سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - یکشنبه 05 بهمن 1393

مدیرکل ‌محیط زیست اصفهان

برنامه مدیریت زیست‌بومی اصفهان تدوین می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: برنامه مدیریت زیست‌بومی با مشارکت دستگاه‌های مربوط اصفهان در حال تدوین است و با انتخاب مشاور، فرآیند تدوین آن تسهیل می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید ظهرابی پیرامون وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف کننده‌های آب زاینده‌رود در مسیر دسترسی آب به تالاب هستند، به طور طبیعی تا زمانی که کمبود آب وجود دارد، برای تامین حق‌آبه تالاب با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: آب رهاسازی شده، نیز سبب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی منطقه شده و این مسئله به تالاب کمک می‌کند اما تنها بخشی از آب‌های برگشتی از زمین‌های کشاورزی و حرکت زیرسطحی آب سبب مرطوب شدن تالاب شده و آبگیرهایی هم در تالاب شکل گرفته اما به تالاب چیزی با عنوان “حق‌آبه” نرسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: لازمه رسیدن آب به تالاب این است که برنامه‌ریزی کرده و برداشت‌های غیر مجاز را در زمان جریان آب، مدیریت کنیم و اجازه ندهیم آبی که برای محیط زیست رهاسازی شده، برداشت شود. این مسئله این نیازمند برنامه جامع زیست‌بومی با مشارکت تمام بخش‌های مربوطه بوده تا در آن حقوق همه رعایت شود.

وی پیرامون جزئیات برنامه زیست‌بومی گفت: این برنامه با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و در حال تدوین بوده و ما اکنون در حال انتخاب مشاور هستیم تا مشاور کمک کرده و فرآیند تدوین برنامه مدیریت زیست بومی را تسهیل کند. این تدوین مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها از حدود 6 سال پیش در کشور آغاز شده که متاسفانه اصفهان مقداری از قافله عقب افتاده و ما تازه امسال اعتبار تدوین این برنامه را گرفتیم.

ظهرابی بیان کرد: کمبود آب درحوزه وجود داشته و در شرایط نرمال 600 میلیون متر مکعب کمبود آب در حوزه آبریز داریم.

وی در پاسخ به اینکه سازمان محیط زیست در کوتاه مدت چه برنامه‌ای در دستور کار دارد، اظهار داشت: در چند سال اخیر برای نخستین بار است که اسم حق‌آبه محیط زیست آمده و در مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب حقی را به میزان 176 میلیون برای محیط زیست تعیین کردند که این یک قدم رو به جلو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای نخستین بار بخشی از آب رهاسازی شده به عنوان حق‌آبه محیط زیست و حیات رودخانه نام گرفته و همین آبی که اکنون جریان پیدا کرده حاصل مشارکت جمعی است که استاندار اصفهان، سردمدار آن و مسئولان حفاظت از محیط زیست و مسئولان اداره‌کل محیط زیست نیز پیگیری‌‌هایی در این رابطه داشتند که نتیجه آن همین آب رودخانه شده است.

وی افزود: با اینکه حجم آب رودخانه کم است اما حداقل سبب حیات رودخانه در مدتی از سال شده و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شده که این هم جزیی از اکوسیستم است.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.