز تجارت است.

وی افزود: این موضوع یکی از دستورات اسلام است که در ابتدای هر امری مانند ازدواج، کسب و کار، حکومت و سیاست و حتی تعلیم و تربیت فقه مرتبط با آن موضوع را بیاموزید.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه فقه تجارت به معنای دانایی و داشتن آداب کسب و کار است، تاکید کرد: در زمان های گذشته مردم به قدری به تعهدات دینی خود پایبند بودند که مصداق ضرب المثل «مو را از ماست کشیدن» در معنای مثبت بوده است.

وی اضافه کرد: در آن زمان به دلیل علاقه وافر مردم به یادگیری اصول تجارت اسلامی پیش از راه اندازی کسب و کار به طور معمول یکی از علمای حوزه و یا مدارس علمیه بازار، افراد را دور یکدیگر جمع و اصول خرید و فروش صحیح، موارد موثر در حرام و حلال بودن معامله و مواردی همچون عدم گران فروشی و غش در معامله، ریاکاری و  ظاهرسازی در اجناس را به آنها آموزش می دادند.

حجت الاسلام رهبر ابراز داشت: در تاریخ داریم که حضرت علی (ع) در بازار مسلمین حرکت می کرد و هرجا تخلفی مشاهده می کردند این موضوع را تذکر می دادند.

تاثیر نفوذ فرهنگ غربی در کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی

وی افزود: این آموزش ها مبتنی بر روش سنتی اسلامی ماست که در دوره معاصر با نفوذ تکنولوژی روز و تحولات اجتماعی و تغییر سبک زندگی اسلامی به غربی بسیار کمرنگ شده و آموزش مکاسب نیز به عنوان یکی از اصول سبک زندگی اسلامی نیازمند احیای دوباره است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: البته هنوز نیز در میان کسبه و بازاریان افرادی هستند که مسایل فقهی تجارت برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما ضرورت ترویج این امر بهشت احساس می شود.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر رسانه ها برای تلاش در راستای نهادینه کردن این امر و لزوم بیان مکرر این امر توسط علما در خطبه های نمازجمعه و بر روی منابر تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رهبر درباره سبک زندگی اسلامی باید این کلمه را در باب اموال، خانواده، جامعه، فرهنگ و غیره در رسانه ها درشت کنیم و این امر در باب تجارت نیز  اهمیت ویژه ای دارد.

حجت الاسلام رهبر تصریح کرد: در قانون کلیاتی گسترده برای اصول تجارت همچون برخورد با کلاهبرداری، سرقت، رباخواری و غیره وجود دارد که قوانین و ارتباطات حقوقی را بیان می کند اما برای تجارت اسلامی تنها موارد قانونی کافی نیست.

وی اضافه کرد: این موارد با آداب فقه که تمام موارد به شکل جزئی توضحی داده شده تفاوت دارد و بر این اساس نیازمند توجه جدی‌تر مسئولان دولتی برای این  آموزش اصول فقهی و اسلامی قانون تجارت هستیم.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.